جام جم سرا- یک متخصص روان‌شناس با بیان برخی از عوامل مخرب در فروپاشی کانون خانواده‌ها بر شناخت و رفع این عوامل در زندگی زوجین تاکید کرد.
کد خبر: ۷۸۳۶۴۹
راهنمای زوج‌های جوان: عوامل فروپاشی خانواده

طلاق آسیب‌های اجتماعی فراوانی را به جامعه تحمیل می‌کند که در این زمینه باید به طور جدی در کاهش طلاق در جامعه گام برداشت. برخی از عوامل مخرب براحتی کانون خانواده را فرو می‌پاشد که عمده این عوامل ریشه‌های روان‌شناختی دارد اما به دلیل عدم شناخت عوامل توسط زوجین شاهد افزایش طلاق در جامعه هستیم.
رویا‌پردازی، آرمانگرایی و بلندپروازی از عوامل مخربی است که متاسفانه تبعات بدی در ایجاد فاصله میان زوجین دارد به طوری که‌گاه زوجین با چنین دیدگاه رویایی دیگر جایی برای تحمل مشکلات باقی نمی‌گذارند. زوجین باید با واقعیات زندگی خود کنار بیایند و در کنار هم در جهت حل مشکلات گام بردارند و به جای آرمان گرایی تلاش کنند زندگی خود را با داشته‌هایشان بسازند.
بی‌توجهی به خواسته‌های یکدیگر نیز از عوامل مخرب است. زوجین‌گاه در زندگی مشترک خواسته‌هایی دارند که منطقی و معقول و طبیعی است اما این خواسته‌ها با بی‌مهری و بی‌توجهی طرفین مواجه می‌شود. زوجین باید فرصتی را برای شناخت نیاز‌ها و خواسته‌های یکدیگر اختصاص دهند و ارزش و بهای کافی به خواسته‌های یکدیگر بدهند و بی‌توجه از کنار آن عبور نکنند.
سکوت و کم حرفی هم از عوامل بسیار مخرب در خانواده محسوب می‌شود. با وجود مشغله‌های زندگی متاسفانه فرصت برای سخن گرفتن و بیان دیدگاه‌ها در زندگی به شدت کاهش یافته و در این میان تلویزیون و یا فضای مجازی بهترین و ناب‌ترین فرصت‌ها را برای گفت‌و‌گو میان زوجین از میان برده است. سخت‌گیری در زندگی و همچنین سهل‌گیری‌های بیجا نیز از عوامل مخربی است که باید بشدت از آن پرهیز کرد؛ گاهی زوجین در مقابل کوچک‌ترین موضوع سخت گیری بی‌جایی دارند و یا از کنار یک موضوع مهم و اساسی بی‌توجه می‌گذرند و سهل گیری بی‌جایی از خود نشان می‌دهند که هر دوی این عوامل می‌تواند مخرب باشد.
در ابتدای تشکیل خانواده، زوجین توجه ویژه و خاصی به ظاهر و آراستگی دارند اما به مرور توجه به ظاهر در محیط خانه رنگ می‌بازد و‌ گاه زوجین تنها بیرون از منزل به آراستگی و وضعیت ظاهری توجه دارند. وقتی قرار است با شخصیت مهمی دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشیم بهترین نوع پوشش را انتخاب می‌کنیم و با ظاهری مناسب به ملاقات می‌رویم این در حالی است که‌گاه توجهی به شریک زندگی نداریم و برایمان مهم نیست که با چه نوع ظاهری با او مواجه خواهیم شد این موضوع می‌تواند عشق و علاقه را تا حدود زیادی از میان ببرد.
حسادتهای بی‌جا عامل خطرناک و تهدید کننده دیگر است. گاهی این میزان حسادت‌های بی‌جا را از جانب زنان در زندگی می‌بینیم که به شدت مخرب کننده است و می‌تواند حتی منتهی به شک و تردید شود باید در مواجهه با عشق و علاقه، منطق را نیز در نظر گرفت.
بی‌اعتمادی نیز یکی از عوامل مخرب است به طوری که زوجین در مقابل اشتباهات همسر همواره قضاوت نا‌به جایی از او دارند و به نوعی بی‌اعتمادی را پیشه می‌کنند این رویکرد بسیار مخرب می‌باشد و می‌تواند خانواده‌ها را از هم فرو پاشد.
بی‌احترامی به خانواده همسر نیز از دیگر عوامل مخرب است. هیچ‌گاه زوجین تلاش نکنند سدی میان همسر و خانواده او باشند بی‌احترامی به خانواده همسر نقش مهمی در افزایش اختلاف‌ها دارد و می‌تواند به راحتی زندگی را به سمت طلاق سوق دهد. متاسفانه گاهی بانوان به دلایل مختلف از همسران خود می‌خواهند که با خانواده‌هایشان قطع ارتباط کنند؛ باید دانست این روش تنها بی‌وفایی و بی‌قیدی نسبت به خانواده را به همسر می‌آموزد و می‌تواند در طولانی مدت آثار بدی بر زندگی زناشویی داشته باشد.
بحث و جدل نیز یکی دیگر از عوامل مخرب است تا جایی که زوجین زندگی خود را با دعوا‌ها و بحث‌های بی‌مورد مسموم و غیر قابل تحمل می‌سازند.
فقدان یک برنامه‌ریزی مناسب در زندگی، مقایسه کردن زندگی خود با دیگران، مادی گرایی و تجمل گرایی، گلایه، خستگی‌های روحی و جسمی ناشی از مشغله‌های فراوان، خودخواهی، دخالت‌های بی‌جای اطرافیان، بی‌نیاز دانستن خود از مشورت با دیگران و غیره از عواملی است که باید به شدت از آن‌ها در زندگی اجتناب کرد. (دکتر جاوید ثمودی - روان‌شناس اجتماعی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
پسراهورایی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
۰
۰
مطالب جالبی بود ، ولی همسرم مخصوصا حسادت ها و بدگویی از خانواده ام و حساسیت های زیادش ، گمان نمیكنم زندگیمون خیلی دووم داشته باشه
الان از انتخابم پشیمون هستم
هم درد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
انقدر نا امید به زندگیتون نگاه نكنین،فقط و فقط با محبت كردن بدون انتظار خیلی از مشكلات حل میشه.
امتحان كن ضرر نداره
خوشبخت باشید.

نیازمندی ها