نامزدهای حزب جمهوریخواه آمریکا که از هر فرصتی برای انتقاد از سیاست های دولت فعلی این کشور استفاده می کنند تفاهم سوئیس را فرصتی مناسب برای حمله به کاخ سفید یافته اند.
کد خبر: ۷۸۴۵۱۲
بیانیه لوزان؛ فرصتی برای خودنمایی نامزدهای حزب جمهوریخواه آمریکا

با وجود آنکه تا کنون تنها یک نفر از حزب جمهوریخواه آمریکا نامزدی خود را بطور رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ اعلام کرده اما با این وجود پس از تفاهم به عمل آمده میان ایران و کشورهای ۱+۵، برخی از چهره های حزب جمهوریخواه که از آنها با عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات سال آتی یاد می شود این تفاهم را بهانه قرار داده و برای مطرح کردن خود شروع به انتقاد از آن کرده اند.

در همین رابطه فاکس نیوز در گزارشی می نویسد: نامزدهای احتمالی حزب جمهوریخواه آمریکا که در اندیشه تصاحب کرسی ریاست جمهوری این کشور در انتخابات سال ۲۰۱۶ هستند در پی به تفاهم رسیدن ایران و کشورهای ۱+۵ در این دور از مذاکرات هسته ای، دولت «باراک اوباما» را مورد شماتت قرار داده و توافق به دست آمده را تهدیدی برای امنیت آمریکا و متحدانش توصیف کردند.

«اسکات والکر» فرماندار ایالت ویسکانسین در این باره گفت: توافق خطرناک اوباما با ایران در جهت منافع دشمن است و در مقابل متحدان آمریکا را تضعیف کرده و تهدیدی برای امنیت ما تلقی می شود.

علاوه بر این اسکات والکر وعده داد که در صورت انتخاب شدن (پیروزی در انتخابات) نخستین اقدام وی بیرون کشیدن ایالات متحده آمریکا از جمع طرفداران این قرارداد بین المللی خواهد بود.

والکر در حالی این وعده را داده که ابتدا باید وی در انتخابات درون حزبی به همراه دیگر نامزدهای حزب جمهوریخواه شرکت کند و در صورت پیروزی در رقابت ها آنگاه با نامزد حزب دموکرات رقابت کند تا به کاخ سفید راه پیدا کند، روندی که با توجه به مطرح بودن نام های بسیار معروف تر از وی، بعید است والکر را تبدیل به مستاجر بعدی کاخ سفید کند.

از سوی دیگر، «جب بوش» فرماندار اسبق فلوریدا که از قضا برادر و پسر دو رئیس جمهور سابق آمریکا نیز هست در اظهاراتی ضمن محکوم کردن دولت اوباما گفت: جزئیات این توافق امتیازات قابل توجهی را برای ملتی قائل می شود که شعار مرگ بر اسرائیل سر می دهند و خواهان نابودی اسرائیل هستند.

از سوی دیگر، سناتور «تد کروز» به عنوان تنها جمهوری خواهی که رسما برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ اعلام آمادگی کرده است موضع نسبتا محتاطانه تری را نسبت به توافق هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ اتخاذ کرد و گفت: ما همچنان منتظر جزئیات دقیق تر هستیم اما به نظر می آید که لحن توافق به شدت منافع آمریکا را تضعیف می کند.

«ریک پری» فرماندار سابق تگزاس نیز در بیاناتی مشابه با جایز شمردن نگرانی متحدان آمریکا این توافق را امتیاز دادن به ایران تلقی کرد.

به نظر می رسد که همه نامزدهای جمهوی خواهی که در اندیشه تصاحب کرسی ریاست جمهوری آمریکا هستند از توافق هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ به عنوان ابزاری مناسب برای مقایسه حزب خود با حزب دموکرات استفاده می کنند.

در حالیکه تنها ۱۸ ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، جمهوریخواهان به بهانه اینکه توافق احتمالی خطر ایران هسته ای و تهدید ناشی از آن را برطرف نمی کند، دموکرات ها را به دلیل ضعف نشان دادن در مقابل ایران محکوم می کنند.

«مارکو روبیو» سناتور جوان فلوریدا نیز در تایید این مطلب تفاهم هسته ای با ایران را یک شکست دیپلماتیک توصیف کرده و آن را آخرین مثال از اقدام دولت اوباما برای نزدیکی به ایران تلقی کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها