مذاکرات هسته ای به پایان نرسیده وهنوز حکایت های فراوانی از اظهار نظرهای متناقض مقامات آمریکایی بعد از بیانیه لوزان میان ایران وغرب باقی مانده است.
کد خبر: ۷۸۵۷۲۰
لوزان و آینده پیش رو

شاید جلسه غیرعلنی مجلس با تیم هسته ای توانست برخی ابهامات ،شک و شبه ها به بیانیه لوزان را کم رنگ کند اما برخی بر این نظر هستند که پیامدها، سود ها و خساراتی که درکوتاه مدت و بلند مدت نصیب کشور می شود باید مورد بررسی قرارگیرد تا مشخص شود این تفاهم‌نامه تا چه اندازه در راستای منافع ملی بوده است.

هرچند همه اشتراک نظر دارند که بیانیه لوزان دستیابی به یک تفاهم‌نامه خوب بود اما باید توجه داشت که تاثیر این گفت‌وگوها و تفاهمات تا چه اندازه است ،لذا برای ارزیابی مذاکرات لوزان باید مؤلفه‌ها و ابعاد مختلف این بیانیه را بررسی کرد.

برخی براین نظر هستند که فارغ از هیاهوهای سیاسی، باید با عقلانیت به بیانیه لوزان نگاه کرد و بیشتراز اینکه این امر را در چارچوب مسایل جانبی تعریف کرد نگاه تخصصی وحقوقی موشکافانه ای به مسایل داشت و دید در قبال داد و ستدهای میان ایران وغرب، آیا معامله خوبی صورت گرفته ؛ وتعهدات آمریکا به ایران در قبال حل پرونده هسته ای پس از دوره اوباما به عنوان رئیس جمهور ،ادامه خواهد داشت ویا اینکه بعد از دوسال باقی مانده ،آمریکا با سیاست های جدید مجداد به سراغ ایران خواهدآمد وتمام رشته ها را پنبه خواهد شد!

آیا در صورت بروز اختلاف میان دو طرف ونادیده گرفتن تمامی تعهدات،نهاد ویا مرجعی وجود خواهد داشت که به بی تعهدی طرف غربی رسیدگی کند یا اینکه تنها ایران برای قضاوت به سازمانهای بین المللی حواله خواهد شد و مانند گذشته متهم اصلی بوده و سهم صدور قطع نامه های تحمیلی شاملش خواهد شد.

حسن قشقاوی معاون امور مجلس وزیر امور خارجه در گفتگو با جام جم آنلاین، سه ماه آینده را برای مذاکرات هسته ای بسیار مهم دانست وتاکید کرد که فعلا فصل مچ گیری نیست و باید همه همدل و همزبان باشیم تا متنی در نهایت نوشته شود که از دقت بالایی برخوردار باشد.

هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به اینکه کسانی که در مخالفت با بیانیه لوزان انتقاد سیاسی دارند اما راهکار وپیشنهاد عملی ندارند بدانند که باید در یک چارچوب منطقی صحبت کرد چرا که اصل مذاکره پس از طی تشریفات قانونی در نهادهای بالا دستی نظام صورت گرفته وهمه باید پذیرفتیم بیانیه لوزان موفقیت خوبی برای دیپلماسی کشور بوده است.

در عین حال برخی از مجلسیان عقیده دارند که ابهامات هسته ای بیش از پیش افزایش یافته و باید مشخص شود که چگونه تعهدات به طور قطعی در توافقنامه هسته‌ای ثبت خواهد شد.

محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس نیز با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده قبول دارند که برخی ابهامات در بیانیه لوزان وجود دارد تاکید کرد که آقایان ظریف وصالحی معتقدند ابهامات قابل رفع است.

وی گفت: مجلس و مردم خواستار عینیت بخشیدن رفع سریع تحریم های هسته ای اتحادیه اروپا و آمریکا و لغو ۶ قطعنامه شورای امنیت هستند.

بیژن نوباوه عضو فراکسیون اصولگراین مجلس نیزعقیده دارد که در مورد تعهداتی که دو طرف ایجاد می کنند نگرانی ها زیاد است افزود:اما وزیر امور خارجه تاکید دارد که همه مطمئن باشند که ایران نیز از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد، ودر صورت بی تعهدی طرف مقابل ایران نیز از چارچوب قراردادها خارج خواهد شد.

نماینده تهران با بیان اینکه نمی توانیم در مورد بیانیه لوزان سیاه وسفید صحبت کنیم گفت :نمایندگان هر جا احساس کنند حق ملت در حال تضیع است وارد عمل خواهند شد وبی عدالتی را نخواهند پذیرفت.

وی خاطر نشان کرد: طرف غربی در سخنان خود دقت کند که اگر بخواهد مواضع جدیدی در قبال ایران اتخاذ کند طرف ایرانی هم مطابق همین رفتار وارد عمل خواهد شد چرا که طرف ایرانی دست
ضعیفی نداشته وبخاطر تلاش 20 ساله هسته ای،قدرت جانه زنی بالایی دارد.

فاطمه امیری جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها