رییس اتحادیه قالیشویان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین هشدارداد:

مردم مراقب سارقین به نام قالیشویی باشند

جام جم سرا: با آمدن اسفند و نزدیک شدن به عید نوروز، خانه‌تکانی که از سنت‌های قدیمی ماست، سر و کله‌اش پیدا می‌شود و یکی از کارهای اجتناب‌ناپذیر آن شستن فرش‌هاست.
کد خبر: ۷۷۸۷۶۴
فوت و‌ فن شستن انواع فرش

فرش همه‌جا هست و ما ایرانی‌ها بر این باوریم که فرش با رنگ‌ها و نقش‌های زیبایش، آرامش و نشاط را به خانه ما می‌آورد. با وجود این فرش کفپوشی گرانبها و باارزش است و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا بود.

با نگهداری درست از فرش، این کفپوش زیبا و ارزشمند می‌توان به عمر آن افزود. بنابراین توصیه شده که بعد از خرید فرش، آن را به طور منظم تمیز و جارو کنید.

این نکته مهم است که شست‌وشوی فرش‌ باید به دست افراد حرفه‌ای مثل کارخانه‌های قالیشویی معتبر انجام شود، اما در موارد محدود می‌توان شست‌وشوی فرش را در منزل هم انجام داد. در این مقاله برآنیم تا به راهکارهایی مناسب به منظور شست‌وشوی فرش در منزل اشاره کنیم.

•‌بهتر است فرش را روی زمین سیمانی یا موزاییک یا زمین شیب دار قرار بدهید.

•‌در شست‌وشوی فرش چه ماشینی، چه دستبافت از آب گرم استفاده نکنید، زیرا فرش‌ ماشینی به‌ دلیل دارا بودن مواد پلاستیکی در گره‌ها و تار و پود پس از شست‌وشو نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد. فرش‌ دستبافت هم، رنگ پس می‌دهد. چون آب گرم، رنگ پس داده شده را در قسمت‌های روشن فرش تثبیت می‌کند.

•‌از شوینده‌هایی مثل پودر دستی که باید قبل از استفاده در آب حل شود یا شامپو فرش یا پودر صابون حل شده برای فرش‌هایی که بویژه چربی روی آنها ریخته شده است، استفاده کنید.

•‌فرش دستبافت را نباید از قبل خیس کنید، بخصوص فرش‌هایی که رنگ پس می‌دهند. زیرا قسمت‌های روشن فرش رنگی می‌شود. حالا این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان تشخیص داد فرشی رنگ پس می‌دهد؟! فرش‌های دستبافت چون کیفیت‌ متفاوتی دارد، ممکن است بعضی از آنها رنگ پس بدهد. پس برای تشخیص آن، باید یک دستمال سفید رنگ را که با آب نیمه گرم خیس شده به قسمت‌هایی از پرز فرش بکشیم، اگر دستمال سفید، رنگی شد، فرش ما رنگ پس می‌دهد.

•‌فرش نیمه مرطوب را در سایه و در معرض هوا پهن کنید.

•‌بعد از خشک شدن فرش، آن را با جاروی دستی یا برس به سمت خواب فرش جارو یا برس بزنید تا تمام طرح‌ها و نقش و نگار فرش سر جای خود قرار بگیرد.

روش استفاده از شامپو فرش

•‌قبل از شامپو زدن، باید فرش را جارو کنید. سپس یک لیتر آب و دو فنجان شامپو فرش را داخل ظرفی ریخته و خوب هم بزنید تا حسابی کف کند.

•‌کف شامپو را با یک تور روی فرش بمالید، البته حرکت تور باید به آرامی انجام شود. این نکته مهم است، اگر به جای کف شامپو از آب آن استفاده کنید، رطوبت به ریشه‌های فرش می‌رسد و ریشه‌ها در محیط مرطوب پوسیده می‌شود، اما کف شامپو لکه‌های روی پرز فرش را از بین می‌برد و ظرف نیم ساعت در مجاورت هوا ناپدید می‌شود. بعد از نیم ساعت با یک جارو دستی آن را به سمت خواب فرش جارو بزنید. سپس با یک برس، فرش خود را شانه کنید. با این کار پرزها سر جای خود قرار می‌گیرد و فرش نرم و زیبا می‌شود.

حالا این سوال مطرح می‌شود که اصولا فرش‌ها در چه مواقعی باید شسته شود؟ به علت مواد به کار رفته در بافت فرش، رنگ و شرایط محیطی نمی‌توان دقیقا گفت که فرش‌ها چه زمانی نیاز به شست‌وشو دارد، اما معمولا بین 18 تا 24 ماه یکبار باید شسته شود.

چند نکته ساده

ـ خانه‌هایی که آفتابگیر است با وجود فراهم آوردن شرایط مفید برای محیط درونی خانه، مضراتی را هم برای آنها دارد. برای مثال قرار داشتن فرش در معرض آفتاب به طور مداوم روی رنگ آن تاثیر منفی می‌گذارد. اگر قالی دستبافی در خانه پهن کرده‌اید، برای پنجره‌های مقابل آن از پرده‌های ضخیم استفاده کنید.

ـ اگر لکه‌ای تر روی فرش ریخته، سعی کنید آن را بلافاصله با استفاده از دستمال یا شامپو فرش تمیز کنید، زیرا لکه‌ها به مرور زمان مقاومت بیشتری از خود در مقابل تمیز شدن نشان می‌دهد. نباید فراموش کنیم که ساییدن لکه، فقط به پخش شدن آلودگی به روی نقاط دیگر فرش منجر می‌شود، اما اگر لکه خشک بود به محض مشاهده باید آن را با جارو برقی جمع و سپس آثار آن لکه را با دستمال‌تر تمیز کنید.

ـ سعی کنید لکه‌های موجود روی فرش را حتی‌الامکان با آب تمیز و کمتر از مواد شوینده استفاده کنید، زیرا استفاده از مواد شوینده، ممکن است باعث افزایش جذب گرد و خاک شود.

ـ اگر از مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن فرش منزل استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که باید حتما این مواد را با استفاده از دستورالعمل چاپ شده روی جعبه آن به کار ببرید. در برخی از موارد، مخلوط کردن چند ماده شوینده می‌تواند باعث بروز صدمات جدی به فرش شود.

ـ در قسمت کوچکی از فرش مواد پاک‌کننده را امتحان کنید تا مطمئن شوید آسیبی به فرش نمی‌زند.

و در پایان، به یاد داشته باشید که تمام‌ لکه‌ها قابل پاک شدن نیست، اگر بعد از سعی و تلاش بسیار نتوانستید لکه‌ها را از بین ببرید، حتما با افراد حرفه‌ای در زمینه شست‌وشوی فرش مشورت کنید. (جام جم سرا/نسرین علی‌محمدی/چاردیواری، ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها