هرچند روز سه شنبه نمایندگان مجلس در جلسه ای غیرعلنی با محمد جواد ظریف و علی اکبر صالحی در جریان جزئیات بیانیه لوزان قرار می گیرند اما می توان از واکنش های رسیده از خانه ملت دریافت که نظر اکثریت، ریاست مجلس و نواب رئیس ،نسبت به تصمیمات اتخاذ شده، رضایتمندی آنان را به همراه دارد.
کد خبر: ۷۸۴۵۶۳
سکوت رضایتمندانه مجلس در قبال بیانیه لوزان
رسایی: بیانیه لوزان « وعده سرخرمن» است.

به گزارش جام جم آنلاین، در شرایطی که واکنش ها به مذاکرات و بیانیه لوزان همچنان ادامه دارد اولین روز کاری مجلس در سال جدید مشخص کرد که نظر کلی نمایندگان ،حمایت از تیم هسته ای کشور و قدردانی از تلاش های صورت گرفته است.

محمد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اولین کسی بود که در نخستین روز کاری سال جدید مجلس ،طی نطقی اعلام کرد که امروز ایران در جایگاهی قرار گرفته که دشمنان اذعان دارند که در کلوپ هسته ای جهان تعریف می شود و دولت، ملت و مجلس در مورد مسائل هسته ای یک سخن واحد دارند.

این سخن نایب رئیس مجلس شاید تاییدی بر این بود که نمایندگان در راستای منافع ملی و همراهی با دولت در سال «همدلی و همزبانی دولت و ملت» درچارچوب خطوط تعریف و تبیین شده از سوی رهبری نظام در حفظ و حراست از دستاوردهای هسته ای قدم بر می دارند.

در این زمینه، بهروز نعمتی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و سخنگوی هیات رئیسه مجلس با استناد به سخنان علی لاریجانی گفت که نظر رئیس مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان در مجموع مثبت است.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز بیانیه لوزان را چرخش موضع غرب و قبول ایران به عنوان یک کشور با فن آوری هسته ای دانست.

کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت هم در مصاحبه ای خاطرنشان کرد: مجلس و نمایندگان، قدرشناس زحمات دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای هستند، اما در عین حال مجلس با چشمانی هوشمند بر تمام موضوعات نظارت می کند ،هرچند تمام مسئولان به‌ویژه نمایندگان مجلس به وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده اعتماد دارند.

هرچند تعداد موافقان بیانیه لوزان بیشتر از مخالفان در مجلس است اما صدای طیف منتقد نیز در مجلس شنیده می شود.

در همین راستا، حمید رسایی نماینده مردم تهران در اولین روز کاری مجلس با انتقاد شدید از بیانیه لوزان این تفاهم‌نامه را عبور از خط قرمزها خواند.

این عضو طیف اصولگریان منتسب به جبهه پایداری، تفاهم لوزان را « وعده سرخرمن» توصیف کرد، و مهدی کوچک زاده دیگر نماینده تهران و عضو جبهه پایداری در جلسه روز یکشنبه مجلس اعتراض خود را با بالا گرفتن اطلاعیه ای بالای سرش که روی آن نوشته شده بود بیانیه لوزان مغایر با اصل ۱۵۳ قانون اساسی است، نشان داد.

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و دیگر عضو این طیف با اشاره به اینکه بر اساس بیانیه لوزان ملت ایران تا 30 سال دیگر نمی‌تواند غنی‌سازی صنعتی داشته باشد گفت که طبق این توافق، سانتریفیوژهای ایران باز و داخل جعبه شده و در مکانی که باید به تأئید آژانس بین‌المللی هسته‌ای برسد نگهداری خواهد شد و ایران نمی‌تواند از فردو که دژ محکمی است به عنوان حتی انبار اورانیوم‌های غنی‌شده خود ومحل نگهداری سانتریفیوژها استفاده کند.

این نماینده با انتقاد شدید از بیانیه لوزان یادآور شد که ‌ایران ملزم شده است تا زیرساخت‌های هسته‌ای خود را نابود و سانتریفیوژهای خود را جمع‌آوری کند.

این در حالی است که دکتر حسن روحانی رییس جمهوری با دفاع از بیانیه تاکید کرده است که در این چارچوب راکتور اراک با فناوری مدرن تر فعال خواهد شد،فوردو برای همیشه باز خواهد ماند و بیش از هزار سانتریفیوژ در آن مستقر خواهد شد و فعالیت های دیگر هسته ای و فیزیکی نیز در آن انجام خواهد شد.

وی افزوده است: در این چارچوب همه تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی علیه ایران در روز اجرای توافق لغو خواهد شد؛ در روز اجرای توافق، شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران لغو می شود و همکاری های جدید هسته ای و همکاری در دیگر بخش ها، صفحه جدیدی را با دنیا تجربه خواهد کرد.

محمدجواد ظریف رییس تیم مذاکره کننده هسته ای نیز تاکید دارد که محدودیت غنی سازی برای ایران به مدت 10 سال است، و حتی سردار سیدحسن فیروزآبادی رییس کل ستاد مشترک نیروهای مسلح در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی از اینکه «در سایه هدایت های آن رهبر فرزانه و همت دولت خدمتگزار جناب آقای دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای به ویژه ظریف وزیر امور خارجه گام دیگری در جهت احقاق حقوق مسلم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات مربوط به انرژی صلح آمیز هسته ای برداشته شده»، به ملت ایران تبریک گفته است.

با این حال، «علاءالدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز در جمع خبرنگاران در باره موضع مجلس در قبال بیانیه لوزان اظهار داشت: جامعه ما آزاد است و نمایندگان مجلس حق اظهار نظر در این باره را دارند و ما امیدواریم در سالی که به نام سال دولت، ملت،‌همدلی و همزمانی نام‌گذاری شده است به عنوان نمایندگان ملت بتوانیم هم نظرات تیم مذاکره کننده را شنیده و هم نقطه نظرات خود را به آنها انتقال دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در مورد پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی نظرات مخالف بسیاری در مجلس وجود دارد و راه برای تصویب آن هموار نیست.

با لحاظ مجموعه شرایط، به نظر می رسد اگرچه کفه موافقان بیانیه در مجلس بر مخالفان آن می چربد، اما سخنان وزیر امور خارجه در جمع آنان در باره بیانیه لوزان شنیدنی خواهد بود، بویژه آنکه او باید بکوشد نمایندگان مخالف را در این زمینه مجاب کند.

فاطمه امیری- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها