رئیس هیأت کارشناسی ایران خبر داد:

تلاش در مذاکرات هسته ای با جدیت

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت : همه با جدیت تلاش می کنند و امیدواریم راه حل های مدنظر به دست آید.
کد خبر: ۷۸۳۳۲۰
تلاش در مذاکرات هسته ای با جدیت

حمید بعیدی نژاد، رئیس هیأت کارشناسی ایران در هتل «بوری واژ» شهر لوزان سوئیس در جمع شماری از خبرنگاران با اشاره به اینکه رایزنی ها در همه سطوح ادامه دارد ، گفت: از صبح خیلی زود رایزنی‌ها شروع می‌شود و هر لحظه ممکن است تحولاتی رخ دهد.

وی موضوعاتی را که درباره آن اختلاف وجود دارد مجموعه‌ای از چند موضوع بیان کرد و گفت: این موضوعات مهم هستند و فقط هم مربوط به ما نیست و حتی خود 1+5 نیز باید درباره آنها به نتیجه برسند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره حصول نتیجه نیز گفت: همه در حال تلاش هستند و جدیت در کار نشان می‌دهند و همه مایلند راه‌‌حل‌هایی پیدا شود.

بعیدی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر در همه سطوح سیاسی موضوعات مورد بحث قرار می‌گیرد، افزود:‌ تلاش‌ها باید ادامه یابد تا به راه‌حل‌هایی که مورد توافق همه هست، برسیم.

وی به جلسات هماهنگی که 1+5 با یکدیگر دارند نیز اشاره کرد و گفت: تا آخرین ساعات دوشنبه شب مذاکرات در سطوح مختلف ادامه دارد و امروز نیز مذاکرات شروع می‌شود.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی با بیان اینکه مرتب متن‌هایی مبادله و روی راه‌حل‌ها فکر می‌شود،‌ خاطرنشان کرد:‌ جلسات ماراتن وار ادامه می‌یابد تا به توافق نهایی برسیم.

رئیس هیأت کارشناسی ایران با بیان اینکه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد نشانگر جدیتی است که همه دارند، افزود: همین تلاش امیدوار کننده است که هیچکس متوقف نشده و همه تلاش می‌کنند. وزرا در اینجا حضور دارند و درگیر هستند و هیأت‌ها درگیر هستند و این تلاش‌ها فردا صبح زود ادامه خواهد یافت و ان شاءالله هر چه زودتر به نتیجه برسیم.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر تا سه‌شنبه شب به نتیجه نرسیم آیا مذاکرات ادامه می‌یابد؟ گفت: اصلا چنین صحبتی الان نیست که اگر نرسیم چه می‌شود. مطلقا تا الان چنین ایده‌‌ای مطرح نشده است. همه می‌گویند تلاش ما این است که به راه‌حل برسیم. این موضوع برای همه مهم است.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: تأکید همه این است که فرصت نباید از دست برود و همه تلاش می‌کنند.

وی درباره بازگشت لاوروف گفت: آقای لاوروف برای کاری که داشت باید حتما می‌رفت ولی وی گفته که هر زمان لازم باشد برمی‌گردد.

بعیدی‌نژاد در خصوص اینکه موارد اختلافی فنی است یا سیاسی؟ پاسخ داد: موضوعی که آلان در سطح وزرای خارجه کشورها مطرح می‌شود، موضوع فنی نمی‌تواند باشد. ممکن است چارچوب فنی داشته باشد ولی ابعاد سیاسی مهمی دارد که وزرای خارجه وقت می‌گذارند.

رئیس هیأت کارشناسی ایران افزود: همه باید تصمیم بگیرند و همینطور فرمول‌های جدید انتخاب می‌شود، همه فکر می‌کنند و همه خلاقیت‌های ذهنی و فکری خود را به کار گرفته‌اند که چطور برای موضوعات باقیمانده راه‌حل‌های جدید پیدا کرد.

بعیدی نژاد اظهارداشت: متن و فکر تبادل می‌شود و همه تلاش می‌کنند راه‌حل‌ها به دست آید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات روز دوشنبه پیشرفتی حاصل شده است، گفت : چون بحث کیفی است و کمی نیست که بگوییم تا کجا پیشرفت‌ کردیم. مرتب فکرهایی که مبادله می‌شود همه اعضا در همه سطوح فکر می‌کنند و تلاش‌ها ادامه دارد.

بعیدی‌نژاد افزود: تا این لحظه هیچ توافق نهایی نیست ولی حس ما این است که همه با جدیت تلاش می‌کنند و این تلاش‌ها ادامه می‌یابد ، امیدواریم راه‌حل‌های مدنظر به دست آید.

تکذیب تدوین سند سیاسی

طی چند روز گذشته نظرهای مختلفی درباره مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ عنوان شده است ، برخی از خبرگزاریها از آغاز تدوین سند سیاسی خبر دادند که عضو ارشد تیم هسته ای کشورمان آن را تکذیب کرد و جان کری هم از ادامه تلاش برای دستیابی به توافق سخن گفت.

عباس عراقچی با تکذیب خبر تدوین سند سیاسی، گفت: هنوز هیچ سندی در کار نیست و گفتگوها ادامه دارد.

این عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته ای ایران افزود: هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم آیا می شود تا فردا یا پس فردا به جمع بندی خواهیم رسید ، اما جدیت و اراده سیاسی در همه طرف ها وجود دارد.

در همین حال وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد هنوز در مذاکرات هسته ای ایران با گروه 5+1 دشواری هایی وجود دارد.

جان کری افزود: امروز (سه شنبه) نیز با هدف دستیابی به توافق، به تلاش خود ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: این عقیده که ما در بیست و چهار ساعت گذشته توافقاتی داشتیم و ایران از آن دور شده است، در واقع نادرست است.

ماری هارف افزود: ایران با انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده خود به کشور دیگر حتی به صورت آزمایشی موافقت نکرد.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس با طرح این ادعا که ایران باید تصمیمات دشواری بگیرد، گفت: من بسیار امیدوارم که ما در ساعت های آینده موفقیت داشته باشیم.

وزیر خارجه آلمان هم گفت: در ساعات گذشته، پیشرفتها و پسرفتهایی را در مذاکرات اتمی ایران تجربه کردیم.

فرانک والتر اشتاین مایر افزود: امیدوارم همه طرفها با جدیت، مسئولیتهای خویش را بپذیرند. این مسئولیت پذیری یعنی آنکه بعد از دوازده سال مذاکره بدنبال انعقاد یک توافقنامه باشیم.

در همین حال وزیر امور خارجه چین گفت: نظرات کشورهای حاضر در لوزان سوئیس درباره پرونده هسته ای ایران به یکدیگر نزدیک شده است.(خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها