4 دروازه بان برتر کنونی دنیا چگونه به این موقعیت رسیدند؟

شیرجه به سمت دروازه

جام جم ورزشی: خیلی از دروازه بان های مطرح دنیای فوتبال از اول قرار نبوده دروازه بان باشند. آنها ابتدا به عنوان یک مدافع، هافبک یا مهاجم به میدان می رفتند، اما یک اتفاق آنها را برای همیشه به درون دروازه فرستاد.
کد خبر: ۷۷۷۲۷۷
شیرجه به سمت دروازه

به گزارش جام جم ورزشی ، این اتفاق می توانست مصدومیت دروازه بان اصلی تیم باشد تا چاره ای نباشد که مربی یکی را مجبور کند دستکش دست کرده و از دروازه تیمش محافظت کند.
یا این اتفاق می توانست تیزهوشی یک مربی یا یک استعدادیاب باشد که مهاجم یا مدافع تیم را بازیکن به درد بخورتری برای حفاظت از دروازه دید. البته هستند دروازه بان هایی که از همان ابتدا تکلیف خود را مشخص کرده بودند که دیوید دخیا، گلر اسپانیایی منچستریونایتد یکی از این موارد است.
آنچه در ادامه می آید به چهار دروازه بان کنونی برتر جهان می پردازد. این چهار دروازه بان شیرجه ای فوق العاده به سمت دروازه داشتند و بسرعت به برترین دروازه بان ها تبدیل شدند. آنها از کجا شروع کردند و اکنون چه جایگاهی دارند؟

ایکر کاسیاس


دروازه بان اسطوره ای رئال مادرید از سال 1990 یعنی زمانی که 9 سال بیشتر نداشت تا امروز فقط در رئال مادرید بازی کرده است. کاسیاس همانند بسیاری از دروازه بان های دیگر دنیا از همان ابتدا یک دروازه بان نبود، او ابتدا به عنوان یک هافبک به میدان می رفت، اما زمانی که استعداد یاب های رئال مادرید توانایی های او را درون دروازه فوق العاده ارزیابی کردند کاسیاس جوان تصمیم گرفت از این پس فقط دیگر دروازه بان باشد. او بهترین تصمیم ممکن را گرفت، چرا که در سال های بعد به یکی از دروازه بان های بزرگ دنیا و اسطوره رئال مادرید تبدیل شد، اسطوره ای که در هر فینالی که با رئال مادرید و تیم ملی فوتبال اسپانیا در آن به میدان رفت برنده بیرون آمد. از فصل 1999 ۱۹۹۸ کاسیاس جوان که در ابتدای راه فوتبال خود قرار داشت به تیم اصلی آمد و به این ترکیب راه پیدا کرد. در سال ۲۰۰۰ نیز ایکر به جوان ترین دروازه بان تاریخ فوتبال تبدیل شد که در فینال رقابت های لیگ قهرمانان اروپا حضور یافته است.
کاسیاس تاکنون دوبار نامزد بهترین بازیکن سال اروپا شده است. در پایان سال ۲۰۰۹ نیز، برای سومین بار در تیم منتخب سال اروپا قرار گرفت. از جولای سال ۲۰۱۰ ایکر به جمع بازیکنانی پیوسته است که توانسته تمام افتخارات ملی و باشگاهی را کسب کند.
در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز، کاسیاس به عنوان بهترین دروازه بان جام انتخاب شد. در بیست و یکم ژانویه ۲۰۱۴، وی توانست دستکش طلای برترین دروازبان قرن ۲۱ را تصاحب کند. این اسطوره بی بدیل رئال مادرید و تیم ملی فوتبال اسپانیا تا به حال پنج بار پیاپی به عنوان دروازه بان برتر جهان نیز انتخاب شده است. با وجود تمام افتخاراتی که این دروازه بان کسب کرده بسیاری بر این اعتقادند که عنوان برترین دروازه بان تاریخ برای او خیلی زیاد است، چرا که دروازه بان های خیلی بهتر از او هم وجود داشته. کاسیاس با وجود گذشته بسیار درخشانی که دارد در دو فصل اخیر عملکردی انتقاد آمیز داشته است. او در زمان مربیگری خوزه مورینیو در رئال مادرید نیمکت نشین شد و جای خود را به دیه گو لوپز داد. البته روزهای بد کاسیاس هنگامی پایان یافت که آنچلوتی سرمربی رئال مادرید شد، اما او گاهی اوقات اشتباهاتی جبران نشدنی از خود نشان می دهد. وی در جام جهانی 2014 برزیل نیز عملکرد بسیار بدی داشت و بسیاری بر این اعتقادند او دیگر کم کم باید جای خود را به دیوید دخیا سنگربان اسپانیایی منچستریونایتد بدهد.

مانوئل نویر


برترین دروازه بان جهان در سال 2014 و سومین فوتبالیست برتر دنیا در همین سال متولد سال ۱۹۸۶ در گلزنکیرشن آلمان است.
نویر به عنوان یک دروازه بان هم اکنون ستاره بایرن مونیخ است، اما این باشگاه شالکه بود که نویر برای نخستین بار موفق شد توانایی های خود را در آن نشان بدهد. البته نویر برای این که به تیم بزرگسالان شالکه راه یابد به دو سال زمان نیاز داشت. او در این دو سال در تیم جوانان شالکه بازی می کرد، اما از سال 2005 یعنی زمانی که فقط 19 سال داشت موفق شد در ترکیب تیم بزرگسالان قرار بگیرد. نویر راهیابی خود به تیم بزرگسالان را مدیون این است که فرانک روست، دروازه بان اصلی این تیم به هامبورگ پیوست تا جا برای نویر جوان باز شود.
نویر سال 2008 در بیست و یک سالگی و در مرحله نخست حذفی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در دیدار برگشت مقابل پورتو با مهار دو ضربه پنالتی و صعود شالکه به دور بعدی بازی ها یکی از بهترین نمایش های خود را ارائه داد. نویر یکی از سه بازیکنی در همان فصل بوندس لیگا بود که در تمام دقایق آن فصل برای تیمش به میدان رفته بود.
نویر در جولای ۲۰۱۱ از سوی نشریه ورزشی کیکر بالاتر از ماریو گومز و نوری شاهین به عنوان بهترین بازیکن بوندس لیگا در فصل 2011 ۲۰۱۰ انتخاب شد. البته موفقیت ها و پیشرفت های او همین جا ختم نشد. او در پایان همین فصل به بایرن مونیخ پر افتخار و بزرگ پیوست تا دوره جدیدی از موفقیت ها در فوتبال او آغاز شود. نویر در بایرن مونیخ یک ستاره واقعی است. وی در دیدار نیمه نهایی لیگ قهرمانان ۲۰۱۲ بین بایرن مونیخ و رئال مادرید، با مهار پنالتی های کریستیانو رونالدو و کاکا نقش ارزنده ای در صعود بایرن مونیخ به فینال آن فصل لیگ قهرمانان اروپا ایفا کرد.
یک سال بعد نویر به همراه بایرن مونیخ موفق به کسب سه گانه شد و در بوندس لیگا، جام حذفی فوتبال آلمان و لیگ قهرمانان اروپا به قهرمانی رسید. نویر پس از این موفقیت به عنوان برترین دروازه بان جهان در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد. اما نقطه اوج کاری نویر جایی بود که او موفق شد همراه تیم ملی فوتبال آلمان قهرمانی در جام جهانی 2014 را جشن بگیرد. نویر در سال 2014 نیز تا آستانه کسب توپ طلاپیش رفت، اما در رده بندی نهایی پس از کریستیانو رونالدو و لیونل مسی در رده سوم قرار گرفت. البته برای نویر قابل پیش بینی بود که توپ طلابه او نرسد.

جان لوئیجی بوفون


دروازه بان تیم ملی فوتبال ایتالیا و باشگاه یوونتوس هنوز هم عنوان گران ترین دروازه بان تاریخ را یدک می کشد. بوفون که متولد ژانویه 1978 در کارارای ایتالیاست ابتدا به عنوان یک مهاجم بازی می کرد. او در دوازده سالگی در تیمی به نام بوناسکولابازی می کرد و یک سال بعد به تیم پارما پیوست. اما یک اتفاق باعث شد تا او از چهارده سالگی تغییر پست بدهد. هر دو دروازه بان پارما مصدوم شدند و بوفون مجبور شد تا از دروازه دفاع کند. او دو هفته در پست دروازه بانی ماند که بعد از دو هفته کار خود را به صورت رسمی در پست دروازه بانی شروع کرد. جان لوئیجی سرانجام سال ۱۹۹۵ برای اولین بار مقابل تیم میلان در رقابت های ایتالیا سری آ حاضر شد. وی هم اکنون به عنوان دروازه بان با پیراهن شماره یک در ترکیب یوونتوس قرار دارد.
بوفون نیز در زمره برترین دروازه بان های تاریخ فوتبال دنیا قرار دارد. او که تا به حال 9 بار به عنوان دروازه بان برتر سری آ ایتالیا انتخاب شده است افتخارات دیگری نظیر برترین دروازه بان جام جهانی در سال 2006 را نیز در کارنامه دارد. او در همین جام جهانی با ایتالیا قهرمان شد. فیفا وی را در سال ۲۰۱۰ بهترین دروازه بان ۲۴ سال گذشته جهان معرفی کرد. علاوه بر همه اینها او تا به حال چهار مرتبه به عنوان دروازه بان برتر جهان از سوی فیفا برگزیده شده است. همان طور که ذکر شد او گران ترین دروازه بان تاریخ است. بوفون سال 2001 زمانی که از پارما به یوونتوس پیوست، گران ترین دروازه بان تاریخ نام گرفت. عجیب آن که با درخشش دروازه بان هایی نظیر کاسیاس، نویر یا دیوید دخیا در این سال ها هنوز رکورد گران ترین دروازه بان تاریخ که در دست بوفون است شکسته نشده. بوفون امروز با 37 سال همچنان دروازه بان مطمئنی درون دروازه یوونتوس است. او با وجود پیشنهادهای فراوانی که در این سال ها داشت از یووه جدا نشد و قصد دارد در همین باشگاه کار خود را به پایان ببرد. او همچنان دروازه بان شماره یک تیم ملی ایتالیا نیز به شمار می رود. بوفون هنوز هم در فوتبال کشورش بی رقیب است.

تیبوت کورتوآ


تیبوت نیکولاس مارک کورتوآ متولد سال 1992 در بلژیک است. او پدیده ای بزرگ در فوتبال اروپا به عنوان یک دروازه بان به شمار می رود. کورتوآ با این که 23 سال بیشتر ندارد، اما یکی از برترین دروازه بان های جهان است. کورتوآ فوتبال خود را با گنک بلژیک آغاز کرد. این اتفاق در سال 2009 افتاد. کورتوآی جوان تا سال 2011 در این باشگاه باقی ماند و در این سال به چلسی پیوست، اما بدون حتی یک بازی به طور قرضی به آتلتیکومادرید پیوست، باشگاهی که باعث شد تا او بسیار پیشرفت کند و به دروازه بان کامل تری تبدیل بشود. کورتوآ سه فصل به طور قرضی در آتلتیکوبازی کرد. بزرگ ترین دستاورد کورتوآ فصل گذشته رقم خورد یعنی وقتی او با تیمش قهرمان لالیگا شد و به مقام نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا رسید.
کورتوآ در طول سه فصل حضور خود در آتلتیکو دو بار جایزه «ریکاردو زامورا» را برد. این جایزه به دروازه بانانی تعلق می گیرد که در طول یک فصل کمترین گل را نسبت به سایر دروازه بان ها خورده باشند. ابتدای فصل 2015 2014 این سنگربان بلژیکی به چلسی پیوست تا باعث شود پیتر چک پس از سال ها در این تیم نیمکت نشین شود. کورتوآ اکنون یکی از بهترین دروازه بان های لیگ برتر انگلیس و اروپا به شمار می رود. دوباره به ابتدای فوتبال این دروازه بان بلژیکی برمی گردیم. او زمانی که پسربچه ای هفت ساله بود در تیمی به نام بلیزن به عنوان دفاع چپ بازی می کرد، اما زمانی که به آکادمی باشگاه گنک پیوست مربیانش با استعدادیابی از او متوجه شدند او درون دروازه توانایی های بیشتری از خود نشان می دهد و همین شد که کورتوآ از آن به بعد تصمیم گرفت دروازه بان باشد.
کورتوآ که برای تیم ملی فوتبال زیر 18سال بلژیک هم بازی کرده سال 2011 به تیم ملی فوتبال بزرگسالان بلژیک دعوت می شود. او در این مدت 27 بازی ملی انجام داده و البته در جام جهانی 2014 برزیل هم بازی کرده است. کورتوآی جوان در جام جهانی برزیل یکی از برترین دروازه بان های جام لقب گرفت. با توجه به پیشرفت دنباله دار این دروازه بان و سن کمی که دارد، می توان پیش بینی کرد او در آینده به برترین دروازه بان جهان تبدیل شود.

(هیلدا حسینی خواه/گروه ورزش)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها