صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی امروز

فرش اسکناس زیر پای برانکو

از دوستی تا دشمنی در ورزش

زوج‌هایی که پایدار نماندند

هر ورزشکاری در هر نقطه دنیا که در ورزش حرفه‌ای خود پله به پله بالا می‌رود و به بالاترین سطح ممکن می‌رسد، مسیری را طی می‌کند که در آن ممکن است برایش هر اتفاقی رخ دهد و در این مسیر به اندازه ظرفیت خود، اعتماد به نفسی کسب می‌کند که این اعتماد به نفس می‌تواند در مراحل بعدی ورزش حرفه‌ای به او کمک کند.
کد خبر: ۷۸۵۰۴۶
زوج‌هایی که پایدار نماندند

ماندن در اوج به این نیاز دارد که او برای هر رقابتی آماده شود و گاهی آنقدر تعصبش فوران کند که برای اعاده از حیثیت حتی مقابل دوستی که سال‌ها با او رابطه داشته، بایستد. گاهی اوقات دوستی دو ورزشکاری که مدت زیادی از زندگی‌شان را با هم پشت سر گذاشته‌اند، این‌گونه و به دلایل مختلف از بین می‌رود و ممکن است در بدترین حالت به یک دشمنی عمیق بدل شود. در کناپر این‌که یک دوستی قدیمی و قوی مانند رابطه داوید لوئیز و تیاگو سیلوا در پاری‌سن ژرمن، می‌تواند به سود یک تیم باشد، به‌هم خوردن رابطه آنها به همان اندازه می‌تواند روی یک تیم تاثیر منفی داشته باشد. این مساله می‌تواند روی هم‌تیمی‌هایشان هم تاثیر بگذارد و رابطه بد آنها به میان دیگر هم‌تیمی‌ها هم بیاید. گاهی اوقات با از بین رفتن نفرتی که میان دو دوست به‌وجود آمده، آنها اگرچه دوستی گذشته خودشان را ندارند، اما به ورزش حرفه‌ای‌شان در یک تیم ادامه می‌دهند و از رسیدن به موفقیت در آن لذت می‌برند، اما در شرایط دیگر باید یکی از آنها آن تیم را ترک کند و چاره دیگری وجود ندارد. اکنون دوستی‌هایی را در ورزش بررسی می‌کنیم که به نظر عمیق و جدانشدنی می‌آمدند، اما دو ورزشکاری که در دو سوی این رابطه قرار داشتند ادامه رابطه را غیرممکن دانستند و به دوستی‌شان پایان دادند.

مجیک جانسون و کریم عبدالجبار

عبدالجبار یکی از بازیکنان افسانه‌ای لیگ بسکتبال آمریکاست که همچنان به عنوان امتیازآورترین بازیکن تاریخ این لیگ شناخته می‌شود. دوستی او با مجیک جانسون زمانی شکل گرفت که هر دوی آنها تصمیم به ساخت موسسه خیریه‌ای به طور مشترک در لس‌آنجلس گرفتند، اما این دوستی آنقدر قوی نبود که تا زمان ماندن هر دوی آنها در لس‌آنجلس ادامه پیدا کند در حالی‌که هر دو اگرچه برای دو نسل متفاوت لیکرز بودند، اما برای یک تیم بازی کرده بودند و در میان بهترین‌های تاریخ این باشگاه قرار دارند. آنها در دهه 80 تیم کهکشانی لیکرز را شکل داده بودند؛ تیمی که پنج قهرمانی لیگ را در آن دهه به‌دست آورد و به اعتقاد بسیاری آن تیم یکی از بهترین تیم‌های ورزشی قرن ورزش جهان بود. با وجود این موفقیت‌ها مجیک معتقد بود که عبدالجبار روند موفقیت‌های لیکرز را کند کرده و زمان آن رسیده که یکی از بزرگ‌ترین سنترهای تاریخ بسکتبال جهان از این تیم جدا شود و بازیکن دیگری جایش را پر کند.

جانسون در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود: «زمانی که او باشگاه را ترک کند شما مجیک واقعی را خواهید دید. بازی‌ام را باید تغییر دهم. اکنون فقط در انتظار بازگشتم هستم. زمان من هم فرا می‌رسد.» عبدالجبار هم در پاسخ به حرف‌های دوست قدیمی‌اش گفته بود: «هنوز من نمرده‌ام. بی‌شک خبر مردن من همه جا پر می‌شود و بزرگ‌تر از خبر مردن جانسون است.»

ری آلن و کوین گارنت

این دو فوق‌ستاره بسکتبال در سال 2008 به تیم بوستون سلتیک پیوستند تا پرافتخارترین تیم لیگ بسکتبال آمریکا را به اولین قهرمانی‌اش از سال 1980 برسانند. آلن و گارنت در کنار دیگر بازیکنان تیم به یک ترکیب متحد تبدیل شدند تا تاکتیک‌های داک ریورز به نتیجه برسد و این قهرمانی رقم بخورد. در این بین دوستی گارنت و آلن بسیار عمیق شد، اما زمانی که آلن تصمیم گرفت بوستون را به مقصد میامی ترک کند تا به تیم هیتز بپیوندد، دوستی این دو سرد شد و حتی گارنت مدعی شد هیچ برنامه‌ای برای ادامه دوستی و صحبت با آلن ندارد و حتی شماره تلفنش را هم پاک کرده است. زمانی که میامی و بوستون برای اولین بار پس از جدایی آلن با یکدیگر دیدار کردند، گارنت حتی آلن را نگاه نکرد و دست آلن که به سویش بلند شده بود را رد کرد. آنها هنوز هم با هم هیچ صحبتی نداشته‌اند.

لانس آرمسترانگ و فرانکی اندرو

این دو در تیم دوچرخه سواری یو اس پوستال که چند سال در مسابقات تور فرانسه حکمرانی می‌کرد، با یکدیگر هم‌تیمی بودند. اما دوستی آنها پس از دومین قهرمانی تیم در سال 2000 کاملا از بین رفت.

به گفته اندرو علت از بین رفتن دوستی آنها رد کردن مشارکت در برنامه دوپینگی بود که آرمسترانگ در مرکز آن قرار داشت و بعدها با اعتراف خودش کاملا مشخص شد. اما آرمسترانگ ادعای دیگری دارد و می‌گوید علت پایان یافتن دوستی‌شان بحثی بود که بر سر تمدید قرارداد پیش آمد. اندرو و همسرش در این سال‌ها مصاحبه‌های زیادی درباره استفاده آرمسترانگ از ماده ممنوعه PED انجام دادند و به نظر می‌رسد پس از سقوط او طی سال‌های اخیر، آنها از همه شادتر بودند.

کوبی برایانت و شکیل اونیل

بازی اونیل و برایانت در کنار یکدیگر هواداران لیکرز را به هر چه که می‌خواستند، رساند. زوجی که سال‌ها بر NBA حکمرانی کردند و به همراه زردپوشان لس‌آنجلس قهرمانی‌های زیادی را کسب کردند. لیکرز با داشتن این دو بازیکن توانست چهار بار در فینال لیگ حاضر شود و طی سه سال پیاپی به قهرمانی دست پیدا کند. دوستی آنها در همان سال‌ها شکل گرفت و به نظر می‌رسید تا پایان دوران بازیگریشان در این تیم کنار هم بمانند. کاری که برایانت انجام داد، اما اونیل از لیکرز جدا شد و به میامی پیوست. این اتفاق ناراحتی کوبی را به همراه داشت و او در مقطعی از این‌که اونیل در سخت‌ترین شرایط لیکرز را تنها گذاشت، ابراز گلایه کرد. پس از این اتفاق دوستی آنها کاهش یافت و بیشتر در رسانه‌ها درباره یکدیگر صحبت می‌کردند. این دوستی آنقدر کاهش یافت که امروز می‌توان گفت آنها کاملا از یکدیگر تنفر دارند.

جان تری و وین بریج

بریج و تری دوستی‌شان فقط محدود به زمین فوتبال نبود و در زندگی غیرفوتبالی هم دوستان نزدیکی بودند، اما این دوستی به دلیل رابطه تری با همسر بریج خیلی زود به اتمام رسید و آنها خیلی زود به دشمن‌ترین افراد روی زمین بدل شدند. به دنبال این اتفاق بریج چلسی را به مقصد منچسترسیتی ترک کرد و در بازی مقابل آنها حتی با هم دست ندادند و برخوردهای فیزیکی هم در میان میدان داشتند تا به این ترتیب دوستی 4 ماهه آنها در زمانی کوتاه به کلمه‌ای کوتاه‌تر به نام تنفر تبدیل شود.

اسپورت استر / مترجم: عرفان آذر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها