پیشروی ارتش عراق برای فتح العلم

آخرین وضعیت نبرد در جبهه‌های اطراف تکریت

نیروهای امنیتی و مردمی به‌سوی منطقه البوعجیل در شرق تکریت حرکت کردند. تروریست‌ها در البوعجیل و العلم در صلاح‌الدین پس از آزادی منطقه الدور دچار وحشت شده‌اند.
کد خبر: ۷۷۷۶۳۰
آخرین وضعیت نبرد در جبهه‌های اطراف تکریت

به گزارش پایگاه المسله، منابع وابسته به نیروهای مردمی عراق اعلام کردند: عملیات آزاد سازی صلاح الدین ادامه دارد و شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین به‌زودی آزاد خواهد شد.(آزاد سازی تکریت فتح موصل را هموار می‌کند)

حرکت نیروهای مردمی و امنیتی به‌سوی منطقه العلم

منابع وابسته به نیروهای مردمی اعلام کردند: نیروهای امنیتی و مردمی به‌سوی محاصره منطقه البوعجیل در شرق تکریت حرکت کردند. تروریست‌ها در البوعجیل و العلم در صلاح الدین پس از آزادی منطقه الدور دچار وحشت شده‌اند.

نیروهای امنیتی و مردمی در حال حاضر تلاش می‌کنند که ناحیه العلم را آزاد کنند. ناحیه العلم ناحیه‌ای از توابع تکریت است که از غرب به شهر تکریت و در 16کیلومتری آن قرار دارد، از شرق به سلسله جبال حمرین و در جنوب آن شهر الدور قرار دارد. وجه تسمیه ناحیه العلم به این خاطر است که صلاح الدین ایوبی هنگامی که سرگرم فتوحات اسلامی بود پرچمی بر تپه علوشه نصب کرد و آن مقبره اصلی در الخرجه در مرکز ناحیه العلم است.این منطقه به الخرجه نیز معروف است زیرا در زمان حکومت عباسیان خزانه جمع‌آوری شده در آن جمع می‌شد.

این ناحیه بر کرانه رود دجله واقع شده است و دارای زمین‌های کشاورزی و بوستان و باغات است. این منطقه از جمعیت زیادی به‌سبب اینکه پس از جنگ سال 2003 تعداد زیادی از خانواده‌ها به‌سوی آن رفتند، برخوردار است. این ناحیه به دو منطقه دشت الفیضی که کرانه رود را شامل می‌شود و بوستان‌ها و مناطق کشاورزی در آن قرار دارد و منطقه الدیمیه که در شرق منطقه الفیضی تا ارتفاعات حمرین ادامه دارد. موقعیت جغرافیایی مناسب آن سبب اسکان بشری از زمان عصر حجر شده است و این موضع را حفاری‌های انجام شده و آثار باستانی به دست آمده در سال 1964 نشان می‌دهد. انسان عراقی از شمال به جنوب با رود دجله حرکت کرده است و از نینوا به الشرقاط و سامراء و از آن به جنوب حرکت کرده است. ناحیه العلم حلقه وصل میان مراکز شمال، مرکز و جنوب عراق است. روستاهای توابع این ناحیه سمره، الربیضه، تل السیباط، الفتحه و الخزیفی است.

سعد معن سخنگوی وزارت کشور عراق اعلام کرد که با آزاد سازی الدور هم اینک نوبت به آزاد سازی ناحیه العلم رسیده است تا آزاد سازی مناطق اطراف تکریت کامل شود. نیروهای امنیتی 120 کیلومتر از العظیم و حمرین به‌سمت میادین نفتی شمال روستاهای حمرین را آزاد کرده‌اند و محمد الغبان وزیر کشور بر عملیات نظارت دارد.

شبکه دجله: 85 درصد از ناحیه العلم آزاد شده است

منابع امنیتی عراقی اعلام کردند: نیروهای امنیتی و مردمی 85 درصد از ناحیه العلم در استان صلاح الدین را آزاد کرده اند. بیشتر مناطق ناحیه از داعش آزاد شده است و درگیری مستقیم با داعش رخ نداده است و نیروهای امنیتی مشغول پاکسازی بمب و تله های انفجاری از جاده های اصلی و فرعی ناحیه هستند.‎

در همین حال منابع وابسته به نیروهای مردمی عراق از محاصره کامل العلم و فرار جمعی تروریست‌های داعش از آن خبر دادند.‎

عملیات صلاح الدین مطابق برنامه پیش می رود

کریم النوری از فرماندهان نیروهای مردمی گفت: عملیات آزاد سازی صلاح الدین مطابق برنامه پیش می‌رود و با فروپاشی استحکامات دفاعی داعش نبرد تکریت به مراتب آسان تر خواهد بود.علت کندی حرکت در تکریت پرهیز از تلفات زیاد نیروهای امنیتی و مردمی به سبب بمب‌های زیاد کار گذاشته شده است.

وحشت تروریست‌ها از رویارویی با نیروهای مردمی و امنیتی

منابع وابسته به نیروهای مردمی از وحشت و هراس تروریست‌ها از رویارویی با نیروهای مردمی و عراقی خبر داد. این در حالی است که منابع وابسته به نیروهای مردمی روز گذشته از عدم مقاومت جدی در شهر الدور خبر داده بودند.

آخرین وضعیت جبهه‌های اطراف تکریت

این منابع افزودند: نیروهای امنیتی و مردمی در فرودگاه الدور در شرق تکریت دستگاه‌های ردیاب و جاسوسی الکترونیکی اسرائیلی کشف کرده‌اند. جاده مواصلاتی الدور به تکریت در کنترل نیروهای امنیتی و مردمی عراق است.

نیروهای امنیتی و مردمی عراق از محورهای مختلف به عملیات در استان صلاح الدین ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد که محور اسپایکر دشوارترین محور باشد. نیروهای امنیتی و مردمی بر مناطق محور شمالی شرقی از الضلوعیه و دیالی تا دریاچه نمک و منطقه الشیخ محمد و تل القصیبه مسلط هستند. همچنین در محور جنوبی یا محور سامراء ــ سورشناس مسیر برای عبور کاروان های نظامی که حامل مهمات و نیرو هستند امن شده است.

محور اسپایکر در اطراف شهر بیجی و الشرقاط و منطقه الفتحه قرار دارد و نیروهای عراقی می‌کوشند که مسیر انتقال مهمات و امکانات از سامراء که هزاران نفر از نیروهای مردمی و امنیتی در آن قرار دارد تا پایگاه اسپایکر را امن کنند.

نیروهای امنیتی عراق تلاش می‌کنند که این سه محور را در اطراف تکریت به یکدیگر ملحق کنند و هدف اصلی یعنی آزاد سازی تکریت محقق شود.

روز گذشته نیروهای امنیتی و مردمی عراق منطقه استراتژیک الدور در شرق تکریت را آزاد کردند. شهر الدور یکی از شهرهای استان صلاح الدین در عراق در کرانه شرقی رود دجله و حدفاصل میان سامراء و تکریت واقع شده است. شهر الدور حدود سی‌کیلومتری شمال سامراء و حدود 25‌کیلومتری جنوبی تکریت واقع شده است و به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است و همه ساکنان آن عرب هستند.

بمب‌های کار گذاشته شده پیشروی در تکریت را کُند کرده است

عدنان الشحمانی از فرماندهان نیروهای مردمی عراق گفت: عملیات آزاد سازی صلاح الدین با دستاوردهای بزرگ همراه بود است و پیشروی نیروهای امنیتی و مردمی ادامه دارد اما بمب های کار گذاشته شده پیشروی را کند می کند.

وی افزود: گروهک جنایتکار داعش مناطقی که از آن عقب نشینی می کند را بمب گذاری می کند و این پیشروی نیروهای مردمی را کند کرده است.نیروی هوایی عراق نقش قوی در عملیات ضد تروریسم داشته باشد.‎

کشف دستگاه‌های ردیاب و جاسوسی اسرائیلی در فرودگاه الدور

نیروهای امنیتی و مردمی در حالی به پیشروی برای فتح تکریت ادامه می‌دهند که منابع وابسته به نیروهای مردمی از کشف ادوات ردیاب وجاسوسی رژیم صهیونیستی در فرودگاه الدور در شرق تکریت که روز گذشته آزاد شد، خبر دادند.

کلمه الدور در لهجه‌های بابلی و آشوری به‌مفهوم قلعه و دژ است.این شهر در دوره متوکل عباسی در سال 232 هجری ساخته شده است و در آن علما و فقها ساکن هستند. عشایر معروف این شهر عشیره الشویخات و المواشط و البو حیدر و البو مدلل هستند.

بازداشت 4 مستشار آمریکایی و اسرائیلی در مرکز عملیات داعش در استان نینوا

منابع عراقی از بازداشت چهار مستشار آمریکایی و اسرائیلی در مرکز عملیات داعش در منطقه ای دور دست در استان نینوا خبر دادند.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری سما بغداد، منابع عراقی اعلام کردند: نیروهای ویژه عراق چهار مشاور نظامی که دارای گذرنامه های آمریکایی واسرائیلی و برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بودند را در مرکز عملیات وابسته به داعش اسیر کرده اند.

منابع وابسته به دستگاه مبارزه با تروریسم عراق فاش کردند: نیروهای ویژه موفق به نابودی مرکز اداره عملیات داعش و اسارت چهار مشاور خارجی شدند که سه نفر از انها گذرنامه آمریکایی و اسرائیلی و نفر چهارم گذرنامه یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را داشت.

این منابع افزودند: پس از دریافت اطلاعات از وجود مرکز عملیات پیشرفته که مستشاران خارجی وابسته به داعش در منطقه ای دور افتاده در صحرای تل عبطه در استان موصل آن را اداره می کنند نیروهای ویژه مبارزه با دستگاه مبارزه با تروریسم به مرکز حمله کردند و بر آن مسلط و آن را منهدم و برخی از اعضای آن را بازداشت کردند و تعدادی دیگر را در عملیاتی که به عملیات نیش عقرب معروف است به هلاکت رساندند.

به گفته این منابع مستشاران داعش به مرکز امنیتی در بغداد منتقل شده‌اند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها