وزیر امور خارجه چین از روند کنونی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 ابراز رضایت کرد و گفت: با نزدیک شدن به مراحل نهایی گفت و گوهای هسته ای، نقاط روشن، نورانی و امیدوار کننده ای قابل مشاهده است.
کد خبر: ۷۷۸۰۹۹
نور امید ازمذاکرات هسته ای مشاهده می شود

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه برگزاری کنگره ملی خلق چین گفت: فضای حاکم بر مذاکرات هسته ای ایران کاملا رضایت بخش است. شرایط کنونی مذاکرات هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک به «نور امید»ی که در حال تابیدن است، شبیه است.

او همچنین فرصت پیش آمده برای توافق هسته ای ایران و 1+5 را «تاریخی» نامید و از طرفین گفت وگو خواست از آن به بهترین شکل ممکن بهر مند شوند.

وزیر امور خارجه چین البته با بیان اینکه «این مرحله از گفت وگوها، دشواری و سختی های خاص خودش را دارد»، گفت: چشم انداز پیش روی مذاکره کنندگان امیدوار کننده است.

«وانگ» در عین حال گفت: پکن امیدوار است نشست های طولانی، دشوار و پیچیده انجام شده تا به امروز، زودتر به نتیجه برسد.

وی به تاثیرات مثبت حل مساله هسته ای ایران بر مباحث مهم بین المللی اشاره کرد و یادآور شد: دستیابی به راه حل جامع هسته ای نه تنها گامی موثر و اساسی در جهت کمک به نظام بین الملل و عدم اشاعه تسلیحات هسته ای خواهد بود، بلکه می توان از آن به عنوان الگویی مناسب و تجربه ای ارزشمند در خصوص حل مسالمت آمیز بسیاری از مسائل و مشکلات از جمله مشکلات موجود در خاورمیانه استفاده کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی چین همچنین به وجود برخی اختلاف نظرها در روند مذاکرات هسته ای اشاره کرد، اما از طرف های گفت وگو در مذاکرات خواست صبور باشند و استقامت و شکیبایی را در پیش بگیرند.

«وانگ یی» تاکید کرد: البته به رغم وجود پیچیدگی های متعدد در گفت و گوهای هسته ای، این گفت و گوها به مراحل حساسی رسیده و به اعتقاد ما همه طرف ها به ویژه طرف های اصلی باید نسبت به اتخاذ تصمیمات سیاسی آن هم در اسرع وقت اقدام کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی چین گفت: با تلاش های مشترک، پیشرفت های زیادی در گفت و گوهای هسته ای بدست آمده است، اگر این موضوع را به یک مسابقه دو تشبیه کنیم، به نهایت سرعت خود رسیده و در حال رسیدن به نقطه پایان است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها