کشتی یونانی مهمترین نماد کیش نشست کرد و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش می گوید حفظ این کشتی هزینه دارد، این درحالی است که کیش پردرآمدترین منطقه آزاد به لحاظ ورود گردشگر است.
کد خبر: ۷۷۵۳۰۰
کشتی یونانی نشست کرد

به گزارش مهر، نماد جزیره کیش کشتی یونانی است، مهمترین جاذبه این جزیره نیز همین کشتی اسکاتلندی است که چهارم مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی جزیره با انبوهی از ذخائر نفتی به گل نشست.

این کشتی از همه جاذبه های دیگر جزیره حتی هتلهای چند ستاره و با عظمت کیش هم مهمتر شده و هر زمان کسی بخواهد تصویری از جزیره کیش ارائه کند، از تصاویر این کشتی بهره می برد.

اما کشتی یونانی بعد از ۴۸ سال دیگر توان ایستادن در ساحل را ندارد. تصاویر منتشر شده از آن، هر چند سال یک بار تفاوت زیادی را در میزان ایستادگی آن نشان می دهد. قطعات کشتی یونانی در حال از هم پاشیده شدن است. اما تا همین چند سال پیش بازهم متولیان گردشگری در منطقه آزاد کیش بی تفاوت نسبت به پایداری آن می گفتند که این کشتی ۴۰ سال دیگر هم برای گردشگران جزیره باقی می ماند. شاید به این علت که هنوز مالکیت این کشتی در هاله ای از ابهام است و ایران نمی تواند مدعی مالکیت صد درصدی کشتی یونانی باشد.

همان زمان تلاش های ناموفق زیادی برای بیرون کشیدن این کشتی انجام شد ولی نتیجه ای نداشت چرا که هزینه بیرون آوردن آن بیشتر از قیمت کشتی بود. اکنون نیز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش می گوید که هزینه پایدار نگه داشتن آن زیاد است.

علی اصغر مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش در گفتگو با مهر از انعقاد قراردادی با دانشگاه صنعتی شریف خبر می دهد و می گوید: قرار شد تا دانشگاه طرحی برای حفظ پایداری کشتی، ممانعت از فرو نشست بیشتر آن وجلوگیری از خوردگی بیشتر آن ارائه دهد. این طرح اخیرا به دست سازمان منطقه آزاد کیش رسیده و گزارش اولیه‌ آن در جلسه هیات مدیره مطرح شد اما اجرای این طرح به رقم قابل توجهی نیاز دارد و باید به مناقصه گذاشته شود.

او ادامه می دهد: در زمان برگزاری مناقصه، هزینه را اعلام می‌ کنیم اعضای هیات مدیره نظراتی داشتند که باید آن را به دانشگاه شریف اعلام کنیم تا تغییرات لازم در طرح ایجاد شود. این تغییرات باعث کاهش هزینه‌ها و اجرای بهتر طرح خواهد شد. آنها موج‌شکن‌هایی را طراحی کرده‌اند که به نظر ما این موج‌شکن‌ها فضای مناسبی را ایجاد نمی‌کند، بلکه هزینه‌ها را بالا می‌برد.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش بر این باور است که نشست کشتی به مرور زمان بیشتر می‌شود ولی باید صرفه اقتصادی این طرح دیده شود. او در حالی از هزینه های گزاف و صرفه اقتصادی اجرای طرح حفظ پایداری کشتی صحبت می کند که جزیره کیش به واسطه گردشگران مرفه زیادی که دارد و سرمایه گذاری های گزافی که برای صنعت ساخت و ساز و هتلداری در این جزیره می شود، بودجه های میلیاردی دارد و منافع اقتصادی زیادی را نیز به این سازمان می رساند.

گردشگران جزیره کیش یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این جزیره را دیدن غروب در کنار کشتی یونانی می‌دانند. اگر قرار باشد که پایداری این کشتی قربانی طرح های بلاتکلیف شود، باید گردشگران هر چه زودتر عکس های یادگاری شان را با آن بگیرند چون در سالهای نزدیک مهم‌ترین جاذبه‌ کیش از بین خواهد رفت و این جزیره می ماند و ساختمان های خالی از مسافر و ساحلی که رفته رفته رنگ نیلگون خود را به رنگ سبز جلبک هایی می دهد که در اثر عدم حفظ محیط زیست جزیره به وجود آمده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها