اگر قانون را فصل‌الخطاب بدانیم، فقط حدود 11 ماه دیگر برای تجمیع بیمه‌های سلامت، زمان باقی‌مانده است. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، باید همه سازمان‌های بیمه‌گر که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، تا پایان این برنامه کلان در سازمان بیمه سلامت تجمیع شوند.
کد خبر: ۷۸۶۴۳۵

تجمیع بیمه‌های درمانی، یک گام تا اجرا

با آن‌که طی چند سال اخیر 17 سازمان بزرگ بیمه‌گر و در راس آنها سازمان تامین اجتماعی بر طبل مخالفت با ادغام کوبیده‌اند، اما روز گذشته وزیر رفاه، آب پاکی را روی دست همه مخالفان ریخت و از یکسان شدن خدمات و ضوابط بیمه‌های پایه درمانی خبر داد.

علی ربیعی با صراحت به ایسنا گفت: در اردیبهشت امسال، چگونگی اجرای موضوع بسته خدمات درمانی یکسان را اعلام و بخشنامه می‌کنم.

این خبر یعنی این‌که بالاترین مقام مسئول بیمه‌ها با تجمیع بیمه‌ها در سال پیش رو موافق است و اگر این اتفاق بیفتد، شاید بتوان آن را بزرگ‌ترین اتفاق بیمه‌ای طی چند سال اخیر به حساب آورد.

موضوع تجمیع بیمه‌های سلامت، سال‌های سال است که در محافل مختلف حوزه سلامت و حوزه بیمه‌ها مطرح می‌شود و اغلب کارشناسان بر این باورند که با ادغام بیمه‌های سلامت، ارائه خدمات سلامت به مردم متحول خواهد شد و شاهد اتفاقی مثبت در نظام بیمه‌ای خواهیم بود.

با آن‌که سال گذشته نیز بحث ادغام بیمه‌ها بسیار جدی شد و بارها زمزمه‌های تجمیع بیمه‌های سلامت در رسانه‌ها منتشر شد، اما هیچ گاه این بحث‌ها و اظهار نظرها در مقام عمل موجب ادغام بیمه‌های سلامت نشد.

حال با توجه به این‌که بر اساس الزام قانونی، دولت فقط امسال وقت دارد که موضوع تجمیع بیمه‌ها را به سرانجام مطلوب برساند، شاید بتوان این اظهار نظر صریح وزیر رفاه را یک گام مهم برای عملیاتی شدن تجمیع بیمه‌ها در سال 94 به حساب آورد.

باید تعصب سازمانی را کنار گذاشت

ادغام بیمه‌ها کار راحتی نیست. خود وزیر رفاه هم به این موضوع واقف است و تاکیـد دارد: ادغام، موانع ساختار مفصلی دارد؛ به عنوان مثال پرداخت‌هایی که صورت می‌گیرد یکی از موانع اصلی به شمارمی‌رود.

کارگران بیشترین پرداخت را برای حق بیمه خود دارند، کارمندان و روستاییان هزینه کمتری پرداخت می‌کنند و پرداخت عشایر تقریبا در حد صفر یا صفر است و حاشیه‌نشینان شهری باتوجه به اجرای بیمه همگانی خدمات درمانی، اصلا رقمی پرداخت نمی‌کنند.

اینها یعنی این‌که در صورت تجمیع بیمه‌ها، بین دو نفر که حق بیمه متفاوتی می‌دهند، هر دو از یک سهم یکسان در نظام سلامت بهره می‌برند که این موضوع به نظر می‌رسد کار عادلانه‌ای نباشد. به همین دلیل، کارشناسان هم تاکید دارند که قبل از ادغام، باید تکلیف پرداخت‌های حق بیمه مشخص شود.

شاهین محمدصادقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم از موانع اجرای این الزام قانونی سخن می‌گوید و تاکید دارد که باید برای اجرای موفق تجمیع بیمه‌ها، تعصب سازمانی و بخشی را کنار گذاشت، اما هم‌اکنون خیلی از بیمه‌های درمانی، دوست دارند سیاست خودشان را پیاده کنند و حتی مثلا سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که سازمان بیمه سلامت باید زیرمجموعه تامین اجتماعی بشود.

این نماینده مجلس، تجمیع بیمه‌ها را باعث ایجاد یک سیاست واحد بیمه‌ای بین همه سازمان‌های بیمه‌گر می‌داند و در عین حال هشدار می‌دهد که باید با همفکری و هماهنگی بین مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و مشورت گرفتن از کارشناسان خبره این حوزه، سیاست تجمیع بیمه‌ها به گونه‌ای اجرا شود که نه مردم ضرر کنند و نه منابع بیمه‌ها دچار اشکال بشود.

آینده طرح تحول سلامت در گرو تجمیع بیمه‌ها

سال گذشته، طرح تحول سلامت توانست هم پرداختی‌های مردم برای هزینه‌های درمان را کاهش دهد و هم سطح کمی و کیفی نظام سلامت را به نسبت سال‌های قبل ارتقا بدهد و برخی نارسایی‌های نظام سلامت را اصلاح کند اما چند روز قبل وزیر بهداشت ضمن انتقاد از تجمیع نشدن بیمه‌های سلامت، ادامه اجرای طرح کلان تحول سلامت در سال 94 را منوط به پشتیبانی بیمه‌ها دانست و به مهر گفت: ضعف بیمه‌ها تهدیدی برای طرح تحول سلامت است و اگر حمایت‌ها کم یا متوقف شود و تکلیف قانونی تجمیع صندوق‌های بیمه اجرا نشود، این طرح آسیب جدی خواهد دید.

سیامک مره صدق، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به همین مساله اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: اگر تجمیع بیمه‌ها عملی نشود، طرح تحول سلامت در اجرا با کمبود منابع مالی روبه‌رو خواهد شد و امکان اجرای آن بسختی وجود خواهد داشت، زیرا با این اوضاع هرقدر از طرح تحول سلامت بگذرد، هزینه‌های اجرای طرح بیشتر از قبل خواهد شد.

به گفته وی، مسئولان سیاستگذاری کلان نظام سلامت، این تصمیم را گرفته‌اند و باید بزودی بحث تجمیع بیمه‌ها اجرا شود، زیرا ادغام بیمه‌های سلامت، هم کیفیت و هم کمیت خدمات بیمه سلامت را ارتقا می‌دهد و از همه مهم‌تر این‌که عدالت در سلامت را هم توسعه خواهد داد.

دسترسی بیشتر و با کیفیت تر مردم به خدمات درمانی و بهداشتی، دلیل عمده‌ای است که به اعتقاد این نماینده مجلس، اجرای تجمیع بیمه‌ها را در جایگاه یک ضرورت قانونی و انسانی نشانده است.

امین جلالوند ‌- ‌گروه جامعه

برای مشاهده سوابق بیمه با موبایل کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها