واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نامه سناتورها

کنگره نمی‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را تغییر دهد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نامه سرگشاده سناتورهای جمهوری‌خواه به مقامات ایرانی درباره توافق هسته‌ای را تلاشی برای تضعیف مذاکرات دانست و گفت:کنگره نمی‌تواند متن توافق هسته‌ای را تغییر دهد.
کد خبر: ۷۷۸۹۹۰
کنگره نمی‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را تغییر دهد

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به نامه جمعی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا به مقامات ایرانی درباره اعتبار هرگونه توافق هسته‌ای گفت:‌ همان‌طور که همکاران من در کاخ سفید گفته‌اند دیدگاه‌مان این است که نامه این اعضای کنگره تلاش‌های ما و توانایی دولت برای انجام مذاکرات را تضعیف می‌کند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: من فکر می‌کنم نظر ما این است که این نامه به نیابت از نمایندگان دولت آمریکا و اعضای کنگره امضا شده و به درستی مشخص نمی کند که مذاکرات چگونه در جریان است. در این نامه چند نکته سیاسی مطرح شده که حقایق درباره توافقات اجرایی میان کشورها را نادیده گرفته است. توافقاتی که از نیروهایی که ما هر روزه به آن‌ها اطمینان می‌کنیم حمایت می‌کند و به آمریکا اجازه می‌دهد تا با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی در خارج از این کشور مقابله کند.

او تاکید کرد: این نامه اشتباهات زیادی دارد در حالی که هم ما و هم ایرانی‌ها می دانیم که سیستم آمریکا چگونه عمل می‌کند اما مهم است که علیه اظهارات این 47 عضو کنگره که نامه مذکور را امضا کرده‌اند صحبت کنیم و حقایق را بازگو کنیم.

جن ساکی یادآور شد: حقیقت این است که کنگره اختیار هشدار دادن درباره متن توافقات بین‌المللی که کاخ سفید بر سر آن‌ها مذاکره می‌کند را ندارد. این نامه زمانی که می‌گوید کنگره می‌تواند متن توافق هسته‌ای را هر زمانی تغییر دهد غلط است و این تنها یک نمونه مهم است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: قانون اساسی آمریکا این اختیار را به کاخ سفید می‌دهد تا با هم‌پیمانان خارجی بر سر توافقات مذاکره کند در حالی که این نامه این‌گونه نشان می‌دهد که کنگره در این میان نقش دارد اما این مساله غلط است.

جن ساکی افزود: اختیارات کاخ سفید در این زمینه نه تنها به مذاکرات آمریکا و ایران بلکه با فرانسه آلمان، انگلیس، اتحادیه اروپا، چین و روسیه نیز مرتبط است.

وی در ادامه ادعای گفت‌و‌گو تلفنی وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در مورد نامه سناتورهای جمهوری‌خواه را رد و تاکید کرد: ما احساس می‌کنیم که باید درباره اشتباهات این نامه صحبت کنیم و بگوییم که این نامه روند مذاکرات را به درستی نشان نمی‌دهد. در حالی که این گونه القا می‌کند کنگره می‌تواند متن توافق را هر زمانی تغییر دهد که خلاف قانون اساسی ماست.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: همانگونه که رییس‌جمهور تاکید کرد ما در از بین بردن شکاف‌ها پیشرفت داشته‌ایم اما شکاف‌هایی هنوز وجود دارد. طی دو هفته آینده ما می‌توانیم بفهمیم که ایران می‌خواهد این تصمیمات سخت را اتخاذ کند یا نه.

او ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید این مذاکرات از این پس تنها به مسائل فنی مربوط نمی‌شود بلکه درباره تصمیمات سیاسی و اتخاذ تصمیمات سیاسی سخت است. بنابراین واضح است که هفته‌های پیش‌رو بسیار مهم‌اند اما من نمی‌توانم پیش‌بینی درباره نتیجه آن داشته باشم.

جن ساکی هم‌چنین با تایید دیدار جان کری و محمدجواد ظریف و همتای ایرانی‌اش هفته آینده در سوییس درباره احتمال دیدار میان دیگر وزیران امور خارجه گروه 1+5 گفت‌: من حدس می‌زنم دیدار کری و ظریف بخشی از مذاکرات باشد اما اجازه دهیم آن‌ها خود درباره حضورشان صحبت کنند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها