جزئیات جدید از دیدار عون با نصرالله

نصرالله: نظام سوریه هرگز سقوط نخواهد کرد

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه سوری الاخباریه به بررسی جنگ سوریه پرداخت که به عقیده او کاملا فرسایشی شده است. وی در این مصاحبه به تفاهمنامه هسته‌ای ایران نیز اشاره کرد و آن را باعث کاهش تنش‌های منطقه‌ای خواند.
کد خبر: ۷۸۵۴۷۲

دبیرکل حزب‌الله در ابتدای این گفت‌وگو نزاع موجود در منطقه و زمینه‌ها و اهداف آن را کاملا سیاسی و غیرمذهبی توصیف کرد. به گزارش ایسنا، وی با اشاره به روابط نزدیک کشورهای عربی با رژیم شاهنشاهی ایران، تاکید کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ یک از حکام عرب، شاه ایران و حکومت ایران را به خاطر شیعه بودن مورد انتقاد قرار نمی‌دادند و حتی، رابطه خوبی هم با رژیم شاه داشتند، اما پس از انقلاب و در حالی که ایران از هم‌پیمانی با اسرائیل خارج شد و روابطش را با رژیم صهیونیستی قطع کرد، زبان به انتقاد از ایران گشودند. رهبر حزب‌الله لبنان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن گفت، توافق چارچوب هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی از احتمال بروز جنگ منطقه‌ای می‌کاهد.

سید حسن نصرالله در پاسخ به این پرسش که برخی ایران را به اشغال سوریه متهم می‌کنند، گفت: اولین کسی که گفت سوریه از سوی ایران اشغال شده، سعود الفیصل، وزیر امورخارجه عربستان بود. دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: مشکل افرادی مانند سعود الفیصل و مقامات عربستان این است که اهمیت و ارزشی برای حاکمان و مردم دیگر کشورها قائل نیستند. به خواست و اراده مردم توجهی ندارند. نزد سعودی‌ها، یا چوپانند یا مزدور. مشکل نظام سعودی در عقل دولتمردان آن است. سوریه کشور مستقلی است، دولت دارد، ارتش و رهبر دارد. ملت دارد. چه کسی اینها را اشغال کرده است؟ وی افزود: ایران و حزب‌الله از سوریه حمایت می‌کنند، ولی تصمیمی که در داخل و در سیاست خارجی سوریه اتخاذ می‌شود، فقط از سوی مقامات و رهبران این کشور بدون دخالت خارجی صورت می‌گیرد.

دبیرکل حزب‌الله به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: ورود در جنگ سوریه گزینه و انتخاب ما بود و ما این موضوع را به صورت واضح و مشخص اعلام کرده و علل آن را نیز توضیح دادیم. وی افزود: گزینه اعلام شده ما، مشارکت در جنگ علیه تروریست‌ها در سوریه بود. این گزینه ما بود و آن را اعلام کردیم و ترسی از اعلام آن هم نداشته‌ایم. ما از روز اول گفتیم که خسارت سوریه، خسارت لبنان و فلسطین است و بشدت بر سرنوشت مناقشه اعراب و اسرائیل تاثیر می‌گذارد و این به ما و همه ملت‌های منطقه مربوط می‌شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به فرسایشی بودن جنگ سوریه، گفت: ما با شعله‌ور نکردن آتش جنگ در لبنان کشورمان را از درگیری دور نگه داشتیم و این در حالی بود که برخی در لبنان شریک تروریست‌ها در سوریه بودند. اما به دلیل معیارهای اخلاقی، دینی، انسانی و ملی نخواستیم دایره درگیری‌ها گسترش یابد. اما در مجموع، گروه‌های مقاومت، سوریه، عراق و کشورهای دیگری که در برابر تروریسم ایستاده‌اند، چاره دیگری ندارند. چاره‌ای جز جنگ نیست. حتی اگر باعث فرسایش ما شود.

دبیرکل حزب‌الله گفت: روشن بود که سوریه در برابر یک جنگ سخت و طولانی قرار دارد. از ابتدا می‌دانستیم که جنگ کوتاه نیست؛ جنگ تمام‌عیار است. هدف از جنگ ضد سوریه سرنگونی دولت سوریه بود. تا زمانی که حکومت و نظام سوریه برقرار هستند و موضع عزتمند و مقاوم سوریه موجود است، این جنگ به هدف اصلی خود دست نیافته است.

شکست عربستان در یمن

نصرالله در ادامه به نقش مخرب عربستان در ناآرامی‌های منطقه اشاره کرد و افزود: عربستان که از طریق گروه‌های دیگر وارد جنگ می‌شد، این‌بار خودش مستقیما وارد جنگ شده است؛ در حالی که دائما با جبهه‌های مختلف در حال جنگ است و با پرداخت پول و استفاده از رسانه و رجال صاحب فتوایی که در اختیار دارد خون مردم بی‌گناه را در عراق و سوریه و یمن می‌ریزد.

نصرالله گفت: عربستان باید به حملات خود علیه مردم مظلوم یمن خاتمه دهد و اجازه دهد گروه‌های یمنی تحت نظارت بین‌المللی با یکدیگر وارد مذاکره شوند و این در حالی است که سعودی‌ها جنگی را علیه یمن آغاز کردند و در اتحادیه عرب به دنبال جلب حمایت کشورهای عربی هستند و این اهانتی بزرگ از سوی عربستان علیه کشورهای عربی به شمار می‌رود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان با اشاره به حمایت پاکستان از حملات عربستان به یمن اعلام کرد: پاکستان با وجود این‌که سعودی‌ها با ایجاد القاعده و طالبان در این کشور مصائبی را برای آن به وجود آوردند باز تصور می‌کنند که عربستان برای آنها سودمند خواهد بود.

نصرالله تاکید کرد: بهانه‌های حمله ائتلاف سعودی ـ آمریکایی به یمن با شکست مواجه شده است و عربستان تاکنون هیچ دستاوردی را در جنگ علیه یمن به دست نیاورده است و در عرصه میدان خیل عظیم مردم یمن علیه آل سعود به پا خاسته‌اند. وی تصریح کرد: مسئولان یمنی تاکنون اقدامی را در راستای بستن تنگه باب المندب و پاسخ موشکی اتخاذ نکرده‌اند، اما اتخاذ چنین تصمیماتی در آینده دور از ذهن نیست.

دبیرکل حزب‌الله لبنان دستاورد تجاوزات اخیر عربستان به یمن را حمایت از القاعده و داعش اعلام کرد که خود این امر در حال حاضر خطری برای عربستان محسوب می‌شود. وی افزود: متجاوزان به یمن نمی‌خواهند که این کشور ارتش قوی داشته باشد و در آینده به تهدید علیه رژیم اسرائیل تبدیل شود. دبیرکل حزب‌الله افزود: عربستان در یمن شکست سنگینی را متحمل خواهد شد و این شکست تبعات سنگینی هم درپی خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها