مشروح -سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در باره مسئله هسته‌ای و تحولات یمن؛

توافق نکردن شرف دارد به توافقی که منافع و عزت ملت از بین برود

نامه اخیر 47 سناتور آمریکایی، غیرقابل اطمینان بودن ایالات متحده را این بار بسیار عیان‌تر از گذشته به نمایش گذاشت و به افکار عمومی جهان، آنچه را که مردم ایران سال‌هاست با تمام وجود لمس کرده‌اند و مقامات آمریکایی به‌زور تبلیغات سعی در مخفی نگه داشتن آن داشتند نمایش داد.
کد خبر: ۷۸۰۰۰۰
دلایل نگرانی رهبر معظم انقلاب

نگارش این نامه و اذعان بخشی از مهم‌ترین نهاد قانونگذاری آمریکا به تزلزل این کشور در پایبندی به تعهداتش، آن قدر برای مقامات آمریکا دردآور بود که واکنش‌ها به این نامه در عالی‌ترین سطوح کاخ سفید همچنان ادامه دارد.

اما علاوه بر این نقطه ضعف، موضوع دیگری که در رفتار آمریکایی‌ها قابل توجه است و موجبات نگرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی را نیز فراهم کرده، فریبکاری و نیرنگ واشنگتن است؛ نیرنگی که مردم ایران از قبل انقلاب تاکنون به دفعات آن را نظاره کرده‌اند و موارد متعددی از آن در همین سال‌های اخیر و در قالب مذاکرات هسته‌ای و یا بحث مبارزه با داعش مشاهده شده است.

اگر همین مذاکرات هسته‌ای را که حدود یک سال و نیم اخیر، شکل جدی‌تری به خود گرفته است مرور کنیم، می‌بینیم که واشنگتن به دفعات برخلاف توافقی که در آذر سال گذشته در ژنو به دست آمد عمل کرده است.

اولین نمونه از این فریبکاری در همان روز توافق صورت گرفت که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای آمریکا، بلافاصله بعد از توافق ژنو، پیش از انتشار متن توافق‌نامه، برگه‌هایی را در میان خبرنگاران توزیع کردند که برداشت یکجانبه‌ای بود از سوی مقامات آمریکایی از توافق و این گونه القا می‌کرد که ایران بازنده قطعی این توافق است.

در حین اجرای توافق نیز بارها شاهد عهدشکنی آمریکا و البته اروپا بوده‌ایم که به بهانه ادامه اجرای تحریم‌های گذشته، برخلاف توافق ژنو تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرده‌اند.

مورد دیگر از فریبکاری دولتمردان آمریکا، فضاسازی‌ای است که به مدد امپراتوری رسانه‌ای خود درباره دلایل پذیرش مذاکرات از سوی ایران انجام داده‌اند.

مقامات آمریکایی به‌دفعات تلاش کرده‌اند تحریم‌ها را عامل حضور ایران در مذاکرات جلوه دهند و بدین وسیله سایر کشورهایی را که می‌خواهند به تبعیت از ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا بایستند از کرده خود پشیمان کنند.

نمونه‌های این گونه فریبکاری‌ها کم نیست و در موضوع مبارزه با داعش نیز نمونه بارز آن، ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر عدم دعوت از ایران برای حضور در ائتلاف بود و این در حالی بود که پیش از چنین ادعایی، مقامات آمریکایی در عالی‌ترین سطح در قالب نامه‌نگاری از ایران برای همکاری در مبارزه با داعش دعوت کرده بودند و با پاسخ منفی تهران روبه‌رو شده بودند.

کارنامه بدعهدی و فریبکاری آمریکا، کارنامه بلندبالایی است که اینها تنها مشتی از خروار بود و پیام همه آنها این است که در هرگونه تعاملی با این کشور همواره باید مراقب دستکش مخملی که روی پنجه چدنی مقامات کاخ سفید را پوشانده بود و در مقابل خنجری که می‌خواهند از پشت به طرف مقابلشان بزنند همواره باید آماده دفاع بود.

گروه سیاسی - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها