جام جم سرا- پسری ۲۳ ساله و تقریبا آرامم، ولی بعضی وقت‌ها کنترل خودم را از دست می‌دهم و کاری انجام می‌دهم که دردسر ساز است و پشیمان می‌شوم. پشت فرمان خودرو اصلا نمی‌خواهم به فردی باج بدهم و با آدم‌های دیگر وقتی بلند حرف می‌زنم از کوره در می‌روم، همیشه استرس دارم.
کد خبر: ۷۸۴۷۶۸
همیشه آرامم‌ها، ولی موقع رانندگی اعصاب ندارم!

پاسخ مشاور: این گونه رفتار می‌تواند نشانه این باشد که شما احتمالا در رفتار‌هایتان تکانه‌ای عمل می‌کنید یعنی با مهارت کنترل خشم آشنایی ندارید و بدرستی از آن بهره نمی‌گیرید. با آگاهی بیشتر درباره مشکلتان و عمل به توصیه‌هایی که در ادامه مطرح خواهد شد، می‌توانید زندگی بهتری را برای خودتان بسازید و تجربه کنید.


همه ناراحتی‌هایتان را در دل نگه ندارید

باتوجه به اینکه گفته‌اید با آدم‌های دیگر وقتی بلند حرف می‌زنم از کوره در می‌روم، باید بدانید که نه تنها نیاز دارید مهارت کنترل خشم را بیاموزید بلکه مهارت ابراز وجود و رفتار جراتمندانه را نیز باید در خودتان تقویت کنید. همچنین لازم است بدانید احتمالا در لحظاتی که احساس می‌کنید آرام هستید از رفتارهای دیگران ناراحتی‌هایی دارید که بیان نمی‌کنید و بعد از مدتی این ناراحتی‌ها به صورت یکجا اثر کرده، مانند آتشفشان فوران می‌کند و بعد شما تازه به عمل انجام شده‌تان فکر می‌کنید. بنابراین لازم است هر وقت از چیزی یا فردی ناراحت می‌شوید با حفظ احترام شخص مقابل به بیان ناراحتی‌هایتان اقدام کنید تا بتوانید از رفتارهای تکانه‌ای خود پیشگیری کنید.


رفتار‌هایتان را نقد کنید

یک نکته درباره باج ندادن در رانندگی این است که چنین رفتاری ممکن است ناشی از پایین بودن عزت نفس و اعتماد به نفس شما باشد که فکر می‌کنید راه دادن در رانندگی به دیگران نشانه‌ای از ضعف شماست. لازم است درباره فکر‌هایتان و میزان درست بودن آن‌ها با دیگران صحبت کنید و گاهی اوقات به نقد رفتار‌هایتان بپردازید.


احساستان را باور کنید و بپذیرید

اولین قدم برای مقابله با استرس، این است که احساسات خود را باور کنید و هیچ وقت به خودتان نگویید که من الان نباید دچار استرس شوم. اگر قبول کنید که استرس دارید یک قدم جلو هستید و بهتر می‌توانید بر آن غلبه کنید. همچنین زمان‌هایی که استرس وجود شما را فرا می‌گیرد، چند نفس کوتاه بکشید و یک لیوان آب بنوشید. البته بهتر است به یک مشاور یا روان‌شناس هم مراجعه کنید تا بتوانید روی رفتار‌هایتان کنترل بهتری داشته باشید و شناخت بیشتری از خودتان به دست آورید. (حمید شیرازی، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها