توصیه خطیب نمازجمعه تهران به مذاکره ‌کنندگان هسته‌ای

ذره‌ای تهدید کردند مذاکره را به هم بزنید

« در مذاکرات هسته ای با ایران دخالت نکنید»

هشدار تازه کاخ سفید به سناتورها

کاخ سفید در هشداری تازه به مجلس سنای آمریکا از سناتورها خواست در مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور، مداخله نکند.
کد خبر: ۷۸۰۷۱۳
هشدار تازه کاخ سفید به سناتورها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم دارلین سوپرویل نوشت: کاخ سفید دیشب همچنین مدعی شد طرحی که مجلس سنا در دست بررسی دارد احتمالا «تاثیر منفی عمیقی» بر این مذاکرات خواهد داشت.

دنیس مک دانو رئیس کارکنان کاخ سفید در نامه ای خطاب به باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: طرح پیشنهادی این سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی فراتر از نقش آفرینی کنگره در هرگونه توافق احتمالی با ایران خواهد بود.

مک دانو گفت: این طرح با تاکید بر اینکه کنگره باید برای تایید هرگونه توافقی درباره آن رای گیری کند، به طور بالقوه مانع از به نتیجه رسیدن هر نوع توافقی می شود.

وی از ماده ای در این طرح انتقاد کرد که اختیارات رئیس جمهور آمریکا را برای لغو برخی تحریم های ایران در چارچوب هرگونه توافق احتمالی از وی می گیرد.

مذاکرات هسته ای ایران امروز در سوییس در حالی از سر گرفته شده که آمریکا و دیگر قدرت های جهان تا پایان مارس مهلت دارند به یک توافق کلی دست یابند.

مک دانو گفت: درخواست دولت از کنگره ساده است؛ اجازه دهید مذاکرات را قبل از اینکه کنگره در مورد این طرح اقدام کند، تکمیل کنیم.

وی افزود: اگر تا پایان ژوئن توافق نهایی حاصل شود وی انتظار ندارد بحث شدیدی در کنگره دربگیرد.

مک دانو بر تهدیدات مکرر اوباما برای وتو کردن هرگونه مصوبه کنگره تاکید کرد.

کورکر و همکاران وی در سنا از هر دو حزب تاکید می کنند کنگره باید اجازه داشته باشد هرگونه توافق احتمالی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای را مورد بررسی قرار دهد و درباره آن رای گیری کند.

کورکر در نامه ای به اوباما در اوایل این هفته از این مسئله حمایت و بار دیگر در پاسخ به مک دانو بر آن تاکید کرد.

کورکر در بیانیه ای که شنبه شب منتشر کرد؛ گفت: درخصوص این مسئله که کنگره نقشی مهم ایفا کرده، من معتقدم بسیار مهم است که کنگره به شکلی مناسب پیش از هر گونه توافق نهایی درباره آن نظر بدهد.

تنش ها میان دولت آمریکا و قانونگذاران این کشور بر سر ایران هفته هاست که بالا گرفته است.

نامه مک دانو یک هفته پس از آن ارسال می شود که 47 سناتور جمهوریخواه در نامه ای خطاب به ایران هشدار دادند اعتبار هرگونه توافق هسته ای با آمریکا ممکن است همان روزی که اوباما کاخ سفید را ترک می کند؛ پایان یابد.

کاخ سفید از این نامه به شدت انتقاد کرد و آن را اقدامی سیاسی برای تضعیف اختیارات رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی و تلاش های وی برای پیشبرد منافع امنیت ملی آمریکا توصیف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها