خیلی‌ها هپاتیت A را با نام زردی می‌شناسند، اما این بیماری در واقع التهاب کبد است که می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال ویروس‌ها می‌توانند انواع هپاتیت‌های A، B، C، D و E را به وجود بیاورند. اما توصیه می‌شود افرادی که بیماری مزمن کبدی مانند سیروز دارند یا اگر در بدنشان آنتی‌بادی علیه این ویروس ساخته نشده است واکسن هپاتیت A بزنند.
کد خبر: ۷۸۱۱۳۷

روش‌های انتقال هپاتیت A

باید بدانید هپاتیت‌های B و C از طریق خون، تزریق سوزن آلوده و تماس جنسی و هپاتیت A از راه دهانی و همچنین مدفوع منتقل می‌شود. مثلا میوه‌ها و سبزیجات نشسته و از همه مهم‌تر سالادهایی که در رستوران‌ها بویژه رستوران‌های بین راهی تهیه می‌شوند براحتی می‌توانند زمینه انتقال بیماری را فراهم کنند. از طرفی برخلاف باور عموم هر چند هپاتیت A در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است، اما ممکن است در سنین بالا هم بروز یابد.

همچنین هر چه سن افراد بیشتر باشد عوارض ناشی از بیماری بیشتر خواهد بود در غیر این صورت با دارودرمانی رفع می‌شود. در این میان 99 درصد بزرگسالانی که به هپاتیت A دچار می‌شوند، به طور کامل بهبود می‌یابند، اما در حدود یک درصد این افراد دچار هپاتیت فولمینات (نوع کشنده هپاتیت) می‌شوند. حتی گاهی درمان نهایی این بیماری پیوند کبد است.

علائم بیماری

هپاتیت A از نظر کلینیکی به چند شکل دیده می‌شود. گاهی اوقات علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارد و ممکن است بیمار دچار زردی هم نشود. بعضی مواقع هم فرد علائم آنفلوآنزا را نشان می‌دهد و همراه آن تهوع و استفراغ شدید دارد و رنگ ادرارش تغییر می‌کند. بارزترین نشانه بیماری هم که زردی پوست است. سایر مشکلات پوستی مثل کهیر و پف کردن چشم‌ها نیز به چشم می‌خورد. البته به‌طور معمول زردی هنگامی ظاهر می‌شود که بیلی‌روبین خون انسان از 2.5 بیشتر باشد و نخستین جایی که این علامت بروز می‌کند، همان سفیدی چشم است. به همین دلیل اغلب مادران بهتر از پزشکان زردی را در فرزندشان تشخیص می‌دهند، اما یک نکته دیگر را نیز فراموش نکنید که پیش از بروز زردی، علامت‌های دیگری مثل خستگی و کوفتگی، بی‌اشتهایی، درد شکم و ... ممکن است بروز کند. در عین حال در بیماران مبتلا به هپاتیت Aآنزیم‌های کبدی بشدت بالا است، ولی فراموش نکنید این هپاتیت برخلاف نوع B و C مزمن نمی‌شود.

اصلاح یک باور نادرست

یکی از باورهای نادرست بعضی خانواده‌ها این است که خوردن ماهی ریز، آن هم به طور زنده سبب رفع زردی می‌شود؛ در حالی که ماهی زنده آلودگی‌های فراوانی دارد. حتی در کشورهایی که صدف خام می‌خورند، آمار ابتلا به هپاتیتA بیشتر است چون غذای نپخته یکی از عوامل انتقال این بیماری به حساب می‌آید.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی‌ / ‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها