براساس آخرین گزارش‌ها از لوزان سوئیس، با وجودی که مهلت دستیابی توافق سیاسی نیمه شب سه شنبه (به وقت اروپا) پایان می یابد، مذاکرات هسته ای ایران تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.وزیران خارجه ایران و کشورهای ۱+۵، به جز چین، برای پنجمین بار در ساعات پایانی سه‌شنبه مذاکرات را از سر گرفتند.وزیر خارجه چین چند ساعت پیش سوئیس را ترک کرد و معاون او نماینده چین در مذاکرات خواهد بود.
کد خبر: ۷۸۳۴۳۸
مذاکرات هسته ای تا چهارشنبه ادامه دارد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری ها، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید در مذاکرات اتمی با ایران پیشرفت کافی برای تمدید مذاکرات انجام شده است. هارف در عین حال گفت هنوز "چند موضوع دشوار" بین طرفین باقی مانده است. او گفت جان کری، وزیر خارجه آمریکا که قصد داشت محل مذاکرات را ترک کند تصمیم گرفته است که تا روز چهارشنبه در لوزان باقی بماند.

ماری هارف سخنگوی دوم وزارت خارجه امریکا در بیانیه ای گفت : ما طی روزهای گذشته به حد کافی پیشرفت کرده ایم و جا دارد تا روز چهارشنبه در سوئیس بمانیم .

یک دیپلمات آلمانی گفته است که هنوز مشخص نیست که آیا دستیابی توافق تا پایان ضرب الاجل امکان پذیر خواهد بود یا نه. او گفت که ممکن است که مذاکرات پس از نیمه شب (پایان ضرب الاجل دستیابی به توافق اصولی) هم ادامه یابد.

او افزود: شاید لازم باشد زمان مذاکرات را در ضرب الاجل تعیین شده نیمه شب با نزدیک شدن به یک توافق هسته ای متوقف کرد.

این منبع گفت : این مذاکرات حالت پس و پیش دارد ، تقلایی دشوار برای یک راه حل واقع گرایانه ای که مورد قبول هردو طرف باشد. باب این سوال باز است که آیا ما موفق به این کار خواهیم شد یا نه .

منبع مزبور افزود : مذاکرات مدام برای بحث در محافل کوچکتر قطع می شود. هنوز زود است تا بتوان به توقف ساعت فکر کرد ولی شاید این کار ضروری تشخیص داده شود.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه می گوید که مذاکرات در حال پیشرفت، اما پیچیده است. او گفت که ممکن است تمام شب این مذاکرات ادامه یابد. هرچند براساس گزارش های خبری، فرانسه در روند مذاکرات کارشکنی می کند. علت اصلی کارشکنی مقامات دولت سوسیالیست فرانسه حمایت آنها از سیاست های ضدایرانی تل آویو و ریاض است.

حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تعیین قطعی زمان پایان مذاکرات را امکان پذیر ندانست و گفت: ممکن است امشب تا ساعات طولانی این مذاکرات ادامه یابد.

وی که سه شنبه شب با خبرنگاران ایرانی حاضر در لوزان گفت و گو می کرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده توافق را به خاطر خود توافق نمی خواهد بلکه توافقی را می خواهد که تضمین کننده حقوق اساسی ملت ایران و مبتنی بر تعهدات بین المللی همه کشورها باشد.

بعیدی نژاد افزود: تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که این توافق تضمین کننده حقوق ملت ایران است مذاکره ادامه خواهد یافت.

وی گفت: در مرحله پایانی مذاکرات هستیم که از اهمیت سیاسی حقوقی و فنی برخوردار است موضوعاتی از جمله تحریم ها و جزییات آن و تحقیق و توسعه و برخی دیگر از مسایل مربوط به غنی سازی در مذاکرات مطرح است و امیدواریم هر چه سریع تر راه حل های نهایی پیرامون این موضوعات را پیدا کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده ایران گفت: همه کشورهای عضو و آنها که در مذاکرات شرکت ندارند بر اهمیت تاریخی این مذاکرات صحه گذاشته اند. وزیران خارجه به طور شخصی ساعت های متمادی حضور دارند و خیلی ها شب گذشته را نخوابیدند و با جدیت حضور دارند اما دست یافتن به نتیجه بستگی به این دارد که تصمیمات نهایی اتخاد شود.

بعیدی نژاد تاکید کرد: ما همواره اعلام کرده ایم که توافق را به خاطر توافق نمی خواهد و باید این توافق متضمن حقوق اساسی ملت ایران باشد. اگر توافلق تضمین نشود مذاکرات ادامه پیدا می کند و زمان قطعی پایان مذاکرات را نمی توانیم از الان اعلام کنیم، ممکن است برای ساعات طولانی امشب مذاکرات ادامه پیدا کند.

مساله تحریم ها حل شده است

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: موضوعاتی که درباره آنها راه حل به دست نیامده الان موضوع بحث در مذاکرات هستند. راه حل هایی از روز گذشته میان دو طرف رد و بدل شده است. طبیعی است که باید دیدگاه ها هر کدام ویرایش های مختلف خاص خود را پیدا کنند تا بتوان آنها را نهایی کرد.

وی گفت: مباحث بسیار پیچیده است و همه طرف ها باید تصمیم سخت بگیرند. در حال حاضر تمرکز روی محتواست و پیشنهادهای جدیدی مرتب در حال بحث است. همه خلاقیت ذهنی خود را به کار گرفتند که این مسایل حل شود.

بعیدی نژاد گفت: مذاکرات وقتی تمام می شود که تصمیم نهایی درباره راه حل ها به دست آید.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره برداشته شدن تحریم ها گفت: موضوع برداشته شدن تحریم ها حل شده البته نه امروز یا دیروز بلکه در طی مذاکرات طولانی که تاکنون داشته ایم، اما مسایلی وجود دارد که به مساله تحریم ها مرتبط هستند که هنوز در حال بررسی آنها هستیم.

می دانستیم وزیر خارجه چین می رود

بعیدی نژاد با اشاره به اخبار مربوط به ترک لوزان توسط وزیر خارجه چین گفت: از قبل کاملا منتظر بودیم که وزیر خارجه چین به خاطر برنامه های از قبل تعیین شده اش، لوزان را ترک کنند، اما اعلام کردند که هیات چینی با قوت حضور دارد. با این حال این مساله هیچ خللی در مشارکت هیات چینی در مذاکرات ایجاد نمی کند.

وی درباره ادامه مذاکرات در ساعات بامدادی اول آوریل گفت: در رویه مذاکرات بین المللی تمام امشب را می توانیم جزو روز فعلی محسوب کنیم و از این جهت مشکلی نیست همان طور که توافق ژنو در ساعت 3 نیمه شب حاصل شد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان این که آنچه در مذاکرات لوزان به دست می آید نهایی نیست و باید روند خود را طی کند.

مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت خارجه تاکید کرد: اجرای هر یک از تعهدات در چارچوب توافق جامع متقابل است و اگر یک طرف تعهداتش را اجرا نکند، طرف دیگر هم اجرا نمی کند.

وی درباره مباحث مورد مذاکره تصریح کرد: جنبه ای از مسایل محدود، مرتبط به تحریم ها و نیز تحقیق و توسعه مورد بحث است که امیدواریم با حل این مسایل به تفاهم برسیم.

بازگشت لاوروف به لوزان

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که دیروز به کشورش بازگشته و گفته بود، در صورت نهایی شدن مذاکرات بازخواهد گشت، غروب سه شنبه به سوئیس بازگشت . او پیش از این در کنفرانسی خبری در مسکو گفت :« من قطعا قصد دارم به سوئیس بازگردم و در نشست نهایی وزیران پنج بعلاوه یک شرکت کنم .»

وی افزود:« چشم اندازهای این دور گفتگوها بد نیست ، من حتی می گویم که این چشم اندازها خوب است .»

مسکو پیشتر اعلام کرده بود لاوروف که در گفتگوهای دوشنبه شرکت کرده بود همچنین در صورتی که احتمال رسیدن به توافقی وجود داشته باشد به سوئیس بازخواهد گشت.

لاوروف گفت :« هیچ چیز به طور 100 درصد قطعی نیست . اما بخت رسیدن به توافق زیاد است مشروط بر اینکه هیچ یک از طرف های شرکت کننده در گفتگوها در آخرین دقایق با امید به دست آوردن چیز بیشتری به جای تلاش برای حفظ توازن منافع هریک ،‌زیاده خواهی نکند.»
لاوروف همچنین خواستار لغو تحریم های بین المللی علیه ایران شد.

گزارش: بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
نرم افزار موبایل
-
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
۰
۰
به امید پیروزی ملت
رضا عبداله زاده
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
۰
۰
به امید پروردگار پیروز این میدان خواهیم بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها