نویسنده و تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت: ایران ۱۳ سال با قدرت های بزرگ مذاکره کرد و از تهدیدهای نظامی آنها هراسی به دل راه نداد اما سران عرب در بهترین وضعیت چهار ماه درمقابل زورگویی های قدرت های بزرگ دوام آوردند.
کد خبر: ۷۸۴۵۰۶
بیانیه لوزان و تفاوت ایران با سران عرب

به گزارش تسنیم، عبدالباری عطوان در مقاله ای در روزنامه اینترنتی رای الیوم به مذاکرات ایران و قدرت های بزرگ درباره برنامه هسته ای و شیوه مدیریت ایران و مقایسه این روند با نمونه های مشابه در جهان عرب پرداخت و نوشت: مذاکره کننده ایرانی به مدت 13 سال بر سر میز مذاکره با شش قدرت بزرگ جهان پایداری کرد و از ناوگان های دریایی و ناوهای هواپیمابر ترسی به دل راه نداد، درحالی که مذاکره کننده عربی (انور سادات) دو هفته در کمپ دیوید و مذاکره کننده فلسطینی چهار ماه در اسلو پایداری کرد که خود گویای تفاوت بین دو طرف است.

عبدالباری عطوان نوشت: هیچ کسی درباره جسارت و گستاخی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اختلاف نظر ندارد اما اینکه این گستاخی به درجه ای برسد که او به توافق شش کشور بزرگ با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور اعتراض کند و خواستار تاکید صریح به رسمیت شناخته شدن موجودیت اسرائیل در آن شود، این امر را دیگر عقل سلیمی باور نمی کند و با هیچ منطقی جور در نمی آید.

وی افزود: مگر نتانیاهو کیست که چنین شرطی مطرح کند و در صدد تحمیل آن بر این کشورها برآید؟ به کدام حق از ایران می خواهد که اسرائیل را به رسمیت بشناسد؟ چکار می تواند بکند اگر کسی به حرف او گوش ندهند؟ نتانیاهو مثل یک سگ زخمی از شدت درد به خود می پیچد و ناله می کند.

به عقیده نویسنده،"ایران بعد از این توافق چه بسا به دوران زمان گذشته یعنی زمانی که ژاندارم آمریکا در منطقه بود باز نگردد و دلیل آن هم ساده است زیرا مسئولان کنونی ایران از کرامت و عزت ملی بسیار بالایی برخوردار هستند و انتظارات و خواسته های گسترده سیاسی، اقتصادی و نظامی دارند؛ یعنی آنها نمی توانند قبول کنند که نقش تابع و دنباله رو - دستکم در سطح منطقه ای- داشته باشند".

داعش و جشن سر بریدن

تروریست‌های داعش با انتشار صحنه‌هایی فجیع از قطع سر رقبا در اردوگاه یرموک سوریه، این اقدام را به یکدیگر تبریک گفتند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، تروریست ها تصاویری از سرهای بریده شده در اردوگاه یرموک را منتشر کردند و مدعی شدند آنها به جرم ارتداد کشته شده اند.

یکی از سرها متعلق به یکی از اعضای حماس است که برای امدادرسانی در اردوگاه حضور داشته و در زمان اسارت حتی مسلح نبوده است.

دیده بان حقوق بشر نزدیک به مخالفان سوری گفت که داعش 90 درصد از اردوگاه آوارگان فلسطینی یرموک را تحت سیطره خود در آورده است. این اردوگاه که در مجاورت دمشق قرار دارد تا پیش از شروع بحران در سال 2011 پذیرای نیم میلیون فلسطینی آواره از وطن بود.

پیوستن اعضای طالبان به داعش

جدیدترین گزارش ها از پیوستن دسته جمعی اعضای طالبان به گروه تروریستی داعش خبر میدهند. در همین حال، زمزمه حضور نیروهای امریکایی پس از ۲۰۱۷ در افغانستان نیز شنیده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در کابل، «تام تیلیس» سناتور آمریکایی که هفته گذشته به کابل سفر کرده بود گفته است برای جلوگیری از خطرات داعش در افغانستان، نظامیان آمریکایی باید بعد از سال ۲۰۱۷ نیز در افغانستان بمانند.

پیش از این نیز «نیکلاس هیسم» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان از پیوستن طالبان و داعش در این کشور ابراز نگرانی کرده بود.

در همین حال، اکسپرس تریبون گزارش داد که البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش خواهان ملاقات با ملاعمر رهبر گروه طالبان است.

ملا منصور دادالله، یکی از فرماندهان مشهور طالبان در گفتگو با اکسپرس تریبون گفته است که پیامی محرمانه از ابوبکرالبغدادی دریافت کرده تا زمینه ملاقات با ملاعمر را فراهم نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها