کتاب «اسلام‌هراسی غربی» با موضوع واکاوی تحلیلی زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و بازاندیشی مولفه‌های تاریخی و نظری به قلم دکتر محمدرضا مجیدی و محمدمهدی صادقی از سوی انتشارات دانشگاه امام‌صادق(ع) برای اولین بار منتشر شد.
کد خبر: ۷۷۸۶۰۵

امروزه اسلام‌هراسی غربی سیاست انکارنشدنی بخشی از تمدن آمریکایی- اروپایی است، اسلام‌هراسی غربی پدیده‌ای متکثر است که از تقاطع خصیصه‌های تهاجمی غرب اومانیستی در دوران مدرن‌ حاصل شده است. مفاهیم کلیدی چون‌ سکولاریسم بنیادگرای غربی، شرق‌شناسی، بیگانه‌هراسی و نژادپرستی از جمله مفاهیم مهمی است که برای تبیین سیاست اسلام‌هراسی غربی به کار می‌آید.‌ نویسندگان کتاب اسلام‌هراسی غربی، مفاهیم و مصداق‌های مرتبط با پدیده اسلام‌هراسی را با رویکردهای نظری، اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مورد بحث قرار داده‌اند.

دانشگاه امام صادق(ع) این کتاب را در حوزه آثار سیاسی عرضه کرده است، اما مراجعه به فهرست و متن اثر نشان می‌دهد مولفین اصرار داشته‌اند به لولای ارتباطی مسائل اندیشه‌ای و فرهنگی با مصادیق امروزین اسلام‌هراسی اشاره کنند. از این منظر شاید بتوان گفت در این اثر برخی حرف‌های جدید و مطالب نو و غیر تکراری در دسترس خوانندگان گذاشته شده است. در مقدمه این کتاب آمده است: این کتاب صرفا تحقیقی درباره اسلام‌هراسی نیست، چرا که مباحثی چون جامعه‌شناسی سکولاریسم، سنت شرق‌شناسی، عصر استعمارگری، جنگ‌های صلیبی، نژادگرایی و نژادپرستی غربی و جریان‌شناسی گروه‌های راست افراطی را به طور مبسوط مورد توجه قرار داده است.

در حقیقت برای تحلیل اسلام‌هراسی غربی، دریچه‌ای به سوی «غرب‌شناسی» از زاویه‌ای خاص گشوده شده است.‌ این کتاب از هفت فصل تشکیل شده است که فصل اول به بررسی مفاهیم و مقدمات اسلام‌هراسی پرداخته است. فصل دوم این کتاب به بررسی آسیب‌های پیش‌زمینه‌ای معرفتی اسلام‌هراسی و فصل سوم سطح مولفه‌ها و پیش‌زمینه‌های تاریخی اسلام‌هراسی را مورد بحث قرار داده است.

فصل چهارم به بررسی زمینه‌های فرهنگی اسلام‌هراسی در غرب نگاهی اجمالی داشته و در فصل پنجم زمینه‌های اجتماعی اسلام‌هراسی‌ مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل ششم به بررسی اسلام‌هراسی در سطح رویکردهای سیاسی و فصل هفتم به بررسی توهین‌های سریالی جریان اسلام‌هراسی معاصر پرداخته است. از نکات جالب توجه کتاب مطرح کردن بحث «اسلام اروپایی» در فصل ششم و ارائه یک تحلیل مبسوط در فصل هفتم از قضیه سلمان رشدی و کاریکاتورهای دانمارکی است. این کتاب 466 صفحه‌ای با استفاده از حدود 300 منبع نگاشته شده است. کتاب «اسلام‌هراسی غربی: واکاوی تحلیلی زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و بازاندیشی مولفه‌های تاریخی و نظری آن» از سوی دانشگاه امام صادق(ع) به شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 21000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نویسنده این اثر محمدرضا مجیدی، دانشیار مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران است. وی دارای کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع)، کارشناسی ارشد و دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تولوز فرانسه است. از وی کتب و مقالات متعددی در حوزه‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه منتشر شده است. دکتر مجیدی مدت شش سال (1393ـ 1386) سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحدد (یونسکو) بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها