کرون یا آنتریت یکی از بیماری‌های التهابی روده است که با التهاب دیواره روده شروع می‌شود و می‌تواند هرقسمتی از لوله گوارش را درگیر کند؛ هر چند بیشتر روده باریک درگیر است؛ البته بیماری می‌تواند تمام لایه‌های روده را در بر بگیرد. ازجمله علائم شایع بیماری می‌توان به گرفتگی روده باریک بخصوص انتهای روده باریک و همچنین درد شکمی‌ همراه‌ با تب اشاره کرد که گاهی به صورت اسهال شبانه نیز ظاهر می‌شود.
کد خبر: ۷۷۶۲۵۹

حتی گاهی درد در قسمت‌ پایینی‌ شکم‌ در سمت‌ راست‌ است‌ که‌ با آپاندیسیت‌ اشتباه‌ گرفته می‌شود. کاهش‌ اشتها و وزن‌، حساس‌ بودن‌ شکم‌ هنگام‌ لمس، وجود توده‌ شکمی‌ که‌ شاید لمس‌ شود، گاهی‌ اجابت‌ مزاج‌ همراه با دفع خون، گرفتاری چشمی، مشکلات پوستی به صورت نودول و... از دیگر علائم بیماری کرون است. در عین حال، گاهی‌ علائم‌ فقط‌ یک‌ یا دو بار بروز می‌کند و بعد از آن‌ بیماری‌ تا مدت‌ها ناپدید می‌شود.

علائم جدی‌تر

علاوه بر علائم گفته شده، کرون می‌تواند با ایجاد زخم‌هایی شبیه آفت که ممکن است در دهان هم ایجاد شود، بروز کند. بد نیست بدانید بیماری کرون بخصوص در کودکان به صورت اختلال در رشد جسمی و کوتاه قد شدن کودکان همراه است. از جمله علائم دیگر بیماری کرون سوءجذب مواد مغذی است به دلیل آسیب مخاط، جذب مواد مختل شده و فرد دچار کمبود انواع ویتامین‌های محلول در چربی مثل K، E، D، A می‌شود. این در حالی است که در بعضی از مواقع کمبود ویتامین D دردهای استخوانی را به همراه دارد که به صورت پوکی استخوان بروز می‌کند.

علت بیماری کرون

هنوز علت قطعی و مشخصی برای ایجاد کرون مطرح نشده، اما این‌ بیماری‌ می‌تواند با بروز عفونت‌ باکتریایی‌ تشدید شود. در این بین سابقه‌ آلرژی‌ غذایی‌، سابقه‌ خانوادگی‌ بیماری‌ کرون و مصرف دخانیات عوامل تشدیدکننده بیماری به حساب می‌آید؛ هر چند که بیماری فعلا قابل پیشگیری نیست.

عواقب صنعتی شدن

بیماری کرون در گذشته در ایران نادر بود، اما امروزه به دلیل صنعتی شدن جامعه این بیماری روز به‌ روز در حال افزایش است؛ از طرفی بیماری کرون احتمال ایجاد سنگ کیسه صفرا و کلیه را هم افزایش می‌دهد و به همین دلیل هم باید علائم آن کنترل شود.‌ معمولا برای تشخیص بیماری از سیگموئیدوسکوپی‌، کولونوسکوپی‌ و عکسبرداری‌ از روده‌ کوچک‌ و بزرگ‌ با اشعه‌ ایکس‌ استفاده می‌شود. برای‌ کاهش درد ناشی از کرون می‌توان‌ از گرما کمک گرفت. به عنوان مثال قرار دادن بالشتک‌های‌ گرم‌کننده‌ یا کمپرس‌ گرم‌ روی‌ شکم‌ تا حدی کمک‌کننده است، اما گاهی پزشک مصرف داروهای مختلف مثلا داروهای‌ ضددرد، داروهای‌ ضداسهال،‌ مکمل‌های‌ ویتامینی، داروهای‌ ضدالتهاب، آنتی‌بیوتیک و... را تجویز می‌کند. گاهی اوقات نیز جراحی به کمک بیمار می‌آید و علائم بیماری را تخفیف می‌دهد؛ البته در صورتی که بیمار به‌ جراحی‌ نیاز پیدا کند، این‌ کار ممکن‌ است‌ وضع‌ او را بهبود بخشد و پیشرفت‌ بیماری‌ را برای‌ سال‌ها به‌ تعویق‌ بیندازد، اما بدانید‌ با وجود‌ انجام‌ جراحی‌، امکان عود بیماری‌ وجود دارد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی‌ / ‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها