بنا بر اعلام منابع آگاه غربی، ایران و کشورهای ۱+۵ در حال دستیابی به توافقی ۲ یا ۳ صفحه ای هستند که احتمالا تنها به صورت شفاهی مورد تایید طرفین مذاکره قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۸۳۰۶۰
احتمال دستیابی به سندی ۲ تا ۳ صفحه ای در مذاکرات هسته‌ای

رویترز نوشت: ایران و قدرت های جهانی در حال دستیابی به توافقی ۲ یا ۳ صفحه ای هستند. انتظار می رود سند مذکور حاوی جزئیات دقیقی باشد و زمینه را برای رسیدن به توافقی بلند مدت فراهم کند.

البته مقامات غربی و ایرانی آشنا با روند مذاکرات اظهار داشتند که هنوز در خصوص چارچوب مورد نظر به توافق کامل نرسیده اند و جزئیات کار همچنان در دست بررسی است.

یکی از موارد مورد بحث، لزوم انتشار سند ۲ تا ۳ صفحه ای مورد توافق بود که در نهایت مقرر شد این سند به اطلاع عموم برسد.

در صورت تایید طرفین، سند مذکور حاوی جزئیات دقیقی در باب تعداد و نوع سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم، ابعاد ذخایر اورانیوم و نوع تحقیقات هسته ای ایران خواهد بود.

یکی از نکات کلیدی مورد بحث، تعیین مدت اعتبار توافق احتمالی است که پیش بینی می شود بیش از ۱۰ سال به طول بینجامد. علاوه بر این احتمال می رود با پایان اعتبار توافق انجام گرفته یک دوره زمانی ویژه برای رصد برنامه هسته ای ایران از سوی بازرسان سازمان ملل در نظر گرفته شود.

البته انتظار می رود سند مذکور که در خصوص امضای آن تردید وجود دارد تنها به صورت شفاهی مورد تایید طرفین مذاکره قرار بگیرد.

ایران و قدرت های جهانی در تلاش برای رسیدن به توافق اولیه تا پایان ماه مارس و تعیین چارچوبی هستند که بر مبنای آن مذاکرات را برای حصول توافق جامع تر در تاریخ ۳۰ ژوئن ادامه دهند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها