جام جم آنلاین گزارش می دهد

استخوان هایی در گلوی پادشاه عربستان

اوضاع در یمن هر روز با تجاوز و دخالت نظامی عربستان سعودی پیچیده تر می شود و اکنون با فرار 300 عضو القاعده از زندان المکلا در حضرموت، پادشاهی عربستان یک بار دیگر با حملات خود به کمک القاعده شبه جزیره آمد. آمریکایی ها نیز که می گویند با القاعده همچنان سر جنگ دارند در ناامن سازی منطقه با آزاد شدن این عوامل جبهه تکفیر سهم بسزایی دارند.
کد خبر: ۷۸۳۵۹۷
فرار 300 عضو القاعده یمن در سایه حملات عربستان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از شبکه فرانس 24، صبح امروز پنجشنبه، افراد مسلح وارد زندان مرکزی المکلا در حضر موت یمن شدند و 300 عضو خطرناک القاعده را از این زندان رهاندند.

این خبر را یک منبع آگاه امنیتی اعلام کرد و افزود: تعدادی از فرماندهان ارشد القاعده نیز در میان این صدها عضو آزاد شده القاعده بودند.

یکی از این فرماندهان ارشد القاعده «خالد باطرفی» است که بیش از چهار سال زندانی بوده است و اکنون موفق به فرار شد.

فراری دادن اعضای القاعده یمن با هدف نا امن کردن این کشور و در اولویت اول مقابله با کمیته های مردمی و انصارالله انجام شده است و نشان دهنده آن است که حملات جنگنده های عربستان سعودی و ائتلاف همراه آن با حمایت آمریکا تاکنون از تحقق اهداف امنیتی و سیاسی در یمن عاجز بوده است. حملاتی که آمریکایی ها از پیش در جریان آن بودند و از تجاوز سعودی ها حمایت بی قید و شرطی را نشان دادند.

عملیات فرار القاعده ای ها از زندان های یمن چه مستقیما از سوی عربستان حامی القاعده و چه در سایه ناامنی ناشی از تجاوز این کشور به یمن میسر شده باشد، ریاض در قبال ناامنی های بعدی ناشی از رهاسازی صدها عامل تکفیری نه تنها در یمن بلکه در کل منطقه و جهان مسئول خواهد بود زیرا قطعا این اعضای القاعده خون تازه ای را به رگ های جریان های تکفیری مانند داعش و حتی بوکوحرام تزریق خواهد کرد.

از این منظر، جامعه جهانی باید عربستان را به دلیل حمایت مجدد از القاعده مورد بازخواست قرار دهد.

حدود دو ماه پیش بود که زکریا موسوی یکی از اعضای زندانی القاعده در آمریکا اعتراف کرد که شاهزاده های سعودی در عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 دست داشتند؛ اظهاراتی که سفارت عربستان در واشنگتن را ناچار به تکذیب سخنان موسوی کرد.

ترکی الفیصل رییس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی و بندر بن سلطان سفیر وقت عربستان در آمریکا متهمان ردیف اول در اعترافات عضو القاعده هستند.

موسوی که به جرم دست داشتن در عملیات 11 سپتامبر زندانی است گفت که این دو شاهزاده هماهنگی و تامین مالی عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 را بر عهده داشتند.

آمریکایی ها که مدعی هستند در یمن شدیدا با القاعده درگیرند و پهپادهای واشنگتن به این بهانه در شبه جزیره عربستان مستقرند بیش از همه کشورهای حامی عربستان از بازتولید تروریسم به دست پادشاهی سعودی متضرر خواهند شد.

اواخر سال 2014 میلادی، نیروهای وی‍ژه آمریکا در یمن تلاش کردند لوک سامرز روزنامه نگار آمریکایی دربند القاعده را طی عملیاتی سریع در استان شبوه واقع در جنوب یمن از دست القاعده نجات دهند اما این عملیات ناکام ماند و منجر به مرگ این گروگان و یک غیرآمریکایی شد.

همان زمان چاک هگل وزیر دفاع آمریکا از شکست این عملیات اظهار تاسف عمیق کرد و به پیگرد تروریست ها متعهد شد.

از این رو با آزادی اعضای القاعده از زندان یمن به مدد ناامنی های ایجاد شده به دست عربستان سعودی، علاوه بر انقلابیون یمنی که در قالب کمیته های مردمی سازماندهی شده اند، آمریکایی ها نیز از گزند نیروهای تکفیری در امان نخواهند ماند البته اگر فرض اولیه تخاصم آمریکا با القاعده بدون هیچ تبصره ای پذیرفته شود.

به نظر می رسد عربستان سعودی تلاش دارد القاعده را در برابر کمیته های مردمی و انصارالله قرار دهد تا به این ترتیب مانع از تسلط انقلابیون بر یمن شود و در نهایت تجزیه این کشور را با جنگ داخلی میسر کند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها