گزارش جام جم آنلاین از آخرین تحولات گفت‌وگوهای هسته‌ای

مذاکرات با چاشنی تهدید

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، در تازه ترین اظهارات خصمانه خود در مورد پرونده هسته ای ایران اعلام کرده که برای دستیابی به توافق هسته‌ای کارهای بسیاری باید انجام شود و شرایط هنوز برای توافق مهیا نیست اما وی در کنفرانس خبری مشترک با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، برای رفع اختلافات باقی مانده با ایران همه باید تلاش کنند.
کد خبر: ۷۷۸۰۱۱
مذاکرات با چاشنی تهدید

سخنان لوران فابیوس، در ادامه اظهارات اخیر باراک اوباما مبنی بر حصول توافق نهایی اتمی با ایران که مستلزم کنار گذاشتن فعالیت هسته ای ایران به مدت ۱۰ سال ، واطمینان غرب از این اقدام نشان می دهد که سناریوی کشورهای غربی در مقابله با جمهوری اسلامی ایران طرحی است که تنها به مسایل هسته‌ای معطوف نمی‌شود.

وزیر امور خارجه فرانسه در کشاکش مذاکرات ایران با قدرت های جهانی به خبرنگاران گفته غرب از دستیابی به یک توافق محکم و قوی طرفداری می‌کند وهر چند پیشرفت‌هایی به وجود آمده اما درباره ابعاد تعهداتی که ایران خواهد پذیرفت هنوز مشکلاتی وجود دارد. جان کری نیز ضمن تایید سخنان همتای فرانسوی خود گفته آمریکا و فرانسه مواضع مشترکی در باره لزوم تقویت مذاکرات با ایران دارند.

خبرگزاری رویتر نیز ادعا کرده که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز گفته جمهوری اسلامی شاید پیشنهاد محدودیت ۱۰ ساله فعالیت‌های هسته‌ای خود را بپذیرد، البته وزیر امور خارجه در مصاحبه متفاوتری یادآور شده که جمهوری اسلامی با صداقت وارد مذاکره شده و تسلیم زیاده خواهی‌ها و مواضع غیرمنطقی طرف مقابل نخواهد شد و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران از پیشرفت مذاکرات سخن گفته است ولی خاطرنشان کرده که هنوز راهی طولانی پیش رو داریم.

در این شرایط وزیر امور خارجه فرانسه نیز از وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رابطه با مسئله هسته‌ای ایران دعوت کرد تا در پاریس دور هم جمع شوند. این نشست بدون حضور روسیه و چین برگزار شد.

هرچند ،ایران و گروه 1+5 اکنون برای دستیابی به یک توافق جامع در حال مذاکره هستند و مهلت نهایی برای دستیابی به توافق جامع ژوئن سال جاری (نهم تیرماه) به پایان می‌رسد اما با وجود اظهارات نه چندان دوستانه و برخوردهای متضاد با برنامه هسته ای کشورمان بنظر می‌رسد که دستیابی به توافق برای تیم هسته ای کشور، طی روزهای اخیر که از پیشرفت در این مذاکرات ، ودر عین حال تهدید آن ، سخن گفته‌ شده اندکی کار را برای دستیابی به آنچه در خطوط قرمز کشور تاکید شده مشکل می‌کند.

اوباما: امکان توافق با ایران در صورت پذیرش محدودیت 10 ساله

اظهارات باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز درمورد اینکه ایران باید برای حداقل 10 سال، پایبندی خود را به توقف فعالیت اتمی اش ثابت کند، تا امکان رسیدن به موافقتنامه جامع بر سر پرونده اتمی این کشور وجود داشته باشد، واکنش های زیادی از سوی مقامات و رسانه‌ها به دنبال داشت اما ظاهر این اظهارات زمینه ساز صحبتهای بعدی در مورد مقامات غربی شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در واکنش به اظهارات باراک اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای گفته «جمهوری اسلامی با صداقت وارد این مذاکرات شده و تسلیم زیاده‌خواهی‌ها و مواضع غیرمنطقی طرف مقابل نخواهد شد.

بر این اساس محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به اتفاقات و اظهارات در مورد پرونده هسته ای ایران به جام جم آنلاین گفت:اقدامات هیNت حاکمه دولت آمریکا و برخی کشورهای غربی با رژیم صهیونیستی در یک راستا است وگرچه اختلافاتی دربرخی شیوه ها وجود دارد اما آمریکایی ها و غرب خود را وامدار این رژیم می دانند و اتفاقاقت اخیر سناریویی بیشتر نیست.

نماینده یزد با اشاره به اینکه غرب با طرح برخی سخنان قصد دارد شرایط را برای خود بهتر کند و بامسایلی چون تعویق برنامه هسته ای کشور به مدت 10 سال، برای خود امتیاز بخرد گفت:اما این سخنان برای ما قابل قبول نیست و در مذاکرات اعلام کردیم بحث برداشتن تحریم ها و یک مرحله ای بودن مذاکرات جز, خط قرمز ما محسوب می شود.

منصور حقیقت پور ناdب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز گفت:درطرح مباحث سیاسی ما مانور قدرت ویا بحث قدرت را داریم و الان چیزی که مطرح می شود غرش قدرت است و اصل قضیه پشت میز مذاکره مشخص می شود.

نماینده اردبیل با اشاره به اینکه طرح چنین سخنانی از سوی سران غربی در حد حرف و تهیه آتش قبل از مذاکرات است گفت: ولی نتیجه عملیات دور میز مذاکره مشخص می شود چرا که غرب از موضع ما نسبت به مسایل هسته ای کشور با اطلاع است .

جواد کریمی قدوسی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیزبه جام جم آنلاین گفت: بنظر می رسد صحبت های اوباما برای جلب توجه کنگره این کشور و شاید برای گریز از واقعیت مطرح شده که از نظر ما ارزشی ندارد.

نماینده مشهد افزود:اگر این آخرین منطق تیم مذاکره کننده آمریکایی و غرب باشد باید بداند که ملت ایران مظهر اقتدار در منطقه است.

این نماینده با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری در خصوص موضع ایران در مذاکرات افزود:اوباما بداند که رهبر معظم انقلاب اسلامی به صراحت آخرین مواضع در مورد مذاکرات را اعلام کردند و توافق یک مرحله‌ای، شفاف و روشن، برداشتن همه تحریم ها و حفظ حقوق هسته ای وتوافقی که عزت مردم ایران حفظ شود از خطوط قرمزی است که ملت و رهبری از آن عقب نشینی نخواهند کرد.

نوذر شفیعی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی نیز گفت:اگر توافق جامع ،یک مرحله ای و مرضی الطرفین نباشد و درون آن برد برد حاصل نشود مطمئنا هیچ توافقی به دست نخواهد آمد.

نماینده ممسنی افزود:بر اساس دستور العمل شورای امنیت اگر بخواهد خلاف خطوط قرمز توافقی حاصل شود این به معنا رسیدن به نقطه صفر بوده وتوافقی حاصل نمی شود.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
۰
۰
آخه یكی‌‌نیس به این كشورها بگه زمانی كه ایران عظمت داشت شما همین فرانسه توی لجن زندگی میكردین یك مشت حسود نژاد پرست بودید همین ساركوزی میگفت من نمیتونم تحمل كنم مرزهای اتحادیه اروپا به ایران كشید شود ملت ایران باید نژاد پرست باشن تا خودشونو بسازن مثل آلمان ها
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها