رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تاکید بر اینکه نتیجه مذاکرات با 1+5 تاثیری در پیش بینی بودجه سال 94 نداشته است، گفت: بودجه سال آینده با پنج درصد رشد در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
کد خبر: ۷۷۷۳۲۲
منابع بودجه ارتباطی به مذاکرات هسته ای ندارد

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت به عنوان سخنران پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران با بیان آنکه پیش بینی بودجه سال 94 دولت واقع بینانه و در راستای اهداف مورد نظر نظام و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بوده است، افزود: هرچند در پیش بینی منابع درآمدی، مصارفی و هزینه ای بین دولت و مجلس اندکی اختلاف وجود دارد اما در نهایت دولت منابع درآمدی و هزینه ای را حدود 224 هزار میلیارد تومان برای سال 94 پیش بینی کرده بود.

معاون رئیس جمهوری اظهارداشت: با وجودی که درابتدا برخی از نمایندگان آن را خوشبینانه ارزیابی می کردند، اما پس از سه ماه بررسی در مجلس این رقم با 12هزار میلیارد تومان یعنی منابع و مصارف در مجلس با 5 درصد رشد در مجموع به 236 هزار میلیارد تومان رسید.

وی تصریح کرد: البته مجلس شورای اسلامی در جهت کمک به دولت اجازه داد درشش ماهه اول سال بودجه را با 220 هزار میلیارد تومان منابع ابلاغ کند و در صورتی که در شش ماهه دوم از وصول درآمدها مطمئن شد، 16 هزار میلیارد تومان دیگر را تخصیص خواهد داد.

وی با تاکید براینکه مجلس ودولت در ترکیب درآمدها وهزینه ها با هم وحدت نظرکامل داشتند، گفت:برای منابع درآمدی هم مجلس وهم دولت در عمل وابستگی منابع درآمدی به نفت را در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده بود به یک سوم کاهش دادند.

وی درباره هزینه ها نیز افزود: وحدت نظر دولت و مجلس باعث شد که جدا از حدود 11 درصد افزایش هزینه های جاری با در نظر گرفتن اعتبارات آبهای مرزی، هزینه های عمرانی نیز بیش از 40 درصد افزایش یابد که این امر نیز در راستای سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است.

وی ادامه داد:با این شرایط و ترکیب منابع و مصارف در سال آینده 58 هزار میلیارد تومان از سوی دولت و 103 هزار میلیارد تومان توسط شرکت های دولتی سرمایه گذاری خواهد شد که پیش بینی می شود که با این روند رشد سرمایه گذاری در سال 94 نسبت به سال جاری حدود 4 درصد افزایش یابد.

به گفته نوبخت، با این وجود اقتصاد ایران حداقل 2.5 درصد نسبت به سال 93 رشد خواهد داشت که در این صورت مردم می توانند شاهد ادامه روند خروج از رکود و حرکت به سمت رونق اقتصادی در سال آتی باشند.

وی تاکید کرد: آنچه که باید مورد توجه مردم ایران اسلامی قرار گیرد، این است که در تامین منابع اعلام شده در بودجه حتی یک ریال و یک سنت از منابع پیش بینی شده ارتباطی به نتایج مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 5 به اضافه یک ندارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تاکید کرد: در واقع یک ریال از بودجه بر مبنای اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد پیش بینی نشده است، تمام منابع پیش بینی شده در بودجه 94 از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی صرفا از منابع شناخته شده و بدون ارتباط به نتیجه مذاکرات است.

وی گفت: البته دولت برای هر حالتی از پایان مذاکرات چه مثبت و چه منفی برنامه ها و بودجه های متناسب دیگری دارد که برحسب اقتضاء از آنان استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی ادامه داد: ملت ایران مطمئن باشند که فرزندان آنان در مذاکرات هسته ای ذره ای از حقوق ملی و بین المللی این مردم کوتاه نخواهند آمدودرهیچ شرایطی اجازه نمی دهند که کشورما در برابر زورگویی های کشورهای استکباری و تحریم های غیرانسانی آنان نابسامان اداره شود.

وی ادامه داد: به طور قطع با هدایت رهبر معظم انقلاب کشور به جایگاه واقعی خود در منطقه و جهان دست خواهد یافت.

پیش بینی کاهش 14 درصدی نرخ تورم در سال 94

نوبخت درباره نرخ تورم سال آینده گفت: در بودجه سال 94 مهارتورم و کاهش نرخ آن همچنان یکی از اهداف مهم دولت است که پیش بینی می شود تا حد 14درصد کاهش پیدا کند و دولت برای تقلیل آن به کمتر از 10 درصد برای برنامه ششم سیاست گذاری کرده است.

وی درمورد اشتغالزایی اظهارداشت: خوشبختانه دولت با اعتباراتی بالغ بر 575 میلیارد تومان شرایط استخدام بیش از 38 هزارو 675 نفر را در استان ها فراهم کرده است بنابراین مسئولان مربوطه در استان ها می توانند از همین اسفندماه سالجاری اقدامات اداری استخدام آنان را آغاز کنند.

وی تصریح کرد: حدود 4 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه ها با توافق دولت و مجلس شورای اسلامی برای اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها اختصاص یافته که امیدواریم با برنامه ریزی های مناسب مردم شاهد ایجاد فرصت های شغلی متعددی در سال 94 باشند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی، همچنین در سال 94 همانند سالجاری بیش از 4 هزارو 800 میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول سلامت و کاهش هزینه های درمان اختصاص یافت که مردم باید بدانند دولت گامی را برای ارزان کردن درمان بیماران برداشته که امیدواریم با قوت و کیفیت بیشتر برای سالهای آینده ادامه پیدا کند.

نوبخت افزود: در بودجه سال 94 با پیشنهاد دولت و موافقت مجلس شورای اسلامی بیش از 1200 میلیارد تومان برای کمک به اعطای تسهیلات ارزان قیمت مسکن برای زوج های جوان، زنان سرپرست خانوار وافراد کم درآمد اختصاص یافته است که با افزایش رقم وام در شهرهای بزرگ تا سقف 50 میلیون تومان و برای روستاها تا سقف 15 میلیون تومان مردم می توانند شاهد دومین گام دولت پس از درمان درخصوص مسکن باشند.

وی درباره پروژه های عمرانی گفت: با تخصیص 100درصد اعتبارات طرح های سفر مقام معظم رهبری و بهره برداری از 88 پروژه در سفرریاست جمهوری و اتمام 246 طرح در سال 94 با مصرف بالغ بر 236 هزار میلیارد تومان علاوه بر اتمام 200 طرح عمرانی بزرگ مردم می توانند شاهد افزایش تولید 75 میلیون مترمکعب گاز در روز، افزایش تولید 90 هزار بشکه نفت در روز از حوزه های مشترک نفتی غرب کارون ، اضافه شدن 1000 مگاوات به ظرفیت برق کشور، شروع برنامه ساخت یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی تا سال 1399 با وام های ارزان قیمت باشند.

وی، پرداخت بیش از 1000 میلیارد تومان بلاعوض برای تامین شبکه آب، برق و فاضلاب ساختمان های نیمه کاره مسکن مهر، احداث 1500 کیلومتر انواع راه ها درکشور، اجرای شش طرح ریلی با هدف اتصال شهرهای سنندج، کرمانشاه، ارومیه، رشت، اردبیل و بیرجند به شبکه راه آهن سراسری وافزایش ظرفیت بنادر تجاری به 210 میلیون تن، بهبود وضعیت نگهداری زیرساخت ها شامل بیش از 30 هزار کیلومتر راه های شریانی، اتمام عملیات 31 بیمارستان با ظرفیت 3500 تخت، اتمام بیش از 400 هزارمترمربع فضای موسسات آموزش عالی و پژوهشی واتمام 9 استادیوم 20 هزارنفری، 20 استادیوم 5 هزار نفری و 405 پروژه ورزشی در شهرستان های مختلف را از دیگر اقدامات سال آینده برشمرد.

نوبخت ادامه داد: همچنین اختصاص 1800 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های آبرسانی و تامین آب روستایی، حدود 8 هزارمیلیارد تومان برای مهار آبهای مرزی، اصلاح اراضی در استان های خوزستان و ایلام و سیستان و بلوچستان ، اتمام عملیات بازسازی و نوسازی 68 حوزه علمیه خواهران و بهسازی حاشیه شهرهای مذهبی و زیارتی و 4 برابر شدن اعتبارات مصلاها به ویژه مصلی بزرگ تهران از دیگر برنامه های عمرانی دولت در سال 94 است.

وی گفت: در راستای اولویت دادن به طرح های ارزشی و مذهبی در زمینه افزایش بیش از پیش اعتقادات مردم کشورمان، دنیا شاهد خواهد شد که در سایه اتحاد بین قوای این کشور، حمایت مردم و رهبری معظم انقلاب روز به روز جمهوری اسلامی ایران مانند 6 سال گذشته توسعه یافته و پیشرفته تر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها