رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت:

مذاکرات در چارچوب ترسیمی رهبری پیش می رود

اوباما می‌گوید ایران امتیازات لازم را برای این که توافق هسته‌ای به دست بیاید نداده است، اما امتیازاتی که غرب و آمریکا باید بدهد هم سخنی نگفته است.
کد خبر: ۷۸۲۴۴۲
ایران خواهان توافق هسته‌ای است اما...

به گزارش جام جم آنلاین روز جمعه 29 اسفند سال گذشته پنجمین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 در لوزان سوئیس در حالی به پایان رسید که طرفین مذاکرات فشرده همراه با پیشرفت را تجربه کردند. این را مقامات طرفین اعلام گفتند.

بر این اساس قرار است ششمین دور گفت‌گوهای هسته‌ای پنجم فروردین ماه یعنی روز چهارشنبه همین هفته در سال جدید برگار شود.

پس از پایان گفت‌وگوهای هسته‌ای در 29 اسفند سال گذشته، وزرای خارجه کشورهای اروپایی و آمریکا پس از نشست با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لندن بیاینه‌ای صادر کردند و در آن تأکید نمودند که تهران باید تصمیمات دشوار بگیرد.بیانیه مشترک موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای اروپایی البته تأکیده کرده است که پیشرفت‌های محسوسی در گفت‌وگوهای هسته‌ای به دست آمده است.

اما رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در جمع زائرین و مجاورین حرم مطهر امام (رضا) سمت و سوی سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در روند گفت‌وگوهای هسته‌ای را تبیین کردند.

رهبر انقلاب در سخنانشان، پاسخ پیام نوروزی اوباما را با اشاره به اظهارات مکرر آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه تحریم ها، بعد از توافق و بعد از بررسی رفتار و عملکرد ایران، برداشته خواهد شد،دادند و آن را یک خدعه دانستند و افزودند؛ این سخن غیرقابل قبول است، زیرا برداشته شدن تحریم ها جزیی از مذاکرات است و نه نتیجه مذاکرات؛بنابراین همان گونه که رییس جمهور محترم صریحاً گفتند، رفع تحریم ها باید بلافاصله بعد از توافق انجام شود.

باراک اوباما در گفتگو با هافینگتون پست گفته است: راستش،ایران تاکنون امتیازاتی را که به نظر من لازم است تا توافق نهایی صورت گیرد،نداده است،اما آنها حرکت‌هایی کرده‌اند و امکان توافق وجود دارد.

اوباما، هم در پیام خود و هم در گفت‌وگو با هافینگتون پست،‌ از امتیازاتی سخن می‌گوید که اتفاقاً آمریکایی‌ها باید در قبال ایران داشته باشند.آمریکایی‌ها یکطرفه خواهان دادن امتیاز از سوی ایران هستند و حتی هنگام مذاکرات هم برچیدن تحریم‌ها را نتیجه توافق می‌دانند و آن برداشتن آن را در یک پروسه طولانی پیش بینی می‌کنند در حالی که تحریم‌ها و برچین آن در صورت تاوفاق جرئی از مذاکرات است.

ایران تاکنون و پس از توافق اولیه هسته‌ای به تعهدات خود به خوبی عمل کرده است و اگر چنین نبود یقین داشته باشید که آمریکایی‌ها میز مذاکرات را ترک می‌کردند، اما آمریکا‌یی‌ها و کشورهای اروپایی بارها تعهدات خود را در توافق اولیه زیر پا گذاشتند.

اوباما در پیام نوروزی خود به این موضوع اشاره کرد که در ایران افرادی هستند که مخالف توافق هسته‌ای می‌باشند. در حالی که مخالفان اصلی توافق هسته‌ای در آمریکا حضور دارند و سرسخت‌ترین آن، سران رژیم صهیونیستی است که تلاش‌های بسیاری انجام داده است تا توافقی به دست نیاید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه سخنانشان در جمع مردم در مشهد با اشاره به سیاستگذاری و برنامه ریزی دقیق طرف مقابل مذاکرات که عمدتاً آمریکا است، گفتند: آمریکایی ها به این مذاکرات بسیار احتیاج دارند و اختلافات درونی آنها هم به این دلیل است که جناح رقیب دولت کنونی آمریکا تلاش دارد تا امتیاز این مذاکرات به نام رقیب حزبی اش ثبت نشود.

ایشان در همین زمینه گفتند؛ می گویند در ایران کسانی هستند که نمی خواهند مسئله هسته‌ای با مذاکرات دیپلماسی حل و فصل شود، این دروغ است، در ایران هیچکس نیست که نخواهد مسئله هسته‌ای با مذاکره حل شود.

رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: آن چیزی که ملت ایران با آن مخالف است، زورگویی ها و تحمیل‌های دولت آمریکا است که ملت در مقابل آن ایستاده است.

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: نه مسئولان و نه هیأت مذاکره کننده و نه ملت ایران، مطلقاً زورگویی های آمریکا را قبول نخواهند کرد.

اوبام در حالی در گفت‌وگو با هافینگتون پست مدعی شده است که نگرانی تل آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران قابل درک است زیرا تهران حرفهای ناخوشایندی درباره نابودی اسرائیل زده است، که این رژیم صهیونیستی همواره جمهوری اسلام ایران را تهدید به حمله نظامی کرده و حتی چندی پیش پهپاد جاسوسی آنها با پدافند هوایی کشورمان سرنگون شد.

توان نظامی ایران اسلامی عامل بازدارنده در مقابل تهدیداتی است که از سوی دشمنان علیه کشورمان مطرح می‌شود و این توان دفاعی در صورتی که ایران با تهدید روبرو شود کار خود را به خوبی آغاز خواهد کرد.

اوباما همچنان بر اساس یک ادعای پوچ و بدون سند و مدرک سخن می‌گوید. او تأکید می‌کند که ایران باید اثبات کند که در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست، آمریکا و کشورهای اروپایی با همراهی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون هیچ سندی در دست ندارند که ثابت کند ایران در پی ساخت سلاح هسته‌ای است و تنها به این موضوع اشاره دارند که ایران باید ثابت کند. در حالی که مدعی باید سند و مدرک ارائه بدهد تا ادعایش ثابت شود.

رهبر معظم انقلاب در سخنان روز گذشته خود به یک نکته دیگر در باره گفت‌وگوهای هسته‌ای اشاره کردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای رفتار آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای را مایه عبرت برای مردم دانستند و خاطرنشان کردند: رفتار آمریکا برای مجموعه روشنفکری داخل کشور نیز مایه عبرت است تا متوجه شوند در مذاکرات با چه کسی طرف هستیم و آمریکا چگونه رفتار می‌کند.

اوباما در گفت‌وگو با هافینگتن پست گفته است که هدف ما این است مذاکرات هسته‌ای با ایران را در چند هفته و نه چند ماه فیصله دهیم. توافق با فیصله دادن تفاوت دارد. پایان مذاکرات با توافق یا بی توافق؟!

برآیند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 گرچه نشان از علاقه غرب به توافق هسته‌ای با ایران است اما در لا به لای سخنان مقامات غربی به ویژه آمریکایی که اکنون محور گفت‌وگوهای هسته‌ای شده است، نشان می‌دهد آنها در پی راهی برای به بن کشاندن مذاکرات هستند.اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که خواهان توافق است و در جراین گفت‌گوهای هسته‌ای هم تاکنون بهانه تراشی نکرده و هر گاه مانعی ایجاد شده از سوی غرب بوده است.


جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
۰
۰
ﻋﺎلی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها