آشنایی با آداب مهمانی و میزبانی: مصائب مهمانداری در نوروز

امان از مهمانانی که کنگر نخورده، لنگر می‌اندازند!

چطور در عید نوروز دوست‌داشتنی‌تر از سال‌های قبل باشیم؟

اصول متشخص نشان دادن خود در مهمانی‌ها و دیدوبازدیدها

جام جم سرا: ایام عید هر سال، فرصت خوبی را برای بهاری کردن دیدارهایمان از قوم و خویشان مهیا می‌کنند و همیشه آغاز بهار و شکوفایی طبیعت، یادآور بخشی از خاطرات شیرین کودکانه‌مان است؛ خاطراتی که به مهمانی‌ها، آجیل‌ها، شیرینی‌های رنگارنگ و عیدی‌ گرفتن‌های نوروزی گره خورده‌اند.
کد خبر: ۷۸۰۸۶۶
اصول متشخص نشان دادن خود در مهمانی‌ها و دیدوبازدیدها

بسیاری از جوانان امروزی ترجیح می‌دهند، این ایام را در منزل و کنار دوستان مجازی خود «از بازی‌های ویدئویی گرفته تا فیلم‌های سینمایی و شبکه‌های اجتماعی و غیره»، به تنهایی سر کنند و واقعاً نمی‌دانند در حال از دست دادن چه لذتی و چه حال و هوایی هستند! غافل از اینکه همین تجدید دیدارهای حقیقی، می‌توانند انرژی‌های مثبت و ارزش‌هایی پنهانی را برایمان به ارمغان آورند.

یکی از این ارزش‌ها، حفاظت از سنت و فرهنگ دیرینه‌ نوروزی‌مان است که همیشه روی رفت و‌ آمد با دوستان و آشنایانمان تأکید داشته است. دیدار کسانی که می‌توانند احساساتی واقعی را به ما ببخشند و در زمان‌هایی که اصلاً فکرش را هم نمی‌کنیم، دستمان را بگیرند.
با ملاقات آنهایی که دوستشان داریم، احساس ناامیدی و کمبودهایمان را فراموش می‌کنیم و لحظات و خاطرات شادی بخشی‌ را به خود هدیه می‌دهیم. آیا از اهمیت و تأثیرات این مهمانی‌ها برای دریافت انرژی آگاهی دارید؟ در واقع دید و بازدیدها، موجی بزرگ و ارتعاشاتی مخفی هستند که از بدن، احساسات، انرژی‌ها و روح و جسم ما نشأت می‌گیرند و به دیگران منتقل می‌شوند و این تأثیر، قطعاً متقابل است. پس باید به خوبی یاد بگیریم که با دوستان و خویشاوندان خود چگونه رفتار کنیم و از چه راهی روابط‌مان را با آنها بیشتر و مستحکم‌تر کنیم. شاید یادآوری نکاتی ساده که بیشترمان، آنها را می‌دانیم، مانع از فراموشی‌شان برای ایجاد ارتباطاتی خوب شود.

* سال که نو می‌شود، لباس‌ها و سر و وضع ما هم نونوار می‌شوند؛ پس برای شروع دید و بازدیدهایمان، از پوشیدن لباس‌های شیک و خوشبو کردن خودمان با عطر و ادکلن دریغ نکنیم.

* نخستین روز عید را به بزرگان فامیل به ویژه پدربزرگ و مادربزرگ‌هایتان اختصاص دهید. یقین بدانید که آنها بیشتر از هر کسی چشم انتظارتان هستند و هیچ چیزی به اندازه دیدن شما نمی‌تواند آنها را خوشحال کند. پس از احترام و گشاده‌رویی به آنها کم نگذارید.

* بهتر است پیش از رفتن به منزل اقوام، تماسی بگیرید و هنگام ورود به منزلشان کمی مکث و اتلاف وقت داشته باشید تا میزبان، آمادگی کامل برای ورود شما را پیدا کند.

* با توجه به فرهنگ آپارتمان‌نشینی و اهمیت آن و سعی کنید کفش‌هایتان را داخل جاکفشی بگذارید؛ زیرا ریختن کفش‌ها، جلوی در آپارتمان منظره زشتی را ایجاد می‌کند. توجه کنید در راه‌پله‌ها سرو صدا ایجاد نکنید و هر چقدر بی‌صداتر باشید، بهتر است.

* در بدو ورودتان به منزل اقوام، برای سلام دادن و عرض تبریک عید، پیشقدم شوید. با اطرافیان‌تان ارتباط چشمی برقرار کنید و نگاه‌تان را با تبسمی گرم، مزین کنید و همه توان خود را به کار گیرید تا در نگاه همگان دوست داشتنی‌تر جلوه کنید.

* آدامس نجوید مطمئن باشید کسی از سر و صدای آدامس شما خوشش نمی‌آید؛ پس کمی آرامش خود را حفظ کنید و این کار را بی‌صدا انجام دهید.

* ناخن‌هایتان را نجوید یا انگشتتان را در گوش و دهان خود نبرید؛ این کار به نوعی نادیده گرفتن اطرافیانتان محسوب می‌شود.

* یک مهمانی عیدانه، بیشتر از یکی دو ساعت زمان نمی‌برد. پس هدفون درون گوشتان نگذارید یا دائم خود را با گوشی همراه‌تان سرگرم اس‌ام‌اس بازی و صحبت با دوستان نکنید. قرار نیست این مهمانی زیاد طول بکشید پس کمی دندان روی جگر بگذارید. اگر هم تلویزیون روشن است، دائم چشم‌هایتان را به تماشای سریال مورد علاقه نوروزی‌تان، ندوزید و از جمع غافل نمانید.

* ارتباط برقرار کردن با دیگران یک هنر است و کسی که از عهده آن به خوبی برآید قطعاً موفقیت‌های بیشماری در انتظار خواهد داشت؛ پس ساکت ننشینید و صحبت کنید و این کار را با احوالپرسی از میزبان و نزدیکانش شروع کنید. این را هم بدانید که خانواده و اقوام نخستین مدرسه برای یادگیری ارتباطات هستند، پس سعی کنید خودتان را امتحان کنید.

* اگر وارد منزلی شدید و کسانی آنجا بودند که نمی‌شناختید، ابتدا خودتان را معرفی کنید تا هم بتوانید آنها را بشناسید و هم رابطه‌ای جدید برقرار کنید.

* اگر تازه ازدواج کرده‌اید، حتماً به دیدار اقوام همسرتان هم بروید، البته آمادگی کامل برای پذیرایی از مهمانان جدید را هم داشته باشید.

* هنگام آمدن مهمانان به منزلتان، فکر نکنید که چون جوان‌تر هستید، تافته‌ای جدا بافته از خانواده‌اید. به این بهانه خود را در اتاقتان حبس نکنید و سرگرم اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نشوید؛ بلکه از بدو ورود مهمانان احساس مسئولیت کنید و به استقبالشان بروید و خوشامدگویی کنید.

* از آنجا که رفتن مهمانان به اتاق‌ها و مکان‌های دیگر منزل، ورود به حریم خصوصی میزبان محسوب می‌شود و بیشتر مردم این کار را انجام نمی‌دهند، اگر مهمانان برای قرار دادن کت یا وسایلشان در جایی دچار سر در گمی هستند، به کمک آنها بشتابید. در بیشتر فرهنگ‌های دنیا، این کار بر عهده جوان‌ترها و نوجوانان است.

* اگر کادویی را به عنوان عیدی از کسی می‌گیرید، آن را سریعاً باز نکنید؛ اما اگر پس از گذشت مدتی، کادویی را باز کردید و زیاد خوشتان نیامد اصلاً به روی خودتان نیاورید. تشکر کنید و چیزی هم به زبان نیاورید.

* از مسائلی مانند سیاست، جنگ، مشکلات مالی یا تضادهای جنسیتی، صحبتی به میان نیاورید؛ زیرا در هر جمعی ممکن است مخالفانی هم باشند و بحث و مهمانی دوستانه‌تان به یک جدال و دلخوری واقعی منتهی شود. از انتقاد کردن هم جدا خودداری کنید؛ زیرا نمی‌توانید در چند دقیقه با انتقادات خود، یک جمع را تغییر دهید و متحول کنید.

* از گفتن جوک‌های بی‌ادبانه یا طنزهایی که با هدف توهین به برخی از قومیت‌ها و ایجاد تفرقه ساخته شده‌اند، واقعاً پرهیز کنید و به جای اینکه ترویج دهنده چنین جبهه‌گیری‌هایی باشید، دفن‌کننده این سخنان باشید. اجازه دهید شما آخرین شنونده چنین جملاتی باشید و بس.

* از موضوعات جذاب همگانی مانند آخرین فیلم یا کتابی که دیده‌اید و خوانده‌اید، از مسافرت‌ها و تعطیلاتی که خوش گذرانده‌اید، حرف بزنید. وقت‌تان را تنها به پچ‌پچ کردن با کنار دستی خود اختصاص ندهید و با کل جمع ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید که مکالمه و روابط ما مانند بازی تنیس دوسویه هستند، پس اگر توپ را از دست دهید، قطعاً به مشکل بر خواهید خورد.

* این یکی دو ساعت مهمانی را غنیمت بدانید و دائم سخنان ناامیدکننده، غم‌انگیز و منفی را به میان نیاورید و در یک جمله، دائماً آه و ناله نکنید. تلاش کنید در این ایام مفرح بمب انرژی و تزریق کننده روحیه و نشاط به دیگران باشید. اگر شما که در اوج جوانی هستید این گونه نباشید، از دیگر گروه‌های سنی چه توقعی می‌توان داشت؟! (ایران جوان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسین
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
۰
۰
عالی بود.
امیدوارم هممون از این نكات بهره ببریم و عید خوب و قشنگی برامون به یادگار بمونه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها