در نامه ای به رییس رسانه ملی ابراز شد

نگرانی وزیر بهداشت از پخش سریال مهران مدیری

سریال مهران مدیری که جدیدا «در حاشیه» نام گرفته هنوز نیامده گرفتار حاشیه‌های متنوع شده است. یک بار به خاطر رئیس کل سازمان نظام پزشکی و این بار به خاطر نامه وزیر بهداشت. نامه اول منجر به توقف کوتاه مدت ساخت سریال شد و در این مدت مهران مدیری برای آنکه حسن نیت خودش را نشان بدهد تغییرات بسیاری در متن‌ها انجام داد.
کد خبر: ۷۸۰۶۱۲
نگرانی وزیر بهداشت از پخش سریال مهران مدیری

حالا در شرایطی که مردم برای پخش سریال «در حاشیه» لحظه شماری می‌کنند، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیربهداشت در باره محتوای دیده نشده سریال اظهار نگرانی کرده است. چندی پیش نیز رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در نامه‌ای به معاون سیمای رسانه ملی، خواستار جلوگیری از خدشه دار شدن جایگاه جامعه پزشکی در پخش برنامه‌های طنز شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌اش به دکتر محمد سرافراز رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به همزمانی تولید سریال «در حاشیه» و اجرای «طرح تحول نظام سلامت» نوشته است: با عنایت به اینکه در حال حاضر سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت سریال طنزی در حوزه پزشکی به کارگردانی هنرمند برجسته جناب آقای مهران مدیری است و از سوی دیگر «طرح تحول نظام سلامت و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری» با محوریت وزارت بهداشت و همکاری تنگاتنگ جامعه پزشکی در حال طی کردن مراحل بسیار مهم و حساس خود است، به نظر می‌رسد توجه به برخی دغدغه‌ها در مورد ساخت این سریال بسیار ضروری است.

وی یکی از مهمترین دغدغه ها را «حفظ و تقویت اعتماد» میان مردم و جامعه پزشکی به عنوان مهمترین سرمایه مشترک آنها دانسته و نوشته است: «... بیمار بیش از هر چیز نیاز دارد که به فردی به عنوان پزشک، مؤسسه‌ای مانند بیمارستان و یا گروهی به عنوان جامعه پزشکی اعتماد کند تا با خیال راحت به توصیه‌های بهداشتی و درمانی عمل نماید و از مراجعات مکرر به پزشکان متعدد بپرهیزد. به علاوه واضح است که ایجاد چنین اعتمادی تأثیر مثبتی در کاهش بار کاری نظام سلامت کشور در برخواهد داشت.»

وزیر بهداشت، تقویت هماهنگی ها برای اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور به عنوان «یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در حوزه داخل» را دومین دغدغه مهم خود برشمرده و خواستار آن شده است که این دغدغهها در ساخت برنامه های صداوسیما مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داده است:« برنامه‌های طنزی که تاکنون از رسانه ملی در حوزه‌های مختلف به نمایش در آمده‌اند،به ویژه سریال‌های طنزی که توسط هنرمند محترم جناب آقای مدیری کارگردانی شده، دارای مخاطبین بسیار زیاد بوده‌اند و تصویرهای کلی و ماندگار اجتماعی در ذهن مخاطب ایجاد کرده‌اند. قطعاً جنابعالی تأیید می‌فرمائید که مدیریت برداشت‌های اجتماعی پیرامون حوزه‌ای مثل حوزه سلامت که پس از پخش چنین برنامه پر مخاطبی ایجاد می‌شود، بسیار پیچیده است، ‌اینکه این سریال در نهایت چه تصویری از نظام سلامت به عنوان یک نهاد اجتماعی ارائه می‌نماید، بسیار حائز اهمیت خواهد بود، اینکه مخاطب رسانه ملی پس از پخش این سریال، بیمارستان و سایر مؤسسات پزشکی را با چه دیدی می‌نگرد، در ارتباط آینده وی با این نهادها و نیز شاغلین حرفه‌های پزشکی بسیار تأثیرگذار خواهد بود. »

نگرانی عمده وزیر بهداشت

در ادامه این نامه آمده است: «.... نگرانی عمده این‌جانب این است که تصویر کلی حاصل از این سریال از بیمارستان، پزشک، پرستار و سایر اجزای نظام سلامت در ذهن مخاطب، نمایی غیرقابل اعتماد، ناامیدکننده و آکنده با انواع ناهنجاری‌ها و فسادها باشد. این در حالی است که علیرغم همه اشکالات موجود، بدون شک نظام سلامت و جامعه پزشکی ایران یکی از موفق‌ترین نظام‌های سلامت در منطقه و حتی جهان است که بیان مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مهر تأییدی بر آن است

وزیر بهداشت با اشاره به جلسات متعددی که از سوی مسئولان این وزارتخانه در باره محتوای سریال با مدیران سازمان صداوسیما و عوامل تولید این مجموعه برگزار شده، خاطرنشان کرده است: «متأسفانه مطلع شدیم که پخش این برنامه طنز از سال آینده شروع خواهد شد. از آنجا که بر اساس بند 11 ابلاغ سیاست‌های کلی و سلامت کشور توسط مقام معظم رهبری، «افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری ، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی» می‌باشد. بدیهی است که رسانه ملی این امر مولوی را مدنظر قرار داده و از مفاد آن بهره گرفته و در هماهنگی لازم از تداعی احتمالی مقابله رسانه ملی با ویژگی برجسته دولت در داخل که در اجرای طرح تحول نظام سلامت متبلور شده است در اذهان عمومی جلوگیری خواهد کرد. »

*کارنامه مهران مدیری و سابقه نقد منصفانه‌اش

به گزارش جام جم سیما، نامه وزیر بهداشت در شرایطی نوشته شده است که سابقه طنزهای مهران مدیری نشان می‌دهد که او نقد منصفانه ای نسبت به صنوف اجتماعی دارد و با زبانی صریح، مشکلات و نواقص را مطرح می‌کند.

با این حال، قضاوت درباره سریالی که هنوز پخش نشده و کسی از محتوایش اطلاعی ندارد، رویکرد جدیدی است که پیش از این سابقه نداشته است؛ آن هم در شرایطی که مهران مدیری نسبت به همه این بازخوردها واکنش نشان داده و در اصلاحاتش تلاش کرده است نگرانی‌های وزیر بهداشت و رئیس کل سازمان نظام پزشکی را در باره سریال برطرف کند.

*تاثیر برخوردهای سخت‌گیرانه بر سرنوشت سریال‌های طنز

مدیری در این زمینه تا آنجا پیش رفته که حتی عنوان سریال را از «اتاق عمل» به «در حاشیه» تغییر داده و مسیر داستان را نیز به گونه ای پیش برده است که محصول نهایی به مذاق پزشکان دلسوز خوش بیاید. در چنین شرایطی، کارشناسان می گویند اینگونه برخوردهای سخت‌گیرانه از سوی برخی مسوولان، سرعت حرکت قطار سریال‌های طنز را متوقف خواهد کرد و حتی بیم آن می‌رود که این قطار در نقطه‌ای نامعلوم متوقف شود. همه اینها در شرایطی است که همگان باور دارند جامعه ما نیاز به تقویت فضای نشاط و شادابی و نقد منصفانه امور دارد.

حالا، مردم منتظرند تا بعد از سال‌ها مهران مدیری را در قاب تلویزیون ببینند و اوقات فراغتشان را با شوخی‌های ظریف او سپری کنند. مدیری برای بینندگان تلویزیون همواره پیام آور شادی و خنده و نشاط بوده است. پس بهتر است که اجازه بدهیم امسال هم سریالش ابتدا در معرض دید عموم قرار بگیرد و سپس در فضایی آرام، درباره ویژگی‌هایش قضاوت کنیم. (جام‌جم سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
رعنا
Austria
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
۰
۰
شما حتما میدونید تو بیمارستان ها چی میگذره و چطور با مردم رفتار میكنند كه اینقدر نگرانید و میخواهید كماكان بكارها تون ادامه بدید وگرنه دلواپسی برای چه
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
۰
۰
دكترهای ما متاسفانه وضعیت درستی ندارن بعدشم واقعا واجبه رسانه هر كاری كه می تونه بكنه دكترها یه تكونی بخودشون بدن برنامه های سیما رو غنی تر كنید
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
۰
۰
با تشخیص اشتباه پدر بنده رو تا مرز مرگ جلو بردند . كلی ازمون پول گرفتند و در آخر دریغ از یك عذر خواهی .
الان هم یك سال و نیمه كه برای تشخیص یه موضوع كه چیز پیچیده ای هم به نظر نمیاد (فقط با ایجاد نگرانی ما رو به دنبل خودشون میكشند) ، خواب و خوراك رو از ما گرفته اند و دریغ از یك خط جواب. قدرت تشخیص ندارند . فقط ریپوردت مراكز تشخیص رو برای آدم بازخوانی میكنند و دوباره روز از نو روزی از نو .
ا.م
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
۰
۰
مردم نظر دهنده ی اینجا لطف كنن تا آب از دماغشون میاد در به در دنبال دكتر نگردند اگه اینقدر این قشر به گفته خودشان بی سواد هستند
هم میهن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
۰
۰
البته با گرامیداشت پزشكان با وجدان ما ، باید بگم اینكه بسیاری از پزشكان ما بسیار پولكی شدند و بدون ویزیت های آنچنانی قدم از قدم بر نمی دارند و نگاه به بیمار در حال مرگ هم نمی اندازند رو تقریبا همه مردم ایران باهاش آشنایی دارند و چیزی نیست كه بشه ردش كرد. جای بسی شگفتی داره ایشون باید هوادار مردم باشند نه نگران پزشكان همكارشون.نوروز و ماه رمضون های چند سال گذشته به راستی جای خالیه سریال های آقایون مدیری و عطاران حس شده، حالا بگذارید این مردم برای چند لحظه توی چند روز نوروز گل لبخند به لباشون بنشینه،**** اینه كه خیلی ارزشمنده *****.نوروز هم میهنانم پیروز
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
۰
۰
اگه واقعا سلامت كار كنن از هیچ چیز نمی ترسن
محمدرضا
India
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
۰
۰
سریالی كه پخش شود واحیانا اثرات سوئی داشته باشد دیگر نقدش چه سودی دارد
به نظر اینجانب ابتدا بررسی دقیقی شود و چنانچه وزارت بهداشت تایید كردند پخش شود
farhad
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
۰
۰
اینهمه توی كشور مفت خور و شیاد ریخته
اونوقت میان ب پزشكا كه جوون ادما رو نجات میدن و هممممه ی ماها بهشون نیازمند میشیم گیر میذن!!!
یه بیسواد ارایشگر برا هر ارایش عروس ۱۰ میلیون میگیره اونوقت برای جراحی های سنگین نباید سرتا پای پزشك رو طلا گرفت؟؟؟؟
بی انصافی مردم تا چقد
نمك نشناسی تا چقد !!!!!!!!
البته هر چقدرم زور بزنن ، دریا با تف ... كثیف نمیشه

نیازمندی ها