با پایان ایام نوروز، قسمت‌های خوردنی هفت سین که تکلیفشان معلوم شده و خورده شده‌اند؛ قرآن کریم و دیوان حافظ هم که وضعیت مشخصی دارند. سبزه هم که روز سیزدهم سرنوشتش مشخص شد.
کد خبر: ۷۸۳۹۴۹
سرنوشت ماهی‌های قرمز سفره هفت سین چه می‌شود؟

حالا ما مانده‌ایم و ماهی‌های قرمز بینوا... البته اگر هنوز زنده مانده باشند! خواسته یا ناخواسته سال‌هاست ماهی‌های قرمز سرنوشت‌شان با نوروز ما گره خورده است و بیشتر ما وقتی در شلوغی بازار روزهای پیش از عید، ماهی‌های قرمز را برای هفت سین می‌خریم به این‌که بعد از عید باید با این ماهی‌ها چه کنیم کمتر فکر می‌کنیم.

خیلی‌ها بعد از عید به نیت آزادی بخشیدن به ماهی‌های قرمز، آ‌نها را در رودخانه‌ها یا دریاچه‌های طبیعی و پشت سدها رها می‌کنند. متاسفانه با این کار اگر ماهی‌ها را به دست خودمان نکشته باشیم، در تخریب محیط‌زیست گام برداشته ‌ایم. لابد می‌پرسید چرا؟

اول این‌که ماهی‌های قرمز خونسرد هستند؛ وقتی آنها را در دمای اتاق نگه می‌دارید، دمای آب و دمای بدن آ‌نها حدود 20 تا 25 درجه خواهد بود.

حالا وقتی ماهی‌ها را به یکباره در رودخانه یا دریاچه‌ای می‌اندازید که دمای آب آن حدود 10 درجه یا کمتر است، شوک شدیدی به ماهی‌ها وارد می‌شود که زمینه‌ساز مرگ آنها خواهد شد.

بعلاوه ماهی‌های قرمز در طبیعت اصولا در برکه‌ها زندگی می‌کنند. شنای مداوم در رودخانه آنها را ضعیف و پیدا کردن غذا را برایشان دشوار می‌کند.

از طرف دیگر رودخانه‌های شهری آن‌قدر آلوده هستند که مطمئن باشید ماهی‌ها بیش از چند ساعت در این آب‌ها زنده نخواهند ماند.

ثانیا اگر هم ماهی‌ها را در دریاچه‌های طبیعی و پشت سدها رها کنید، علاوه بر احتمال وارد شدن شوک دمایی، از آنجا که این ماهی‌های ‌قرمز همه‌چیز خوار هستند، رقیب غذایی آبزیان بومی در آن دریاچه خواهند شد و بتدریج موجبات تغییر در اکوسیستم دریاچه و نابودی گونه‌های بومی را فراهم می‌کنند.

با این کار هرچند ممکن است جان ماهی‌های قرمز را حفظ کرده باشید، اما به دست خود هیزمی بر آتش نابودی محیط‌زیست دریاچه گذاشته‌اید.

بهترین کار این است که برای ماهی‌ها آکواریوم بسازید. اگر با طبیعت میانه خوبی ندارید، حالا که خداوند سرنوشت یک موجود زنده را به دست شما سپرده، بهترین فرصت است تا هر چه بیشتر با دنیای زیر آب و جذابیتش آشنا شوید.

اگر به ماهی قرمزتان تا حالا غذا نداده‌اید حتما بسیار گرسنه است: تکه‌های خیلی ریز نان و شیرینی به مقدار خیلی کم برایش در آب بریزید. ماهی‌های قرمز هر روز باید به اندازه 3 درصد وزن بدنشان غذا بخورند. همچنین هر ماهی قرمز دست‌کم به 10 لیتر آب برای زندگی نیاز دارد. قبل از تعویض آب، حتما 48 ساعت آب لوله‌کشی را در ظرف درباز نگه دارید تا کلر آن خارج شود.

اگر هم حوصله نگهداری از ماهی و آکواریوم را ندارید، آنها را در حوض پارک‌ها و استخرهای مصنوعی معرفی شده از طرف شهرداری رها کنید.

به این شرط که آب تنگ و ماهی را در کیسه پلاستیکی ریخته و پیش از رهاسازی به حوض، کیسه را حدود 15 دقیقه در آب حوض نگه دارید تا دمای آب و بدن ماهی کم‌کم با محیط هم‌دما شود. آنگاه ماهی را در حوض رها کنید.

کاظم کوکرم - دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها