ایرج راد: هنرمندانی که کارت سلامت نداشته باشند، اجازه فعالیت ندارند

پیک سلامتی در جمع هنرمندان

سونامی سرطان در میان هنرمندان، این تعبیر تازه‌ای نیست بخصوص در یکی دو سال گذشته، کافی‌ا‌ست از خسرو شکیبایی و ایرج قادری بگیریم تا برسیم به نام‌هایی مانند محمدرضا لطفی و سعدی افشار و این اواخر جوان‌هایی مانند مرتضی پاشایی و... هنرمندان دیگری هم هستند که تا امروز توانسته‌اند با غول سرطان و بیماری‌های خاص مبارزه کنند، آنها هم البته با مشکلات مربوط به بیمه و هزینه‌های درمان که اغلب‌شان در مضیقه هستند.
کد خبر: ۷۸۶۳۱۴

همین یک ماه قبل بود که حسین محب‌اهری اظهار کرد به دلیل قطع شدن بیمه تکمیلی مخصوص هنرمندان تئاتر، ادامه درمان خود را قطع خواهد کرد. مصطفی عبداللهی هم که بارها اخباری درباره شرایط نامناسب جسمی‌اش به دلیل تأمین نشدن داروهای درمانی مورد نیاز منتشر شده، ناچار شد وسایل خانه و زندگی‌اش را بفروشد. حمید مهرآرا بازیگر قدیمی تئاتر‌، سینما و تلویزیون هم چندی پیش به دلیل پیشرفت بیماری دیابت، پای دومش را هم از دست داد‌.

حالا در چنین شرایطی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تمدید بیمه طلایی هنرمندان، انجام معاینات سالانه آنها و همچنین تهیه داروهای بیماران خاص وعده‌های خوبی داده است و مدیرعامل خانه تئاتر نیز اعلام کرده در صورتی که اعضای این خانه کارت سلامت سالانه نداشته باشند، اجازه فعالیت نخواهند داشت.

به گزارش جام‌جم، شامگاه چهارشنبه، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همراه برخی از معاونان و مدیران این وزارتخانه به جمع هنرمندان در خانه تئاتر رفت تا از نزدیک در جریان مشکلات مربوط به هنرمندان قرار بگیرد. در این دیدار آقای بازیگر، استاد عزت‌الله انتظامی و چهره‌هایی از جمله بهزاد فراهانی و ایرج راد حضور داشتند و به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود در حوزه بهداشت و درمان در حضور وزیر بهداشت پرداختند.

این دیدار در شرایطی انجام شد که طی سال‌های گذشته، هنرمندان از مشکلاتی مانند فقدان بیمه، گرانی داروها و تهیه داروهای خاص رنج می‌بردند. وزیر بهداشت در میان هنرمندان گفت: نباید جامعه هنری برای برآوردن نیازهای اولیه خود دچار مشکل باشد و حال که دولت‌های بسیاری سرکار آمده و رفتند باید تلاش شود به گونه‌ای عملیاتی به مطالبات به حق هنرمندان تئاتر رسیدگی شود و وزارت بهداشت در خصوص سلامت هنرمندان و پیگیری مسائل درمانی آنان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

او با تاکید بر این‌که در صورت برخورداری از بیمه‌ای کامل و جامع برخی از مشکلات هنرمندان حل خواهد شد، افزود: تاکنون جلسات مختلفی در این زمینه با همراهی وزارت ارشاد برگزار شده است، با این حال در صورتی‌که بیمه طلایی فعلی رضایت بخش باشد باید ادامه یابد.

هاشمی یادآور شد: در خصوص بیماری‌های صعب‌العلاج و نیازهای دارویی خاص نیز از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت می‌خواهیم در این خصوص با هماهنگی خانه تئاتر به هنرمندان کمک شود.

