ایران دو میلیون عضو کتابخانه دارد

معرفی متفاوت‌ترین رمان سال

برگزاری جشنواره نوروزی انتشارات سوره مهر در کنار معرفی برترین رمان متفاوت سال و ارائه آماری از تعداد افراد عضو در کتابخانه های عمومی کشور از مهمترین اخبار فرهنگی در آخرین هفته سال جاری بودند.
کد خبر: ۷۸۲۱۵۵
معرفی متفاوت‌ترین رمان سال

روزهای پایانی منتهی به سال جاری برای ناشران کشور روزهایی پرکار و برای مدیران و مسئولان حوزه کتاب و ادبیات که به طور معمول به اظهارنظرهای مختلف می‌پردازند روزهای کم کاری بود.

شاید به همین بهانه بتوان هفته پایانی سال جاری را روزهایی بدانیم که کار کتاب به معنای واقعی کلمه سکه بود و بازار حرف و وعده و توضیح و پیشنهاد از سکه افتاده بود.

در این کشاکش انتشارات سوره مهر به عنوان یکی از فعال‌ترین ناشران نیمه دولتی فعال در کشور خبر از برگزاری جشنواره ای نوروزی در حوزه های مرتبط با کتاب داد که بنا به گفته مسئولان این انتشارات هفت سین نوروزی اهالی کتاب البته طعم و رنگ امروزی دیجیتالی است.

امین نادری، مسئول بخش الکترونیک سوره مهر در همین زمینه در نشتسی خبری که اوایل هفته گذشته برگزار کرد، اظهار داشت:این جشنواره در هفت بخش سوره نگار، سوره ایده، سوره آوا، سوره کتاب اولی‌ها، سوره کتابخوان، سوره کودک و سوره نما برگزار خواهد شد که مهلت ارسال اثر به آنها از اول تا ۳۱ فروردین خواهد بود و پس از داوری آثار تا ۱۵ اردیبهشت، اختتامیه آن در روز ۱۶ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

به گفته نادری، توضیحات ضروری و شیوه شرکت در هر یک از بخش های این جشنواره از طریق پایگاه اینترنتی این جشنواره به نشانی: Festival.sooremehr.ir درج و قابل بهره برداری است.

کارشناسی برای «فبپای مختصر»

کتابخانه ملی ایران نیز که پیش از این از سوی برخی از مسئولان خود اعلام کرده بود که با تغییر رویه صدور فیپا برای انتشار کتاب از این پس ازقدام به صدور فیپای مختصر خواهد کرد؛ در هفته جاری و در پی انتقادات وارد شده از سوی برخی کارشناسان و مدیران حوزه نشر؛ از زبان رییس خود اعلام کرد که برای اجرایی شدن این طرح اقدام به تشکیل یک کمیته بررسی خواهد کرد.

بر همین اساس سید رضا صالحی امیری در حکمی فریبرز خسروی را مامور کرد تا با تشکیل کمیته‌ای نظرات و نقدهای واردشده به طرح فیپای مختصر را بررسی و به شبهاتی که در این زمینه مطرح است، بپردازد.

وی همچنین غلامرضا امیرخانی، کامران فانی و حبیب‌الله عظیمی را به عنوان اعضای کمیته بررسی ملاحظات طرح فیپای مختصر تعیین کرد.

دو میلیون عضو کتابخانه در ایران

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز هفته گذشته در دیدار با آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید اعلام کرد که ۲ میلیون نفر در کتابخانه های عمومی کشور عضویت دارند.

مختارپور ظهر یکشنبه گذشته در دیدار با آیت الله نوری همدانی که در د‌فتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشت: ۲ هزار و ۲۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰۰ کتابخانه با مشارکت دولت و بخش‌های‌های دیگر اداره می‌شود.

وی افزود: ۴۰ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور وجود دارد که مورد استفاده گروه‌های سنی متفاوت، نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: طی سال‌های گذشته کتابخوانی رونق خود را از دست داده و توجه مردم به کتاب کمتر شده و این در شمارگان کتب و مراجعه مردم به کتابخانه تأثیر داشته است.

وی ابراز داشت: ما با میزان مطلوب کتاب و کتابخوانی و مراجعه به کتابخانه فاصله داریم به طوری که باید ۳۰ میلیون نفر در کشور عضو کتابخانه باشند در حالی که فقط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عضو هستند.

بازار داغ کتاب های چاپ اولی

از میان آثار تازه منتشر شده در کشور نیز در هفته گذشته آثار شاخصی برای مخاطبان کتاب و ادبیات منتشر شد.

از جمله این آثار می توان به کتاب «کافه اروپا» دربردارنده مقا‌لات «دراکولیچ» بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ است که در روزنامه‌ها و نشریات مختلف منتشر شده است.

همه‌ مقالات کتاب حول موضوع زندگی در کشور‌های اروپای شرقی پس از فروپاشی شوروی و انحلال حکومت‌های کمونیستی بلوک شرق می‌گردند و نویسنده با بیانی ساده و صمیمی به واکاوی موضوعاتی می پردازد که مخاطب می تواند به راحتی با آنها همذات پنداری کرده و همراه شود.

از دیگر آثار چاپ اولی منتشر شده در روزهای پایانی سال جاری رمان «اسملا و حس برف» بود که نخستین رمان ترجمه شده از پیتر هوگ نویسنده دانمارکی است که با ترجمه سامگیس زندی به بازار کتاب وارد شد.

«حس برف» هم یک رمان جنایی ــ پلیسی است که «هوگ» در ضمن آن به موضوعی عمیق‌تر می‌پردازد که ریشه در فرهنگ دوران پسااستعماری دانمارک و ماهیت روابطی دارد که نظام حاکم، بین تک‌تک شهروندان با یکدیگر و با جامعه برقرار کرده است.

راوی داستان، «اسمیلا قاویقاق یسپرسن» زنی است ۳۷ ساله، اسکیمو و دانمارکی، که به چیزی غیر از یخ و برف عشق نمی ورزد. او با هوشی سرشار و دلی تنگ و کامی تلخ از دور افتادن از ریشه‌اش در گرینلند، در دنیایی خودساخته از از اعداد، علم و خاطرات به سر می‌برد.

سید علی شجاعی نیز در هفته گذشته خبر از پایان تالیف رمان تازه ای از خود با عنوان «به بلندای آن ردا» داد.

وی از پایان تالیف رمان تازه خود با عنوان «به بلندای آن ردا» خبر داد و گفت: این اثر رمانی است که در یک ساعت پایانی عمر غادیه، معشوقه و همسر مامون می‌گذرد؛ یک ساعتی که از فردای شهادت امام رضا(ع) شروع می‌شود.

به گفته شجاعی، راوی رمان مامون است و در این یک ساعت گفتگو و محاکمه مامون توسط غادیه، به اقتضای هر جمله، فلاش بک‌هایی داریم به تاریخ هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا ورود به مرو و نیز ماجرای ولایت عهدی ایشان و بعد هم شهادت حضرت رضا(ع).

رمان «سنگ و سایه» نوشته محمدرضا صفدری نیز که پس از سال ها از سوی این نویسنده در سال گذشته به بازار کتاب راه یافته بود توانست عنوان متفاوت ترین رمان سال را در هفته قبل به خود اختصاص دهد.

این رمان با برگزیده شدن در جایزه ادبی «واو» این عنوان را از آن خود کرد تا واپسین جایزه ادبی سال 93 نیز به نام آن ثبت شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها