دومین مرحله از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس که از روز چهارم فروردین آغاز شده است، امروز (سه شنبه) با برگزاری سومین نشست وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو این گروه پس از یکساعت و نیم طول پایان یافت و چهارمین نشست پس از یک ساعت تنفس، آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۷۸۳۴۰۴
آغاز چهارمین نشست وزیران خارجه ایران و 1+5

هیچ خبری از نتایج این نشست اعلام نشد. سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هنگام عبور از کنار خبرنگاران در پاسخ به سوال های بی شمار آنها به «خسته نباشید» بسنده کرد.

در این جلسه علاوه بر محمدجواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس، وانگ یی وزیر خارجه چین، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم حضور داشتند.

ریاست هیات روس را در غیاب سرگئی لاوروف، سرگئی ریابکوف به عهده داشت.

فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیگر حاضرین این نشست یک ساعت و نیمه بودند.

مرحله اول مذاکرات ایران و 1+5 در لوزان سوییس از تاریخ 24 تا 29 اسفند برگزار شد و عمدتا این مذاکرات به گفت و گوهای میان دیپلمات های ایران و آمریکا گذشت.

مرحله دوم مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در لوزان روز سه شنبه با مذاکرات میان اعضای ارشد تیم مذاکره کننده و روز پنجشنبه با گفت و گوهای دوباره محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از سر گرفته شد.

خبرنگار اعزامی خبرگزاری جمهوری اسلامی از لوزان گزارش داد که پس از پایان سومین نشست وزیران خارجه 1+5 و ایران هنوز هیچ خبری از داخل مذاکرات در باره میزان پیشرفت و یا رسیدن به راه حل ها به بیرون درز نکرده و تنها سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هنگام عبور از کنار خبرنگاران در پاسخ به سوال های متعدد آنان، به گفتن «خسته نباشید» بسنده کرد.

برخی از تحلیلگران می گویند: در صورتی که لاوروف به جمع بقیه وزیران خارجه گروه 1+5 حاضر در سوئیس بپیوندند، نشانه های دود سفید در آسمان لوزان مشاهده خواهد شد، اما برخی دیگر از صاحب نظران سیاسی عقیده دارند نشانه های دود سیاه هم می تواند وزیر خارجه روسیه را به لوزان برساند.

د پ آ: وزرای خارجه آلمان و فرانسه در لوزان می مانند

در این حال خبرگزاری آلمانی «د پ آ» امروز سه شنبه گزارش داد: فرانک والتر اشتان مایر وزیر خارجه آلمان و لوران فابیوس همتای فرانسوی وی در نشست مشترک دولت های دو طرف در برلین شرکت نمی کنند و برای ادامه مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس می مانند.

این خبرگزاری به نقل از هیات آلمانی حاضر در مذاکرات هسته ای خبر داد که وزرای خارجه آلمان و فرانسه این تصمیم را شب گذشته اتخاذ کردند.

براساس اعلام طرف آلمانی، مذاکرات در مرحله بسیار مهم و دشواری قرار دارد و از این رو حضور آنها در مذاکرات ضروری به شمار می رود.

سومین نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+5 ظهر سه شنبه با حضور معاونان وزرا و کارشناسان تیم های مذاکره کننده در هتل بوریواژ آغاز شد.

در این جلسه فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور دارد.

بحث ها ادامه دارد

یک مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران خبر خبرگزاری اسوشیتدپرس را رد کرد و گفت: هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

آسوشیتدپرس خبر داده بود که مذاکرات با اعلام توافق طرفین برای «ادامه مذاکرات در فاز جدید» تمام می شود و یک بیانیه کلی مشترک به همراه اسنادی که حاکی از پیشرفت کافی برای ادامه مذاکرات است منتشر خواهد شد.

این مذاکره کننده ارشد در واکنش به این خبر گفت: بحث ها همچنان ادامه دارد و تصمیمی گرفته نشده است.

ریابکوف: مذاکرات در لوزان در فضای سازنده ای جریان دارد

در این حال سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد: مذاکرات هسته ای در لوزان میان طرف های ایرانی و گروه 1+5 در فضای سازنده ای جریان دارد و گزینه های مختلف بر روی میز مذاکره قرار گرفته است.

به گزارش ایتارتاس، ریابکوف گفت: مذاکرات در فضای سازنده ادامه دارد و پیشنهادهای مختلف مطرح شده اند و امیدوارم نتایج مذاکرات خوشبینانه غیرمنتظره باشد.

رسانه های روسی هم اعلام کردند: مذاکرات هسته ای در لوزان میان ایران و گروه 1+5 تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت.

این مذاکرات بامداد امروز پس از وقفه چند ساعته از سرگرفته شد و تا ظهر امروز به وقت محلی تداوم داشت.

رایزنی های دو جانبه 1+5

همزمان با گفت و گوهای هسته ای در لوزان سوئیس، نشست عمومی وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار شد و رایزنی های دو و چند جانبه هیات ها ادامه دارد.

نشست هماهنگی سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در این چارچوب برگزار شد.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران گفت که این رایزنی ها و ملاقات های پی در پی و در سطوح مختلف برای پیشبرد امور برگزار می شود.

اگر مذاکره روز چهارشنبه 5 فروردین بین عراقچی و شرمن را آغازگر این مذاکرات بدانیم، امروز هفتمین روز مذاکرات لوزان 2 است.

گفته می شود که هیات ها تاکید دارند امروز ولو تا پاسی از شب گذشته کار را به سرانجام برسانند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها