جام جم سرا: دبیر ستاد مرکزی و مرکز ملی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم سازمان غذا و دارو با بیان هشدارهایی در خصوص رعایت نظافت منزل با مواد شوینده و پاک کننده‌های شیمیایی از مردم خواست با رعایت نکاتی ساده سلامتی خود و دیگران را تضمین کنند.
کد خبر: ۷۸۰۹۶۱
مواظب خطرات پاک‌کننده‌ها هنگام نظافت باشید

طلعت قانع در خصوص رعایت نکات ایمنی به هنگام نظافت منزل افزود: از آنجا که پیش از شروع تعطیلات نوروز، بر اساس سنت حسنه قدیمی، نظافت و شستشوی خانه‌ها آغاز می‌شود باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

وی گفت: توجه به برخی نکات ساده مثل مطالعه برچسب روی بسته بندی در نور کافی، هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده به دلیل خطرناک بودن استفاده از دارو‌ها و مواد شیمیایی در تاریکی می‌تواند ضامن سلامتی باشد.
قانع نکات مهم هنگام نظافت را چنین عنوان کرد:

* در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند.

*در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان ماسک استفاده کنید.

* از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده و لک بر جدا خودداری کنید. بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده می‌باشند.

* بسیاری از دارو‌ها و محصولات خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می‌توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.

*همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید و دقت نمایید که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان در امان نیست.

* کیف دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی را دور از دسترس کودکان قرار دهید. ممکن است داخل آن‌ها وسایلی باشد که توسط کودک بلعیده شود و یا کودک ضمن بازی آن‌ها را روی سرخود کشیده و سبب خفگی وی شود.

* در صورتی که کودک شما ماده‌ای غیر خوراکی را بلعید، با مرکز اورژانس ۱۱۵و یا مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم ۱۴۹۰ تماس بگیرید.

دبیر ستاد مرکزی و مرکز ملی اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم سازمان غذا ودارو همچنین با درخواست از مردم برای نگهداری محصولات شیمیایی، شوینده، نفت، بنزین و دارو‌ها در ظرف اصلی خودشان یادآور شد: نباید هیچ‌گاه این فرآورده‌ها در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری شوند که این عمل سبب خورده شدن اشتباهی مواد مزبور توسط کودکان و مسمومیت شدید خواهد شد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها