فرزان عاشورزاده پدیده تکواندو و ورزش ایران به هیچ حریفی رحم نمی‌کند

18 ساله، 11 مداله با 300 تفاضل امتیاز!

به تعبیر فدراسیون جهانی جایی که 16 هزار تکواندوکار در قالب 127 تیم در لیگ‌های مختلف آن حضور دارند، طبیعی است که زنجیره افتخار آفرینانش پاره نشده و همیشه برای ورزش ایران افتخارآفرین بماند.
کد خبر: ۷۸۳۰۷۹
18 ساله، 11 مداله با 300 تفاضل امتیاز!

با وجود این و همه ارزش و جایگاهی که همه قهرمانان ورزش ایران دارند، اما همه می‌دانند نخبگان نه‌تنها در ورزش ایران که همه جا کمیاب هستند و چه خوش شانس است ورزش ایران در حالی که دیر زمانی نیست که ستارگانی چون هادی ساعی و حسین رضازاده با دوران قهرمانی وداع کرده و خورشید عمر قهرمانی حمید سوریان نیز در المپیک ریو غروب خواهد کرد، در سال 93 دو سال قبل از المپیک شاهد طلوع ستاره‌ای به نام فرزان عاشورزاده است. ستاره‌ای که تازه هجده ساله شده و با روندی که نشان داده روی کاغذ، می‌تواند سال‌های سال برای ورزش ایران افتخارآفرین باشد.

همه دوست دارند بدانند فرزان عاشورزاده از کجا شروع کرده و چه راهی را پشت‌سر گذاشته که با این سن و سال جا پای بزرگان ورزش ایران گذاشته است، عاشورزاده درباره این پرسش جام‌جم می‌گوید: «تکواندو را از شش سالگی در باشگاه شهید ساعدی شهرستان سلمانشهر عباس‌آباد مازندران زیر نظر استاد مهرداد ساعدی شروع کردم و اولین مدالی که گرفتم طلای رقابت‌های قهرمانی کشور در سال 87 در اصفهان بود. این قهرمانی باعث شد جدی‌تر از قبل تمرین کنم.

بعداز چند وقت فعالیت در لیگ‌های پایه نونهالان و نوجوانان، سال 2013 به عضویت تیم نوجوانان اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا درآمدم، اما متاسفانه در آن مسابقات باختم و نتوانستم مدالی کسب کنم. بعد از آن به لیگ برتر بزرگسالان رسیدم و با توجه به کارنامه خوبی که در لیگ همراه با پاس قوامین داشتم مجوز شرکت در انتخابی تیم ملی را به دست آوردم و...».

عاشورزاده از استانی آمده است که به تعبیری به پایتخت کشتی ایران مشهور است؛ مازندران. اما چرا تکواندو؟ پاسخ این پرسش هم خیلی پیچیده نیست، یک روز مادرش به طور کاملا اتفاقی در راه بازگشت از یک مرکز خرید، تابلوی باشگاه تکواندو را دید و به فرزان گفت: «اگه دوست داری در باشگاه تکواندو ثبت‌نامت کنم.» فرزان آن زمان فقط شش سال داشت و به حرف مادرش گوش داد و تکواندوکار شد.

جالب این که این پدیده تکواندوی ایران که معتقد است هنوز در ابتدای راه قهرمانی بوده و یکی از مهم‌ترین هدف‌های کسب مدال طلا در المپیک ریو دوژانیروست، هیچ وقت در رده نوجوانان مدالی نگرفت دو بار در این رده فرصت داشت اولی مسابقات جهانی نوجوانان در سال 2012 بود که به دلیل آسیب‌دیدگی نتوانست در انتخابی شرکت کند و دومی در مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2013 بود که به ویتنامی باخت و حذف شد. معلوم است فرزان که خیلی افسوس مدال نگرفتن در آن مسابقه‌ها را می‌خورد از آن شکست حسابی درس گرفت که امروز به اینجا رسیده است.

پسربچه نوجوانی که سه سال قبل برای اولین بار در قهرمانی نوجوانان کشور در اصفهان اول شده بود و هجدهم آبان 18 ساله شد در رشته نقشه‌کشی و معماری هنرستان درس می‌خواند و ادامه تحصیل را هم مدنظر دارد، اما درسی که از باخت در مسابقات نوجوانان گرفت این بود با قدرت به لیگ برتر تکواندو قدم گذارد همین طور هم شد و در لباس تیم پاس قوامین در 10 مسابقه‌ای که برگزار کرد در 9 مسابقه پیروز شد و همین باعث شد چشم کادر فنی تیم ملی را گرفته و مجوز شرکت در رقابت‌های انتخابی تیم ملی بگیرد.

او که تا دو سال پیش جایی در بین 300 تکواندوکار برتر جهان نداشت حالا چند ماهی است که در رده‌های اول تا ششم این رده‌بندی حضور دارد و این یعنی این‌که با حفظ این روند می‌تواند بلیت مستقیم المپیک بگیرد.

برای رسیدن به این هدف سال‌ آینده باید در چهار مرحله رقابت‌های جایزه بزرگ در روسیه، قطر، انگلیس و مکزیک و از همه مهم‌تر در جهانی روسیه بدرخشد.

در رقابت‌های جایزه بزرگ در سال 93 به خوبی توانمندی خود را نشان داد و منهای رقابت‌های جایزه بزرگ چین که غایب بود در سه رویداد دیگر خوب درخشید و با محتمل دانستن درخشش او در رقابت‌های سال 2015 باید دید در رقابت‌های جهانی چه خواهد کرد؟ رقابت‌هایی که از هم‌اکنون حضورش در ترکیب تیم اعزامی قطعی شده است.

کارنامه 93 عاشورزاده

فروردین ـ رسیدن به تیم ملی

اردیبهشت ـ رقابت‌های بین‌المللی تونس (طلا)

خرداد ـ قهرمانی آسیا ازبکستان (طلا)

تیرماه ـ رقابت‌های آزاد کره جنوبی (طلا)

شهریور ـ جایزه بزرگ قزاقستان (نقره)

مهر ـ بازی‌های آسیایی اینچئون (طلا)

آبان ـ جایزه بزرگ منچستر (طلا)

آذر ماه ـ مرحله نهایی جایزه بزرگ در مکزیک (طلا)

آذرماه ـ جام جهانی مکزیک (برنز تیمی)

بهمن ماه ـ تورنمنت بین‌المللی امارات (طلا)

بهمن ماه ـ جام باشگاه‌های آسیا (طلای تیمی)

بهمن ماه ـ جام فجر ایران (طلا)

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
detective
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
۰
۰
دمت گرررررررررررررررررم داداش
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها