فیس‌بوک برای عینک واقعیت مجازی خود با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد

بحران در پروژه اوکولوس ریفت

واقعیت مجازی در حقیقت فریب دادن ذهن انسان است

واقعیت مجازی چگونه کار می‌کند

همه ما با پدیده‌هایی مانند عینک‌های واقعیت مجازی آشنا هستیم و مواردی مانند اوکولوس ریفت را به‌خوبی می‌شناسیم ولی عملکرد این سیستم‌ها چگونه است، چرا پس از استفاده از آن حال انسان بد می‌‌شود و چگونه می‌توان از این مشکل پیشگیری کرد.
کد خبر: ۷۸۲۸۱۴
واقعیت مجازی چگونه کار می‌کند

جام جم کلیک: باید اذعان داشت که یکی از ناموفق‌ترین فناوری‌های عرضه شده در دهه‌ای که در آن حاضر هستیم، سیستم بازی‌های سه‌بعدی است. بازی‌های سه‌بعدی به اندازه‌ای غیرقابل تحمل بوده‌اند که تقریبا هر مخاطبی را از خود پس می‌زدند و به همین دلیل نیز فکر کردن به یک گزینه جایگزین برای آن‌ها امری کاملا طبیعی به‌ نظر می‌رسید. در این میان پدیده‌ای که عرضه آن موجب شد تا بازی‌های سه‌بعدی کاملا در سکوت از کنار ما بروند، عینک‌های واقعیت مجازی بود.

سیستم‌های واقعیت مجازی که شاید مشهورترین آن‌ها در حال حاضر را بتوان عینک اوکولوس ریفت و یا پروژه مورفیوس سونی دانست در حقیقت یک سیستم برای سو‌استفاده از یک ساختار خاص در مغز انسان است. این سیستم‌ها به نحوی عمل می‌کنند که با ایجاد شرایطی خاص موجب می‌شوند که ذهن انسان احساس کند که در حال حرکت است درحالی که در حقیقت بدن انسان کاملا در وضعیت سکون قرار دارد.

این سیستم در حقیقت از بخشی از مغز کمک می‌گیرد که ما عملکرد آن را با عکس‌العمل‌های سریعمان درک می‌کنیم، بخشی از مغز مسئول پیش‌بینی حرکات پیش روی انسان است و به‌همین دلیل نیز هنگامی که در مقابل یک شیشه هستیم و ضربه‌ای به شیشه می‌خورد به‌صورت طبیعی دست خود را برای محافظت از صورتمان بالا می‌آوریم زیرا مغز ما پیش‌بینی کرده است که شیء مربوطه در آستانه برخورد با صورت ما قرار دارد.

این موضوع در عینک‌های واقعیت مجازی تجربه‌ای بی‌نظیر را به‌وجود می‌آورد ولی در نوع خود مشکلی دیگر را نیز ایجاد خواهد نمود زیرا هنگامی که می‌خواهیم از استفاده از این دستگاه‌ دست بکشیم، مغز ما در تفکیک واقعیت و واقعیت مجازی دچار تردید می‌شود و این رخداد در بسیاری از افراد به ایجاد حالت تهوع منتهی می‌گردد.

دانشمندان برای رفع این مشکل سعی در یافتن راهکارهای مفیدی داشته‌اند و گزینه‌های مختلفی به‌عنوان راه‌حل این مشکلات ارائه شده‌اند که البته هیچکدام نتوانستند به‌طور کامل از عهده این مشکل بربیایند ولی به‌تازگی راهکار ویژه‌ای برای رفع این حالت ارائه شده است که در آزمایش‌ها به خوبی موفق به کسب نتایج مناسب شده است. در این روش جدید یک تصویر از طرحی مشابه بینی در تصویر گنجانده خواهد شد که موجب می‌شود پس از برداشتن عینک واقعیت مجازی دیگر وجود طرح بینی در قسمت پایینی دید انسان با طرحی که در واقعیت مجازی مشاهده می‌کرده است تفاوت عمده‌ای نداشته باشد و به همین دلیل نیز ذهن به‌طور سریع‌تری با شرایط واقعی هماهنگ شود. این امر موجب خواهد شد تا به‌علت کوتاه بودن زمان تطبیق، حالت تهوع برای فرد استفاده کننده از عینک واقعیت مجازی رخ ندهد.

به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه‌چندان دور بتوان از عینک‌های واقعیت مجازی برای درمان بیماری‌های روانی و مواردی از این دست نیز استفاده کرد ولی در حال حاضر این پدیده تقریبا مصرف کاملا تفریحی دارد و به همین دلیل نیز تمرکز اصلی آن بر روی قشر جوان و علاقه‌‌مند به فناوری بوده است. شایان ذکر است که پروژه ویژه مایکروسافت به نام هولو لنز ممکن است عینک‌های واقعیت مجازی را قبل از رسیدن به توفیق در بازار مصرف، به یک محصول خارج از رده تبدیل کند و تنها زمان، برنده این رقابت در دنیای مجازی را تعیین خواهد نمود.

احمد محمدحسینی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها