ورزش ایران پاییز 93 در حالی هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی را پشت سر گذاشت که با کسب 21 مدال طلا، 18 نقره و 18 برنز هرچند نسبت به دوره گذشته این رقابت‌ها با تنزل یک پله‌ای در مجموع پنجم شد، اما چند رکورد ارزشمند را جابه‌جا کرد.
کد خبر: ۷۸۰۲۴۰

غیر از بازی‌های آسیایی 1974 تهران که ایران به لطف میزبانی در سال موفق به کسب بیش از 20 مدال طلا شده بود، در اینچئون برای نخستین‌بار کاروان ایران از مرز 20 طلا گذشت؛ طلاهایی همچون مدال طلا در رشته والیبال که برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش کشور به‌دست آمد. بانوان ورزشکار هم برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب توانستند دو مدال طلای ارزشمند و مجموع 16 مدال شامل دو مدال طلا، هفت مدال نقره و هفت مدال برنز کسب کنند.

در اینچئون نخستین مدال طلای کاروان ایران را نجمه خدمتی در تفنگ ‌بادی ده متر کسب کرد و آخرین مدال را نیز نسرین دوستی در کاراته به‌دست آورد. این موفقیت زنان ایرانی در این دوره در حالی به‌دست آمد، که آنان 30 نفر نسبت به دوره گذشته کمتر به اینچئون اعزام شده بودند.

کاروان ورزش کشورمان در این دوره از بازی‌های آسیایی با 58 زن حضور داشت، اما در دوره گذشته 88 زن اعزام شده بودند.

مدال‌آوران ایران در این بازی‌ها به تفکیک رشته‌های ورزشی:

تیراندازی باکمان: اسماعیل عبادی (طلا)، کامپوند تیمی برنز (تیم متشکل از امیر کاظم‌پور، اسماعیل عبادی، مجید قیدی)

تیراندازی: تپانچه بادی ده متر ـ نجمه خدمتی (طلا)، نرجس امام قلی‌نژاد (نقره)، تپانچه تیمی ده متر زنان ـ نقره

دوومیدانی: احسان حدادی(طلا)، لیلا رجبی (نقره)

بسکتبال: نقره

بوکس: احسان روزبهانی (برنز)، علی مظاهری (نقره)، جاسم دلاوری (نقره)

قایقرانی: احمدرضا طالبیان (نقره)، کایاک دو نفره هزار متر، عادل مجللی (برنز)، آرزو حکیمی (برنز)، سونیا گماری (برنز)، محسن شادی (طلا)، روئینگ دونفره مردان (برنز)، سولماز عباسی‌زاده (برنز)، روئینگ چهار نفره زنان (برنز)

دوچرخه‌سواری: حسین عسگری (برنز)، آروین معظمی(نقره)، محمد دانشور (طلا)

شمشیربازی: سابر تیمی (نقره)

کبدی: بانوان (نقره)، مردان (نقره)

کاراته: امیر مهدی‌زاده (طلا)، سعید حسنی‌پور (طلا)، فاطمه چالاکی (برنز)، حمیده عباسعلی (طلا)، نسرین دوستی (برنز)

تکواندو: فرزان عاشورزاده (طلا)، بهنام اسبقی (طلا)، مسعود حجی‌زواره (طلا)، مهدی خدابخشی (طلا)، سوسن حاجی‌پور (برنز)، فاطمه روحانی (نقره)، اکرم خدابنده (نقره)

والیبال: طلا

وزنه‌برداری: کیانوش رستمی (نقره)، بهداد سلیمی (طلا)

کشتی‌فرنگی: افشین بیابانگرد (برنز)، سعید عبدولی (برنز)، پیام بویری (برنز)، حبیب‌الله اخلاقی (طلا)، مجتبی کریم‌فر (برنز)، مهدی علیاری (طلا)، بشیر باباجان‌زاده (برنز)

کشتی آزاد: مسعود اسماعیل‌پور (طلا)، عزت‌الله اکبری (مدال نقره)، میثم مصطفی جوکار (طلا)، رضا یزدانی (طلا)، پرویز هادی (طلا)

ووشو: محسن محمدسیفی (طلا)، سجاد عباسی (برنز)، حمیدرضا لادور (نقره)، الهه منصوریان (نقره)

تکرار عنوان چهارمی پاراآسیایی

چند روز پس از پایان بازی‌های آسیایی، دومین دوره بازی‌های پاراآسیایی هم در اینچئون کره‌جنوبی برگزار شد؛ بازی‌هایی که ایران همچون دوره قبل چهارم شد. کاروان ایران در این بازی‌ها با 204 ورزشکار در 16 رشته ورزشی شرکت کرد و گرچه در سال 2010 یک نقره کمتر از کره‌جنوبی مانع از سومی ایران شده بود، این‌بار یک مدال طلای بیشتر باعث شد تا ژاپنی‌ها در جایگاه سوم بازی‌ها قرار بگیرند. ایران 37 طلا، 52 نقره و 31 برنز کسب کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها