وزیر انرژی آمریکا می‌گوید: رهایی از تحریم‌ها زمانی آغاز می‌شود که آنها محدودیت‌های هسته‌ای اصلی را اعمال کردند، یعنی زمانی که گریز هسته‌ای از دو ــ سه ماه کنونی به یک سال افزایش یافت.
کد خبر: ۷۸۴۸۶۴
زمان رفع تحریم‌های ایران از نظر مونیز

ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا در تشریح تفاهم سیاسی بین ایران و گروه 1+5 گفت:‌ "ما تمام راه‌های ایران به‌سوی بمب را مسدود کرده‌ایم. ما باید تأکید کنیم که این نه یک توافق 10ساله بلکه توافقی بلندمدت است. مراحل بسیاری وجود دارند که از محدودیت‌های بسیار شدید بر برنامه هسته‌ای ایران آغاز می‌شوند. امیدواریم که آنها در بلندمدت به توافق عمل و اعتماد سازی کنند، اما ما محدودیت‌های 10ساله، 15ساله، 25ساله و دائمی ‌داریم. بنابراین این یک برنامه بلندمدت است".

مونیز گفت که آمریکا روی تمام زنجیره تأمین اورانیوم "نظارت خواهد داشت" و به زیر نظر نگه داشتن تأسیسات سانتریفیوژ و تولید آن ادامه می‌دهد. "آنها همچنین تعهد خواهند داد که تمام سوخت مصرف شده در رآکتور تازه‌تأسیس خود را که پلوتونیوم بسیار کمتری نسبت به قبل تولید خواهد کرد به خارج از کشور منتقل کنند".

وی با اشاره به گزارش روزنامه نیویوک‌تایمز درباره اختلافاتی که میان متن ارائه شده از تفاهم سیاسی توسط وزارتخانه‌های خارجه ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: "فکت‌شیت ایرانی‌ها در بسیار از حوزه‌ها درست است، اما واضح است که روی بخش‌های مختلفی از توافق متمرکز بوده و گرایش دارد که برخی دیگر از بخش‌های توافق را حذف کند".

مونیز برای مثال گفت که در فکت‌شیت ایرانی‌ها اعلام شده که این کشور بیش از 5هزار سانتریفیوژ خواهد داشت اما به این واقعیت اشاره نمی‌کند که این رقم نمایانگر کاهش تعداد 19هزار سانتریفیوژ کنونی است.

وزیر انرژی آمریکا در ادامه گفت: "در تحریم‌ها، کاملاً شفاف بگویم: رهایی از تحریم‌ها زمانی آغاز می‌شود که آنها محدودیت‌های هسته‌ای اصلی را اعمال کردند، یعنی زمانی که گریز هسته‌ای از دو ــ سه ماه کنونی به یک سال افزایش یافت. در این زمان است که رهایی از تحریم‌ها واقعاً آغاز می‌شود".

مونیز گفت: "هیچ شکی وجود ندارد که مسائل بسیار،‌ بسیار زیادی با ایران داریم. این توافق به هیچ عنوان از اهمیت فعالیت‌های ما علیه آنها، و حمایت کاملاً قوی از دوستان و متحدانمان در منطقه نمی‌کاهد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها