جام جم آنلاین: آنفلوانزای مرغی عفونتی است که بواسطه ویروس های آنفلوانزای (فلو) پرندگان ایجاد می شود. ویروس آنفلوانزای مرغی دارای 15 تیپ است.
کد خبر: ۷۷۹۸۲

مسری ترین سویه های آن سویه H5 و H7 هستند و تیپی که اخیرا موجب نگرانی شده H5N1 است. این ویروس های فلو بطور طبیعی در میان پرندگان ظاهر می شوند.
غاز های وشحشی بویژه اردک های وحشی حاملین طبیعی این ویروس ها هستند اما احتمالا عفونت خاصی را در آنها ایجاد نمی کنند.
حیوانات خانگی نسبت به این ویروس ها حساس اند لذا برخی پرندگان اهلی شامل مرغ ، اردک و بوقلمون آلوده شده دچار بیماری و حتی مرگ می شوند.

انتقال بیماری به انسان

ویروس های آنفلوانزای مرغی معمولا انسان را آلوده نمی کرد اما موارد ی از عفونت انسان با این ویروسها از سال 1997 رخ داده است.
دراین سال برای اولین بار طی شیوع آنفلوانزای مرغی در هنگ کنگ ، ویروس از پرندگان به انسان منتقل شد.
این ویروس بیماری حاد تنفسی رادر 18 بیمار ایجاد کرد که 6 نفر آنان جان خود را از دست دادند.
در سال گذشته مواردی از بیماری توسط سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است. از ژانویه 47 مورد ابتلا به همین تیپ ویروس و 34 مورد فوت بیماران در ویتنام و هنگ کنگ مشاهده شد.
مسئله مهم این است که H5N1 اخیرا تغییر یافته بطوریکه در مرغ کشنده تر شده و حتی موش و گربه را هم می تواند آلوده کند.
هم اکنون پس از موارد یافت شده در ترکیه و رومانی ، احتمال گسترش آن در سراسر اروپا نگران کننده است و به دلیل آنکه این ویروس بوسیله پرندگان حمل می شود امکان جلوگیی از آن وجود ندارد اما این بدان معنی نیست که به همه گروههای حیوانات خانگی منتقل شود.
به گفته متخصصان کنترل مناسب ماکیان ، مانند جلوگیر ی از ورود پرندگان به مرغداری ها ، می تواند در جلوگیری از انتقال ویروس به حیوانات خانگی نقش داشته باشد .

انتقال فرد به فرد آنفلوانزای مرغی

شواهد نشان می دهند که این امکان جود دارد اما تا کنون به شکل جهش یافته ای که نگران کننده بوده و می تواند پاند می ایجاد کند ، صورت نگرفته است.

یکی از متخصصان ویروس شناسی در انگلستان می گوید موارد آلودگی چند نفر از اعضای یک خانواده نشان مید هد ویروس می تواند بین افراد انسانی منتقل شود و می توان انتظار آلودگی دستجات کوچک دیگری را نیز داشت. برای کمک به کاهش عفونت بهداشت فردی را رعایت کنید.

بطور مرتب دستهایتان را بشویید
به هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی را بپوشانید
از حضور در میان جمعیت زیاد بپر هیزید

تفاوت با ویروسهای آنفلوانزای انسانی

تیپ های فرعی (ساب تایپ) بسیار متفاوتی از ویروسهای آنفلوانزای تیپ A وجود دارند. این ساب تایپ ها به لحاظ پروتئین های خاصی که بر سطح ویروس است (پروتئین های هماگلوتینین و نورامینیداز) ، با یکدیگر فرق دارند.
در میان ویروس تیپ A ، 16 ساب تایپ مختلف هماگلوتینین و 9 ساب تایپ متفاوت از نورامینیداز وجود دارد.
بسیاری از ترکیبات پروتئین های هماگلوتینین و نورامینیداز وجود دارد که هر ترکیب یک ساب تایپ متفاوت است.
همه ساب تایپ ها ی ویروس آنفلوانزای تیپ A را می توان در پرندگان یافت اما زمانی که از ویروس های آنفلوانزای مرغی صحبت می کنیم منظور آن ساب تایپ هایی از تیپ A هستند که عمدتا در میان پرندگان وجود دارند.
این ویروس ها معمولا انسان را آلوده نمی کنند اما در حال حاضر می دانیم که امکان این آلودگی وجود دارد.
زمانی که به ویروس آنفلوانزای انسانی اشاره می کنیم منظور ساب تایپ هایی هستند که بطور گسترده در میان انسان ها ظاهر می شوند.
تنها سه ساب تایپ شناخته شده ویروسهای انسانی وجود دارد (H1N1,H1N2,H3N2).این احتمال وجود دارد که منشا بخش هایی از ژنتیک ویروس های آنفلوانزای A موجود ، ویروسهای فلوی پرندگان بوده باشد.
ویروسهای فلوی A دائما در حال تغییرند و با گذشت زمان ممکن است بصورت عوامل آلوده کننده انسان در آیند و در میان انسان ها گسترش یابند.

تغییر دائمی

یکی از مهمترین نکات مربوط به ویروسها ی عامل آنفلوانزا این است که با گذشت زمان بطور دائم تغییر می کنند که شامل تغییرا ت کوچک در ساختار شان بنام دریفت آنتی ژنی و تغییرات عمده ناگهانی بنام شیفت آنتی ژنیک می شود.
این بدان معنی است که شاید فرد امسال در مبارزه با ویروس پیروز شود و آن را از بین ببرد اما دفعه بعد ممکن است با آرایش جدیدی وارد بدن او شود بطوریکه سیستم ایمنی آن را نشناسد.
در این شرائط آنتی بادی هایی که بدن فرد در ابتلا ی قبلی تولید کرده بود در مبارزه با ویروس جد ید عمل نمی کنند.
به همین دلیل است که افراد باید هر سال با استفاده از جدید ترین سویه های ویروس بر علیه آنفلوانزا واکسینه شوند.
بطور کلی سه تیپ ویروس آنفلوانز ا شامل A,B,C وجود دارد.انفلوانزای C فقط باعث ایجاد علائم خفیفی در انسان می شود.
آنفلوانزای B می تواند بیماری شدیدتر و اپیدمی های فصلی ایجاد کند اما بدلیل آنکه روند تغییرات آن کند است معمولا کمتر احتمال دارد که ایجاد پاندمی (همه جا گیری که در آ میلیون ها نفر بطور ناگهانی در معرض یک ویروس جدید کاملا متفاوت می شوند) کند.
این تهدید ظاهرا بیشتر از سوی تیپ A ای که تحت یک شیفت آ-ی ژنی قرار گرفته باشد ، ممکن است ایجاد شود. سویه های جدید فلو در آُیا و شرق یعنی جایی که مردم در تماس نزدیک با حیوانات زندگی می کنند و ممکن است ویروس های مختلف فلو با هم ادغام شده سویه های جدیدی را ایجاد کنند.
برای مثال اردک ها ی خانگی ممکن است حامل H5N1 بدون آنکه نشانه های بیماری در آنها ظاهر شود و مدت ها ویروس را منتشر کنند و درواقع همان چیزی باشند که مخزن خاموش نامیده می شود.
در نواحی روستایی اردک ها و مرغ ها اغلب با هم هستند و منبع آب آنها مشترک است. لذا ویروس می تواند از یک حیوان به دیگری و احتمالا به انسان منتقل شود.

علائم آنفلوانزای مرغی در انسان

نشانه های این بیماری در انسان از علائم تیپیک آنفلوانزا (شامل تب ، سرفه ، گلودرد و درد عضلانی) تا عفونت چشم ، پنومونی یا ذاه الریه ، بیماری حاد تنفسی ، و دیگر بیماری های عفونی تهدید کننده زندگی متغیر است. نشانه ها ی آنفلوانزای مرغی به نوع ویروسی که سبب عفونت شده بستگی دارد.

نحوه گسترش

پرندگان آلوده ویروس فلو را از طرق بزاق ، ترشحات بینی و مدفوع پخش می کند. پرندگان حساس در تماس با این ترشحات آلوده یا سطوحی که با آن آلوده شده است ، مبتلا می شند.
چنین تصور می شود که اکثر موارد عفونت فلوی مرغی درانسان ناشی از تماس با ماکیان آلوده یا سطوح آلوده بوده است.
در حال حاضر گسترش فلوی مرغی در ترکیه و رومانی و افزایش تعداد تلفات انسانی در آسیا نگران کننده است. در حال حاضر کسانی که با پرندگان و مرغ های آلوده در تماس نزدیک هستند در معرض خطر قرار دارند.
کسانی که با اردک و ماکیان سر وکار دارند باید پس از تماس با پرندگان دستهای خود را شستشو دهند. کودکان در معرض خطر ویژه هستند و باید از مرغ و اردک دور شوند.
کسانی که بویژه در خطر ند مانند سالمندان و آنها که دچار بیمای قلبی یا تنفسی هستند باید هر سال واکسینه شوند.

امکان شیوع گسترده

هم اکنون متخصصان نگران مواجهه با این وضعیت هستند. اما در مورد تایلندی انتقال ویرس بین نزدیکان صورت گرفت و بیش از آ ن گسترش نیافت. بعلاوه این تیپ ویروسی با ویروس آنفلوانزای انسانی ادغام نشد.
متخصصان معتقدند ویروس می تواند ژنوم خود را با یک ویروس آنفلوانزای انسانی مبادله کند اگر یک شخص همزمان با هر دو ویروس فلوی مرغی و آنفلوانزای انسانی آلوده شود.
هرچه وقوع این عفونت دوگانه بیشتر باشد ، احتمال ظهور یک ویروس جدید و انتقال فرد به فرد آن بیشتر خواهد بود.
در صورتی که ویروس به سهولت توانایی انتقال فرد به فرد را پیدا کند ، می توان انتظار یک فاجعه را داشت.

واکسن آنفلوانزا

درحال حاضر یک ویروس مشخص وجود ندارد اما پروتوتیپ هایی که در برابر ویروس H5N1 اثر حفاظت بخش دارند در دست تولیدند.
از طرفی داروهای ضد ویروسی مانند تامی فلو که در دسترس قرار دارند و توسط کشورهایی مانند انگلستان ذخیره شده اند ممکن است به محدود ساختن علائم و کاهش احتمال گسترش بیماری کمک کنند.
دانشمندان می گویند داشتن ذخیره ای از دیگر داروها از همین خانواده مانند رلنزا (زانامی ویر) ممکن است سودمند باشد.

درمان

مطالعات نشان می دهند که داروهای تجویز شده برای انسان در جلوگیری از عفونت باآنفلوانزای مرغی درانسان موثرند اما ویروس های فلو ممکن است به این داروها مقاوم شوند و درنتیجه تاثیر این داروها همیشگی نیست.
ویروس H5N1 آلوده کننده پرندگان در آُسیا که باعث ایجاد بیماری و مرگ افراد شد به دو داروی رایج ضد ویروسی ، آمانتادین و ریمانتادین مقاوم شده اند.
دو داروی دیگر شامل اسلتاماویر و زاناماویر احتمالا برای درمان فلوی ایجاد شده توسط این تیپ موثرند ، گرچه مطالعات بیشتر ی برای تایید اثر آنها مورد نیاز است.
آیا می توان به خوردن مرغ ادامه داد؛
بله. متخصصان می گویند آنفلوانزای مرغی یک ویروس ناشی از غذا نیست بنابراین خوردن مرغ کاملا پخته شده بی خطر است.
تنها افراد در معرض خطر کسانی هستند که در کشتارگاهها کار می کنند و یا با گوشت مرغ و نیز سطوح آلوده شده سرو کار دارند.
سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند برای آنکه خطر کاملا رفع شود باید مرغ در درجه حرارت بالای 70 درجه سانتی گراد طبخ شود. تخم مرغ نیز باید کاملا پخته شود.

آمادگی برای مقابله با آنفلوانزا

برخی کشورها برای مقابله با این بیماری ذخیره سازی دارو و تست واکسن ها را آغاز کرده اند.
پس از آنکه متخصصان تخمین زدند میزان تلفات ناشی از یک پاندمی بین 2 تا 50 میلیون نفر خواهد بود ، سازمان بهداشت جهانی اخیرا اقدام همه کشور ها برای ایجاد یا تجدید برنامه های آمادگی برای مقابله با همه گیری را لازم دانسته است.
مراقبت های بهداشتی مناسب نقش مهمی در کاهش تاثیر بیماری بر جمعیت دارد ، با اینحال خود پاندکی موجودی داروهای ضروری را از بین می برد و مراقبین بهداشتی نیز بیمارمی شوند.
دانشمندان واکسن پروتوتایپی را ساخته اند که گمان می کنند اگر سویه H5N1 که از پرندگان به انسان منتقل می شود به گونه ای جهش یابد که به راحتی بین افراد انسانی گسترش یابد ، می تواند به مبارزه با پاندمی کمک کند.
اما یک سویه متفاوت نیز ممکن است باعث پاندمی شود و احتمالا ماهها طول می کشد تا پس از آغاز پاندمی واکسن تهیه شود.
دانشمندان با ذخیره پروتوتایپ ها قادر خواهند بود با این ماده کار کنند و این به نوبه خود به تسریع تولید واکسن برای استفاده در پاندمی کمک می کند.
کشورها نیز می توانند چیزهایی مثل دز واکسن مورد نیاز و توانایی تولید آن را آزمایش کنند. در همین اثنی داروهای ضد ویروسی برای کمک به مهار شیوع اولیه پاندمی بکار می روند.
با این وجود یک سخنگوی وزارت بهداشت انگلیس می گوید معلو م نیست که ذخیره سازی واکسن بهترین راه ممکن باشد چرا که مشخص نیست کدام جهش ویروس در ایجاد پاندمی دخالت خواهد کرد.
به گفته پرفسور جان آکسفورد ، ویروس شناس دانشکده پزشکی مری کوئین باید پیش از آنکه ویروس به ما برسد در این مورد اندیشه کرد.
وی اخطار می دهد که از زمانی که واکسن و داروها سفارش داده شوند تا ساخت ذخایر و تحویل آنها ماهها طول می کشد.
کانادا و استرالیا پیش از این به اندازه ای سفارش داده اند که پاسخگوی یک چهارم جمعیت این کشورها می باشد.
آکسفورد معتقد است سایر کشورها نیز باید اینگونه عمل کنند و ملت های ثروتمند تر باید بیشتر خریداری کنند تا به کشورهای فقیر بدهند.

اقدامات انجام شده

در حال حاضر در یک اقدام گسترده به منظور توقف گسترش بیماری در میان پرندگان ، میلیون ها پرنده جمع آوری شده اند که این امر بنوبه خود از انتقال ویروس میان انسان ها جلوگیری می کند.

آنفولانزای مرغی جان 50 هزار انگلیسی را تهدید می کند
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها