ایالات متحده و آماری تکان دهنده

پلیس آمریکا فقط ۹ روز آدم نکشته است

یک سیاهپوست دیگر در شهر‌آتلانتا کشته شد

اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس‌ آمریکا

در حالی‌که اعتراضات به قتل یک سیاهپوست نوزده ساله در شهرها و ایالت‌های آمریکا همچنان ادامه دارد، منابع خبری از کشته شدن یک سیاهپوست غیرمسلح دیگر خبر دادند.
کد خبر: ۷۷۹۰۷۰
اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس‌ آمریکا

آن‌طور که روزنامه نیویورک‌تایمز روز گذشته در گزارشی اعلام کرد، سدریک ال الکساندر معاون رئیس‌ پلیس امنیت عمومی حوزه «دکالب» در شهر آتلانتا در ایالت جورجیای آمریکا از کشته شدن یک شهروند سیاهپوست غیرمسلح توسط ماموران پلیس این شهر خبر داد.

بنابه گفته الکساندر، یکی از ماموران در پاسخ به تماس‌های تلفنی با مرکز پلیس درباره مزاحمت‌های یک فرد سیاهپوست در یک مجتمع مسکونی در منطقه چامبلی در شمال شرق آتلانتا اعزام شد.

بنابر گفته شاهدان، فرد مزاحم با دویدن در راهرو‌ها و کوبیدن در واحدهای مسکونی باعث آزار و اذیت ساکنان مجتمع شده بود. مامور پلیس با سابقه هفت سال خدمت، به فرد مزاحم که «آنتونی هیل» بیست‌وهفت ساله معرفی شده است، اخطار کرد و پس از نادیده گرفته شدن اخطار‌ها، مامور پلیس دو بار به وی شلیک کرد که هر دو گلوله به هیل برخورد کرده و وی کشته شد. در این میان برخی منابع خبری اعلام کردند فرد کشته شده دچار اختلال روانی و در زمان کشته شدن برهنه بوده و فریاد می‌کشیده است.

گفته می‌شود این مامور پلیس که نام وی فاش نشده است، تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیقات از انجام ماموریت معلق شده است. معاون رئیس‌پلیس امنیت عمومی آتلانتا گفت هنوز دلیل استفاده از سلاح گرم توسط مامور پلیس مشخص نشده، زیرا وی به دستگاه شوک برقی مجهز بوده است.

ادامه اعتراضات

اتفاق دوشنبه شب در حالی رخ داد که روز جمعه نیز تونی رابینسون نوزده ساله با شلیک گلوله یک افسر پلیس در شهر مدیسون در ایالت ویسکانسین کشته شد. با گذشت چند روز از این حادثه، اعتراضات نسبت به این موضوع همچنان ادامه دارد.

آن‌طور که منابع خبری همچون خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌اند، عصر دوشنبه دانش‌آموزان تظاهرکننده در ویسکانسین با سر دادن شعارها و در دست داشتن پارچه‌نوشته‌هایی نسبت به رفتار خشونت‌آمیز و نژادپرستانه پلیس آمریکا نسبت به سیاهپوستان بشدت اعتراض کردند. یکی از اعضای خانواده تونی رابینسون، در این باره تاکید کرد: گرچه شاید آمریکایی‌ها به صورت تئوری از حقوق مساوی برخوردار باشند، ولی در عمل شاهد چیز دیگری هستیم. من از همه می‌خواهم تا فارغ از نژاد از این تظاهرات اعتراض‌آمیز حمایت کنند؛ زیرا این یک مساله کاملا جهانی است.

تظاهرکنندگان با تجمع مقابل پارلمان محلی، پلاکاردی را در داخل ساختمان پارلمان برافراشتند. گفته می‌شود تظاهرات گسترده‌ای در ده‌ها ایالت آمریکا از جمله واشنگتن و می‌سی‌سی‌پی در اعتراض به خشونت ماموران پلیس این کشور بویژه در رویارویی با سیاه‌پوستان برگزار شده است.

استعفای قاضی فرگوسن

در بحبوحه این اتفاقات اعلام شد رونالد بروک‌‌میر، قاضی محلی شهر فرگوسن، در پی انتشار گزارش وزارت دادگستری آمریکا درباره اقدام‌های نژادپرستانه ماموران پلیس و دیگر مقام‌های قضایی این شهر از سمت خود استعفا کرد. عملکرد ده ساله بروک‌میر نیز در روند تحقیقات بازرسان وزارت دادگستری آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته بود.

در گزارش وزارت دادگستری آمریکا فهرستی از اقدام‌های بروک‌میر با هدف افزایش درآمد و نفوذ دادگاه شهر فرگوسن اعلام شده‌ است. در فهرست منتشر شده، بیان شده است که بروک‌میر با اعمال حکم‌های غیرقانونی درآمد‌های اضافه‌ای را ایجاد کرده است. مقام‌های شهر فرگوسن برخی از حکم‌های صادر شده قاضی این شهر را لغو کرده‌اند. اریک هولدر، دادستان کل آمریکا بتازگی گفته بود هر اقدامی انجام می‌دهد تا فرگوسن اصلاح شود و در این راه حتی اگر نیاز باشد، دپارتمان پلیس این شهر را منحل می‌کند. از جمله دیگر یافته‌های گزارش وزارت دادگستری اذعان به نهادینه شدن رفتارهای نژادپرستانه پلیس در برخورد با متهمان است. بازرسان حقوق‌ بشر سازمان‌ ملل متحد ماه دسامبر گذشته از حکم‌های صادر شده علیه متهمان سیاهپوست آمریکایی و افزایش موارد تبعیض در موارد مشابه با متهمان سفیدپوست ابراز نگرانی کرده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها