سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد:

احتمال تمدید چند روزه مذاکرات هسته‌ای

دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 از امروز از سرگرفته خواهد شد. براساس توافق صورت گرفته در سوم آذر، طرفین برای دوره 7ماهه مذاکرات را تمدید کرده‌اند که گام اول آن تا ماه مارس (فروردین ماه) و گام نهایی آن تا تیرماه است.
کد خبر: ۷۸۰۵۳۲
لغو تحریم پیش از توافق

آنچه این روزها در حوزه رسانه‌ای مطرح می‌شود احتمال بازگشایی پرونده مذاکرات در شورای امنیت سازمان ملل است. برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که 1+5 آمادگی دارد تا مسئله تحریم‌ها و روند توافقات نهایی را در شورای امنیت مورد ارزیابی قرار دهد.

البته جن ‌سالکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده آمریکا به دنبال اقدامی غیرالزام‌آور در شورای امنیت است که براساس آن تحریم‌ها با تغییر چندانی همراه نگردد. در همین حال آمریکایی‌ها می‌گویند نظر شورای امنیت تأثیری برای لغو تحریم‌های آمریکا ندارد و این کنگره است که باید تصمیم‌گیری کند. نگاه آمریکایی‌ها حکایت از آن دارد که آنان همچنان خود را برتر از همه نهادهای بین‌المللی می‌دانند و براساس همان تصور نظام تک‌قطبی به دنبال تحمیل خواسته خود به جامعه جهانی هستند.

در کنار این مسائل و روند مذاکرات یک نکته مهم مطرح است و آن بازی رسانه‌ای غرب در چارچوب بازی کلمات است که محور نهایی اهداف آن را انحراف افکار عمومی از واقعیت‌ها و القاء خواسته‌های آمریکا به جهانیان است. مسئله شورای امنیت در حالی مطرح شده که رسانه‌های غربی از یک کلید ‌واژه قابل تأمل استفاده می‌کنند و آن این که در صورت توافق شورای امنیت آمادگی لغو تحریم را دارد.

این واژگان هر چند در ظاهر نشانگر پیامدهای مثبت توافق هسته‌ای است اما یک نکته کلیدی وجود دارد و آن اینکه چه ضمانتی وجود دارد که 1+5 پس از امضای توافق آن را در شورای امنیت بررسی و لغو تحریم‌ها را اجرایی سازد. آمریکایی‌ها که زمانی برای سفر اردوغان نخست‌وزیر وقت ترکیه و داسیلوا رئیس‌جمهور سابق برزیل به تهران برای توافق سه‌جانبه با تهران در حوزه هسته‌ای رسماً به مقامات این کشورها اعلام رضایت داده بودند و بعد آن را نقض کردند و یا کشورهای اروپایی که اقدام خصمانه علیه ایران داشته‌اند چه ضمانتی وجود دارد که پس از توافق برای باز شدن پرونده لغو تحریم‌ها در شورای امنیت بهانه‌ تراشی نکنند؟

واژه‌سازی رسانه‌ای غرب مبنی بر آمادگی شورای امنیت برای بررسی لغو تحریم در صورت توافق واژه‌ای انحرافی و ابهام‌برانگیز و واژه‌ صحیح این است، لغو تحریم‌ها از سوی شورای امنیت می‌تواند عاملی برای قوت گرفتن توافق باشد.

به عبارتی توافق شرط اقدام شورای امنیت نیست بلکه اقدام شورا در لغو تحریم‌هاست که می‌تواند زمینه‌ساز توافق گردد. این امر حقیقتی است که غرب با فرافکنی و واژه‌سازی‌های انحرافی به دنبال پنهان‌سازی آن است. رویکردی که ابهامات بیشتری را در باب صداقت غرب در مذاکرات ایجاد کرده و زمینه‌ساز استمرار بی‌اعتمادی تهران به وعده‌های 1+5 شده است.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
۰
۰
نكته مهمی است مردان مذاكره كننده بسیار مراقب باشند كه هستند .از اینا هیچ بعید نیست كه خدعه داشته باشند .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها