جام جم سرا: ثانیه‌ها در گذرند و با سپری ‌شدن هر لحظه، یک گام به تحویل سال و نو شدن آن نزدیک می‌شویم. سفره هفت‌سین سال‌هاست به ‌عنوان یک نماد و سنت در آیین ایرانیان جا خوش کرده و پیام‌آور تازگی و طراوت است.
کد خبر: ۷۸۱۴۶۲
خواص درمانی سین‌های سفره هفت‌سین

سین‌هایی که بر سر سفره هفت‌سین قرار می‌گیرند با حساسیت بالایی انتخاب شده‌اند و اگر با دقت بیشتری به آنها نگاه کنیم، می‌توانیم فواید و خواص فراوانی نیز در آنها بیابیم که هریک در قالب نوعی درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری‌ها و رهایی از درد و رنج‌ها به کار می‌روند. در واقع گلچین این چند سین بر سر سفره هفت‌سین نمادی از دورشدن بیماری‌ها و امراض و نیز سلامت برای اهل خانواده است که به نوعی با قرار‌گیری آنها در کنار هم محقق می‌شود.

سرکه

سرکه از زمان‌های قدیم، بویژه در آسیا و اروپا به ‌عنوان دارویی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شد. با وجود مفید ‌بودن همه انواع سرکه، سرکه سیب از قابلیت فرادرمانی برخوردار است. این ماده حاوی اسید‌استیک بالایی است که اثرات زیستی فراوانی دارد و در قالب یک ماده ضدمیکروب با انواع باکتری‌ها مبارزه می‌کند؛ از این‌رو گاه برای تمیز و ضدعفونی‌ کردن زخم‌ها، درمان قارچ‌های ناخن، شپش، زگیل و عفونت‌های گوش به کار می‌رود. هر قاشق غذاخوری سرکه سیب تنها سه کالری دارد، ولی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و مقدار کمی پتاسیم، مقداری اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان است.

سرکه سیب همچنین میزان قند خون را بویژه در مبتلایان به دیابت کاهش می‌دهد و موثرترین درمان در دیابت نوع 2 به شمار می‌رود. به عبارتی سرکه عملکردی مانند انسولین دارد که به این طریق قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد و حساسیت انسولینی را بالا می‌برد. مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب، قند خون ناشتا را 4 درصد کم می‌کند.

سرکه احساس سیری را تقویت می‌کند و به خوردن کالری کمتر کمک می‌کند که در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود. سرکه نوعی نگه‌دارنده طبیعی غذا به شمار می‌رود که از رشد باکتری‌ها در غذا جلوگیری می‌کند. ترکیب سرکه با نمک برای از بین بردن آکنه‌های پوستی نیز مفید است.

سیر

تاکنون موارد درمانی فراوانی برای سیر، این معجزه طبیعت ذکر کرده‌اند که بسیاری از آنها را هم علم نوین تائید کرده است. سیر حاوی ماده‌ای موسوم به الیسین است که عامل بوی سیر است و خواص درمانی و پزشکی فراوانی دارد. بخش اعظم فواید سیر به دلیل ترکیبات گوگردی موجود در این ماده است که غالبا با جویدن در بدن آزاد می‌شود. الیسین از طریق مجاری گوارشی به تمام بدن می‌رسد. منیزیم، ویتامین B6، ویتامین C، سلنیوم، فیبر، مس، روی، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1 از دیگر مواد معدنی موجود در سیر است. این ماده مغذی با بیماری‌هایی چون سرماخوردگی مبارزه می‌کند و با تقویت دستگاه ایمنی از بدن در برابر عوامل تهاجمی محافظت می‌کند و مدت سرماخوردگی را تا 70 درصد کاهش می‌دهد.

ترکیبات فعال سیر فشار خون بالا و کلسترول خون و LDL را کاهش می‌دهد و خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را، از قبیل حملات و سکته‌های قلبی که نخستین عامل مرگ‌و‌میر در دنیا محسوب می‌شود تا حد قابل ملاحظه‌ای پایین می‌آورد. سیر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل کمک می‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های سیر از پیر شدن سلول‌ها و آسیب سلولی جلوگیری می‌کند.

سماق

سماق را بیشتر به عنوان چاشنی کنار کباب می‌شناسیم؛ غافل از این‌که نوعی درمان جهانی برای برخی بیماری‌ها به شمار می‌رود. این ماده به‌شکل ضدقارچ، ضدمیکروب، آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب عمل می‌کند. میوه سماق حاوی آبی است که سرشار از ویتامین C و انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، فیبر و مواد معدنی‌ای چون پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر است. سماق خاصیت ادرارآوری دارد و در مشکلات روده‌ای استفاده می‌شود. در خاورمیانه، از این ماده برای تسکین درد معده استفاده می‌شود. ویژگی ضدالتهابی سماق به کاهش تب کمک می‌کند و از آن برای بهبود التهاب مفاصل، التهاب‌های پوستی و مشکلات تنفسی از قبیل برونشیت، سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می‌شود. سماق خاصیت ضدمیکروبی دارد و با باکتری سالمونلا می‌جنگد. ترکیب آب و سماق را برای از بین بردن باکتری‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات به کار می‌برند. خاصیت ضدقارچی سماق برای از بین بردن عفونت‌های ریوی و عفونت دیگر اندام‌ها بسیار موثر است.

سمنو

این ماده مغذی و خوشمزه دارای انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است که برخی بیماری‌ها را درمان می‌کند. سمنو حاوی ویتامین‌های گروه B، A، E و K است و به دلیل بالا بودن میزان کلسیم و پتاسیمش، ماده مغذی خوبی برای مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می‌رود. فسفر موجود در سمنو برای زنان شیرده و رشد مغزی در کودکان مفید است. علاوه بر این ویتامین‌های خانواده B، آهن و اسیدفولیک موجود در سمنو خون‌ساز است و تنظیم هورمون‌های بدن و همچنین آرامش اعصاب و رفع خستگی را به دنبال دارد. پروتئین‌هایی که در سمنو وجود دارد، قدرت هضم غذا را در معده بالا می‌برد و به ویتامین C آن می‌افزاید. ویتامین E نیز از دیگر مواد مقوی این ماده محسوب می‌شود که با داشتن آنتی‌اکسیدان، با رادیکال‌های آزاد موجود در هوا که سرطان‌زا به شمار می‌روند، مقابله می‌کند.

سنجد

سنجد یکی از خوشمزه‌ترین سین‌های سفره هفت‌سین است که خواص فراوانی دارد. از ویژگی‌های مهم سنجد می‌توان به آنتی‌اکسیدان‌هایی اشاره کرد که فعالیت رادیکال‌های آزاد را که از عوامل اصلی بروز سرطان محسوب می‌شوند، خنثی می‌کند. علاوه بر این، به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های بالا برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و کاهش آسیب‌های مغزی و چشمی بسیار موثر است. ویتامین‌های E، C، بتاکاروتن و سلنیوم موجود در سنجد برای سلامت بدن بسیار مهم هستند. ویتامین C علاوه بر سالم نگه ‌داشتن استخوان‌ها، از چین ‌و چروک پوست جلوگیری و دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین از ایجاد آب‌ مروارید، التهاب مفاصل، بیماری‌های قلبی و سرطان ممانعت می‌کند. سلنیوم موجود در سنجد علاوه بر تقویت دستگاه ایمنی، سلامت موها و ناخن‌ها و کاهش افسردگی و اضطراب را به دنبال دارد. سنجد حاوی 17 نوع اسید‌آمینه و مقداری پروتئین است و به دلیل داشتن تانن برای درمان زخم معده نیز استفاده می‌شود. این میوه به دلیل داشتن کلسیم بالا استخوان‌ها را محکم می‌کند و باعث تقویت دستگاه گوارشی می‌شود و در درمان پوکی استخوان به کار می‌رود. سنجد فیبر بالایی هم دارد که گرسنگی را رفع می‌کند و سرعت سیری را بالا می‌برد.

سیب

سیب یکی دیگر از معجزه‌های طبیعت است که خوردن روزانه آن سلامت را برای شما به ارمغان می‌آورد. این میوه سرشار از فیبر است و بخصوص نوع قرمز آن به دلیل رنگ قرمزی که دارد، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بسیار بالایی است. گاز زدن و جویدن سیب تولید بزاق را تحریک می‌کند و از طریق کاهش باکتری‌های دهان مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. نوشیدن آب سیب خطر بروز آلزایمر و پیری مغز را کاهش می‌دهد. فیبر بالا و آنتی‌اکسیدان‌هایی که سیب دارد، مانع ابتلا به پارکینسون می‌شود. محققان بر این باورند که مصرف سیب خطر بروز انواع سرطان‌ها را تا حد قابل ‌توجهی کاهش می‌دهد.

افرادی که سیب را در رژیم غذایی روزانه خود قرار می‌دهند، بیش از 23 درصد کمتر از دیگران دچار سرطان لوزالمعده می‌شوند. درواقع ترکیبات موجود در سیب، رشد تومورها و سلول‌های سرطانی را در کبد، روده بزرگ و سینه آهسته می‌کند و از این‌رو احتمال رشد و گسترش سلول‌های سرطانی را در بدن کاهش می‌دهد.

منابع: besthealthmag.ca

authoritynutrition.com

valuefood.info

ندا اظهری / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها