معاون درمان وزیر بهداشت از علت‌شناسی یک گرایش تازه می‌گوید

جراحی‌های زیبایی نامتعارف: از دماغ «عقابی» تا گوش «گرگی»

جام جم سرا- این روز‌ها گویا دیگر برای زیبا‌تر شدن، کار از جراحی بینی و گونه و ایجاد چندین سوراخ در گوش و ابرو و... گذشته است و نام انواعی از اعمال جراحی به گوش می‌رسد که بیشتر به شوخی می‌ماند؛ جراحی‌هایی که دیدن عکس‌هایش هم حالتی ناخوشایند به انسان می‌دهد.
کد خبر: ۷۸۵۲۱۴
جراحی‌های زیبایی نامتعارف: از دماغ «عقابی» تا گوش «گرگی»

صحبت از انجام اعمالی نظیر گوش «شیطونی»، گوش «گرگی» یا «الاغی»، بینی «عقابی» و حتی فک «سگی» و... اینهاست و اگرچه باورش سخت می‌نماید اما گویا واقعیتی است که تصاویرش در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا واقعا در ایران ما هم کسی متقاضی چنین اعمالی هست؟ علت گرایش به چنین اعمالی چیست و نهایتا اینکه آیا واقعا پزشکی حاضر به انجام چنین اعمالی است؟
پاسخ به این سوالات را از دکتر محمد‌ آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت جویا شدیم:

آقاجانی در مورد اعمال جراحی غیرمتعارف گفت: متاسفانه در حوزه اعمال زیبایی و جراحی‌های پلاستیک با رویکردهای اغراق‌آمیز و گرایش‌های غیرطبیعی مواجه هستیم؛ مسلم است که این موضوع مساله‌ای فرهنگی‌ است و برای تغییر آن متولیان امر آموزش عمومی و فرهنگی در کشور باید در این زمینه کار بیشتری انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه همه نهادهای جامعه باید در زمینه تغییر این رویکرد نقش ایفا کنند، اظهار کرد: رسانه‌های عمومی، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، رسانه‌های مکتوب، آموزش عالی و آموزش و پرورش باید در این زمینه کار کنند؛ زیرا گرایشها به سمت اعمال جراحی غیرطبیعی در جامعه اتفاق می‌افتد و باید دید چرا افراد به این میزان به دنبال اعمال جراحی پلاستیک مانند جراحی‌های بینی و... با توجه به غیرضروری‌ بودن بسیاری از این اعمال هستند.


بخشی از پزشکی کشور در سایه رویکرد نادرست به جراحی‌های زیبایی

آقاجانی با بیان اینکه ارزش اعمال جراحی پلاستیک روشن بوده و برای موارد و شرایطی‌ کاربرد دارد که در طب پیش‌بینی شده، تصریح کرد: متاسفانه در کشور گرایش به این نوع جراحی‌ها بیش از اندازه و بعضا غیر ضروری است. این گرایش بیشتر به حوزه خارج از حوزه سلامت بازمی‌گردد، اما فرهنگی‌ هم هست که روی این بخش از پزشکی کشور سایه انداخته است و فرهنگ عمومی جامعه است که این انتظار را ایجاد می‌کند.


کنترل جراحی‌های زیبایی غیرضروری با کاهش تقاضا

وی در همین راستا به موضوع سزارین و گرایش به آن در جامعه اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در مورد مساله زایمان سزارین نیز با این مشکلات فرهنگی مواجه هستیم. در این مقوله برای کاهش میزان سزارین برنامه‌ریزی کردیم که توفیقات خوبی نیز بدست آوردیم، اما جنبه فرهنگی این موضوع نیاز به تلاش بسیار جدی دارد؛ به این معنی که اگر بخواهیم این مساله کنترل شود، تقاضا نیز باید محدود شود.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: در صورت وجود تقاضا در مقوله‌هایی مثل جراحی‌های نامتعارف یا سزارین، کنترل آن‌ها بسادگی نخواهد بود، بنابراین فرهنگ عمومی جامعه که این تقاضا را ایجاد می‌کند باید مورد بازنگری قرار گیرد و در کنار آن باید عوارض این اعمال برای مردم تشریح و نشان داده شود که اگر این اعمال به صورت غیر ضروری انجام گیرد چه عوارضی را بعد از انجام عمل می‌تواند به دنبال داشته باشد.


جراحی‌های زیبایی نامتعارف؛ تخلف یا تایید

آقاجانی ادامه داد: باید مشخص شود که آیا بهتر نیست به جای زیبایی‌های مصنوعی به زیبایی‌های طبیعی روی بیاوریم؟ آیا این توجه بسیار زیاد به جنبه‌های تجملی به فرهنگ ملی ما آسیب نمی‌رساند؟ در جامعه ما اعمال جراحی زیبایی بیش از آن چیزی که باید، انجام می‌شود و این امری محسوس است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی از انجام اعمالی غیر متعارف نظیر «گوش شیطونی» یا «گوش گرگی» و اعمالی از این قبیل در کشور داشته‌ایم و آیا اقدام پزشک به انجام چنین اعمالی تخلف محسوب می‌شود یا خیر، گفت: در مورد تخلف بودن با نبودن اعمال نامتعارف جراحی زیبایی به سادگی نمی‌توان قضاوت کرد. البته برای رسیدگی به این موضوعات باید مصداق و مورد جراحی را در هیات انتظامی نظام پزشکی مطرح کرده و در آنجا به این جنبه‌های حرفه‌ای رسیدگی کرد. ما در این زمینه منشور اخلاق پزشکی و قوانین حاکم بر خدمات پزشکی را داریم که مرجع رسیدگی به این موضوعات نیز نظام پزشکی است. (ایسنا)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۹
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
۰
۱
گوش الاغی رو با دقت نگاه كنید ... توی فیلم هابیت الف ها كه همون جن ها هستن گوشهاشون اینطوریه ! این مدل گوش جنی بیشتر معنی می ده !
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
۰
۱
وای بر ما انسانها ببین چگونه ناشكری میكنیم آخه این اداها چیه ؟ برو فكر نان باش خربزه آب است.آخه این جور گوش ها خوش تیپی میاره؟ این كه شبیه اجنه هاست چرا باید انسان خود را شبیه جن و گرگ و... دربیاره؟متاسفم یكی نان شب نداره دیگری كه اینقدر پول اضافه داره كه به فكرا می افته نمی دونه با پول چیكار كنه قربون خدا برم
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
۰
۱
چقدر زشت و ترسناك شدن!
....
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
۰
۰
ایا باز هم انسان اشرف مخلوقات است؟؟
Mary
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
۰
۱
وحشتناكه...وزارت بهداشت باید مانع بشه
علی
Germany
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
۰
۱
ازینكه بعضیها دنیای انسانیتو فراموش كردن وبه دنیای حیوانیت پیوستن براشون خیلی خیلی متاسفم
جلال
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
۰
۰
اللهم اشف كل مریض
سمانه
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
۰
۱
مطمئن باشی كسانی كه چنین عمل هایی رو انجام میدن حتما مشكل شخصیتی دارن. جامعه ی ما كجا داره میره؟
m,a
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
۰
۱
اینا ادم نیسن

نیازمندی ها