او یکی دیگر از خواسته‌های هنرمندان مبنی بر انجام آزمایشات سالانه نیز گفت: در این زمینه حتما با یکی از بیمارستان‌های مجهز وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تمامی استان‌ها و در تهران زمینه را فراهم می‌کنیم که با معرفی خانه تئاتر، هنرمندان چکاب سالانه شوند.

هاشمی با تعیین مدت زمان دو هفته‌ای از مسئولانی که وی را در این جلسه همراهی می‌کردند خواست، در مورد درخواست‌های هنرمندان تئاتر اقدام فوری صورت گیرد.

او با تاکید بر این‌که نباید هنرمندی ناچار شود به‌خاطر هزینه‌های سنگین درمان خانه‌اش را نیز بفروشد و بی‌سرپناه شود، عنوان کرد: دولت تدبیر و امید، سلامت را در اولویت قرار داده است و این در حالیست که در دوره‌های قبل سلامت در اولویت‌های اول آنها نبوده و همین امر وظیفه ما را در خدمت‌رسانی در حوزه سلامت سنگین‌تر کرده است.

وزیر بهداشت همچنین از اهالی تئاتر خواست در کارها و نمایشنامه‌های خود به موضوع سلامت و ترویج بهداشت نیز به طور خاص بپردازند و اعلام کرد با نظر کارشناسی خانه تئاتر از نمایشنامه‌هایی با این مضمون نیز حمایت می‌کنیم.

ضرورت کارت سلامت برای هنرمندان

ایرج راد، مدیر عامل خانه تئاتر درباره این دیدار به خبرنگار ما گفت: در دیدارهایی که پیشتر خدمت وزیر بهداشت رسیده بودم، از ایشان خواهش کردم برای حل مشکلات اعضای خانه تئاتر یک‌بار تشریف بیاورند که چهارشنبه شب این اتفاق افتاد. وی ادامه داد: ما در سال‌های 92 و 93 توانسته بودیم با راهکار بیمه طلایی قدری از مشکلات هنرمندان را کاهش دهیم.

با این حال سال قبل باید مبلغ دیگری را به بیمه طلایی پرداخت می‌کردیم که پرداخت نشده بود و این امر اواخر اسفند سال گذشته محقق شد که براساس آن بیمه ایران موظف شد تا پایان قراردادش، یعنی تا دهم اردیبهشت به تعهداتش درقبال هنرمندان عمل کند.

مدیر عامل خانه تئاتر با اشاره به نزدیک بودن پایان بیمه طلایی گفت: وزیر بهداشت قول دادند با پایان قرارداد بیمه طلایی جای نگرانی نباشد و این بیمه برای هنرمندان همچنان ادامه داشته باشد.

راد با اشاره به عشق و علاقه هنرمندان برای کار هنری، افزود: همین عشق و علاقه گاهی باعث می‌شود هنرمندان کمتر به سلامت خود توجه داشته باشند. به همین دلیل خیلی مواقع هنرمندان دیر هنگام از بیماری‌های خود مطلع می‌شوند. همان طور که می‌دانیم پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است هنرمندان سالانه سلامتی‌شان بررسی شود تا اگر خدای نکرده بیماری‌هایی در آنها ظهور کرده بود، زود بتوانند با آن مقابله کنند. بر همین اساس با حضور وزیر بهداشت مقرر شد زمینه‌ای فراهم شود تا هنرمندان خانه تئاتر از یک چک سالانه برخوردار شوند و برای این معاینات کارت سلامت دریافت کنند. به منظور الزام هنرمندان برای این معاینات اعلام می‌کنیم هر هنرمندی این کارت سلامت را نداشته باشند، اجازه فعالیت نخواهد داشت.

یکی دیگر از موضوعاتی که راد از آن صحبت کرد، بحث تهیه داروهای بیماران خاص است. به گفته او، وزیر بهداشت در زمینه تهیه داروی هنرمندانی که دچار بیماری‌های خاص هستند نیز قول مساعد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها