در حالی که به گفته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اراده سیاسی طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته ای همیشه مشکل داشته است، مقامات غربی ادعاهای ضدو نقیضی در خصوص مذاکرات مطرح و به اشکال مختلف برای تحت فشار گذاشتن تیم ایرانی در مذاکرات تلاش می کنند.
کد خبر: ۷۸۳۵۵۵
اظهارات ضد و نقیض مقامات غربی درباره مذاکرات هسته ای

در حالی که فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه از حصول یک «چارچوب گسترده تفاهم» خبر داد، ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «به تفاهم نرسیده ایم».

ماری هارف روز چهارشنبه گفت: «در حال پیشرفت در مذاکرات هستیم اما به تفاهم سیاسی نرسیده ایم.»

هاموند پیش از این در گفت وگو با رسانه های انگلیسی ، گفته بود: «مذاکرات هسته ای به یک چارچوب گسترده تفاهم منجر شده است. »

به نظر می رسد که مقامات غربی با چنین اظهارات ضد و نقیضی تلاش می کنند تا فقدان اراده سیاسی خود برای رسیدن به تفاهم با ایران را پوشیده داشته و به اصطلاح توپ را به زمین ایران بیاندازند.

این در حالی است که مذاکره کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده اند که رسیدن به توافق نیازمند اراده سیاسی طرف مقابل و اتخاذ تصمیمات دشوار از سوی طرف غربی است.

در حالی که دو طرف پیش از این تاریخ 31 مارس (سه شنبه 11 فروردین) را به عنوان مهلتی اختیاری برای رسیدن به چارچوب سیاسی توافق تعیین کرده بودند، این مذاکرات به دلیل فقدان اراده سیاسی لازم در طرف غربی ادامه یافته و در این حال برخی رسانه های غربی نیز با شگردهایی تلاش کردند تا به زعم خود هیات مذاکره کننده ایرانی را تحت فشار بگذارند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز سه شنبه شب پس از پایان مهلت تعیین شده ، مدعی شد که گروه 1+5 به هیات ایرانی تا سپیده دم چهارشنبه مهلت داده تا جواب مشخصی ارائه کند.

این خبر ادعایی به اندازه ای ناشیانه طراحی شده بود که برخی از دیپلمات های غربی بلافاصله آن را تکذیب و تاکید کردند که صحبتی از مهلت مطرح نشده است.

وزیر خارجه انگلیس نیز بعدا درباره کشیده شدن مذاکرات به روز چهارشنبه گفت :«می خواستیم برای بررسی چند موضوعی که باقی مانده است ، سرحال و شاداب باشیم.»

در همین حال بنا بر آخرین اخبار، مذاکرات برای دومین بار تمدید شده و قرار است صبح امروز پنجشنبه نیز ادامه داشته باشد و لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز در راه بازگشت به لوزان است.

از سوی دیگر، در بحبوحه مذاکرات در لوزان سوئیس، برخی مقامات آمریکایی نیز به زعم خود درصدد به میان کشیدن اهرم پوسیده تهدید نظامی برای تحت فشار گذاشتن تیم مذاکره کننده ایرانی برآمده اند؛ غافل از اینکه چنین تهدیداتی تنها عزم دیپلمات های ایرانی برای دفاع از حقوق ملت ایران را راسخ تر خواهد کرد.

در این حال ، به نظر می رسد که طرف غربی تا صبح امروز پنجشنبه ناگزیر از مشخص کردن موضع نهایی خود برای رسیدن به چارچوب سیاسی توافق نهایی هسته ای با ایران خواهد بود ؛ امری که بیش از هر چیز نیازمند عزم و اراده سیاسی و بخصوص استقلال سیاسی برخی از کشورهای غربی عضو 1+5 و تصمیم گیری به دور از فشارهای پیدا و پنهان از سوی طرف هایی خارج از 1+5 است.

در حالی که وزیران خارجه روسیه و چین لوزان سوئیس را ترک کرده و کار به معاونان خود سپرده اند ، دیپلمات های ارشد کشورهای غربی طرف مذاکره با ایران باید در خصوص درخواست های منطقی ایران در مذاکرات از جمله «دورنمای مشخص و روشن رفع کلی تحریم ها» تصمیمات دشواری اتخاذ کنند.

وزیر امور خارجه چین پیش از ترک محل مذاکرات، با انتشار بیانیه ای در همین ارتباط تاکید کرد که «تمام طرف ها باید مسئولیت و تعهدات خود را بر دوش بگیرند» و هشدار داد که چنانچه مذاکرات در این مقطع به مانع برخورد کند تمام تلاش های پیشین هدر خواهد رفت.

باید منتظر ماند و دید وزیر خارجه فرانسه در رفت و برگشت به پاریس چه ارمغانی برای مذاکرات می آورد و آیا طرف غربی برای رسیدن به چارچوب توافق نهایی اراده سیاسی لازم را نشان خواهد داد یا نه.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها