محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا پس از استراحتی کوتاه در نشستی دوجانبه گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۷۸۳۵۵۰
جان کری: دستکم یک روز دیگر در لوزان خواهم ماند، لحظه های حساس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری ها، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که جان کری برای ادامه مذاکرات دست کم یک روز دیگر در لوزان می ماند.

از سوی دیگر، محمد جواد ظریف گفت: پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد و اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است.

وزیر امور خارجه که عصر چهارشنبه در محوطه هتل بوریواژ همراه با اعضای تیم مذاکره کننده ایران در حال پیاده روی بود، در پاسخ به سوالی درباره حل دو مورد اختلافی گفت: کارها به این دلیل که به جزییات راه حل ها رسیده ، بسیار دشوار است. امیدواریم پیشرفت حاصل شود. هنوز گفت و گو ها ادامه دارد و الان همزمان بین چندین هیات باید گفت و گوها انجام شود.

ظریف اظهارداشت: در حال حاضر مذاکرات بین دو هیات در جریان نیست بلکه چندین هیات با نگرانی ها و نگرش های مختلف با هم در حال مذاکره هستند از این رو کارها مقداری پیچیده تر است . این پیچیدگی هم در بحث توافق بین ایران و ۱+5 و هم در بین 1+5 وجود دارد.

وی درباره نبود سه وزیر خارجه در نشست 1+5 هم گفت: برخی از مسوولان و وزیران غربی نیاز داشتند برای مسایل داخلی خود به کشورشان بازگردند. در صورتی که نیاز باشد بازمی گردند .البته مدیران و معاونان سیاسی همه کشورها حضور دارند.

ظریف درباره بیانیه مشترک مطبوعاتی هم گفت: هنوز درباره بیانیه تصمیمی گرفته نشده و به مرحله ای نرسیده ایم که قطعی صحبت کنیم. تلاش هایی برای نگارش صورت گرفته اما نمی توانیم فعلا قطعی از نتیجه کار حرف بزنیم. درعین حال حتما نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود.

وزیر خارجه آلمان در لوزان: "امشب پیشنهادهای تازه‌ای بررسی می‌شود... نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که آیا این [پیشنهادها] برای رسیدن به توافق در طول شب کافی خواهد بود یا نه... دقت مهم‌تر از سرعت است. به نظر من هنوز موفقیت در مذاکرات امکان‌پذیر است."

سخت مشغول کار بر روی توافق نهایی هستیم

فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحا=دیه اروپادر صفحه توییتر خود نوشت: سخت مشغول کار بر روی یک توافق هستیم؛ یک توافق خوب.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز یکشنبه شب وارد هتل بوریواژ شد. او هم اکنون در لوزان سرگرم مذاکره با تیم های مذاکره کننده 1+5 و ایران است.

در حال حاضر تیم های مذاکره کننده سرگرم رایزنی های داخلی میان خود هستند.

مشخص نیست بیانیه مشترک مطبوعاتی امشب صادر می شود یا به فردا می افتد.

امیدواریم امروز به نتیجه برسیم

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با شبکه ' بی بی سی' گفت: ما پیشرفت های خوبی را طی چند روز گذشته داشته ایم ولی خیلی آهسته بوده است.

وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه در لوزان سوییس اظهار داشت که هنوز مسائل کلیدی در مذاکرات هسته ای ایران وجود دارد که باید حل شود اما با نظر هیات ایرانی و روسی موافق است که یک چارچوب گسترده از تفاهم وجود دارد.

وی افزود: ما شب گذشته تصمیم گرفتیم که [به مذاکرات] تنفس بدهیم چون بعضی از کارکنان از شب گذشته مشغول کار بودند و ما می خواستیم همچنان که آخرین موضوعات باقیمانده را حل می کنیم، همه در فضای با نشاط تری کار کنند.

هاموند با اشاره به از سر گرفته شدن مذاکرات گفت: من خوش بین هستم که ما امروز بتوانیم پیشرفت های خوبی را داشته باشیم.

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: من فکر می کنم که ما از یک چارچوب گسترده تفاهم برخوردار هستیم، و همچنان مسائل کلیدی وجود دارد که باید حل و فصل شوند.

وی افزود: بعضی از آنها دقیق و فنی هستند ولی ما مشغول آن هستیم و همچنان روی آن کار خواهیم کرد.

امشب درباره پیشنهادهای جدیدی بحث می شود

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان گفت که چهارشنبه شب در جریان مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس، پیشنهادهای جدیدی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به گزارش رویترز از لوزان، اشتاین مایر گفت :«امشب پیشنهادها و توصیه های جدیدی مطرح خواهد شد اما نمی توانم پیش بینی کنم که آیا این پیشنهادهای جدید برای رسیدن به توافق کافی خواهد بود یا نه . »

وی توضیح بیشتری در خصوص پیشنهادهای جدید و موارد مورد اختلاف باقی مانده نداد.

اشتاین مایر افزود که امشب در لوزان می ماند و بعدا' تصمیم خواهد گرفت که آیا پنجشنبه هم در این شهر بماند یا نه.

اشتاین مایر افزود: «اکنون وظیفه ایران است که پیشنهادی جدیدی مطرح کند زیرا شش قدرت پیشنهادی بسیاری مطرح کرده اند. »

این اظهارات در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر چهارشنبه در لوزان سوئیس تاکید کرد پیشرفت مذاکرات بستگی به اراده سیاسی دارد و اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است.

آخرین تحولات مذاکرات لوزان

در ادامه مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در لوزان سوئیس، امروز چهارشنبه مذاکره کنندگان کار نگارش پیش نویس یک بیانیه مقدماتی و مطبوعاتی را آغاز کردند. به گفته عراقچی این متن مشترک و کلی امروز منتشر می شود.

مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در لوزان با آغاز نگارش متن پیش نویس یک بیانیه سیاسی مقدماتی پیگیری می شود.

حاشیه های مهم مذاکرات لوزان:

کاخ سفید اعلام کرد : مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران ثمربخش بود و پیشرفت داشته است.

فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحاددیه اروپا در صفحه توییتر خود نوشته: سخت مشغول کار روی توافق هستیم؛ توافقی خوب.

برخی منابع از احتمال بازگشت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به لوزان برای پیوستن مجدد به مذاکرات هسته ای خبر دادند.

* مذاکره دو جانبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری همتای امریکایی او به پایان رسید و رایزنی های داخلی هیات های هفت گانه شروع شد.در حال حاضر وزیران و معاونان و کارشناسان هیات های مختلف در هتل بوریواژ همچنان سرگرم رایزنی های داخلی هستند و بر روی متنی کار می کنند که قراراست منتشر شود .

تازه ترین اخبار و اظهار نظرها :

کاخ سفید اعلام کرد : مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران ثمربخش بود و پیشرفت داشته است.

فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحاددیه اروپا در صفحه توییتر خود نوشته: سخت مشغول کار روی توافق هستیم؛ توافقی خوب.

برخی منابع از احتمال بازگشت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به لوزان برای پیوستن مجدد به مذاکرات هسته ای خبر دادند.

مذاکره دو جانبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری همتای امریکایی او به پایان رسید و رایزنی های داخلی هیات های هفت گانه شروع شد.در حال حاضر وزیران و معاونان و کارشناسان هیات های مختلف در هتل بوریواژ همچنان سرگرم رایزنی های داخلی هستند و بر روی متنی کار می کنند که قراراست منتشر شود .

گزارش: بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فرشاد ار تبریز
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
۰
۰
ممنون از پوشش خبری عالیتون

نیازمندی ها