دبیر شورای‌ عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور:

لغو طرح زوج و فرد روی میز شهرداری

دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به بررسی لغو طرح زوج و فرد از سوی شهرداری گفت: باید محدودیت‌ها براساس آلایندگی خودروها اعمال شود، مانند طرح محدوده کم‌آلاینده یا (LEZ) که در کشورهای مختلف اجرا می‌شود.
کد خبر: ۷۷۵۱۱۵

مهدی یدی‌همدانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: براساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا که در سال 1374 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، در شرایط اضطرار آلودگی هوا محدودیت‌های خاصی برای منابع آلوده‌کننده در نظر گرفته می‌شود، از جمله برای خودروها.

وی عنوان کرد: برهمین اساس طرح‌های مختلفی برای شرایطی که کیفیت هوا به حالت اضطرار می‌رسد، اجرا می‌شود؛ یکی از طرح‌هایی که در کشور از سال 1384 به بعد مطرح شد اجرای طرح زوج و فرد در شهر تهران بود که در ابتدا به صورت آزمایشی و بعد به صورت همیشگی در مواقع اضطرار انجام شد؛ اما بعد از مدتی به یک طرح دائمی تبدیل شد که هیچ ارتباطی به شرایط هوا نداشت. این مقام مسئول یادآور شد: طرح زوج و فرد در شرایطی به طرح دائم تبدیل شد که مبانی قانونی و حقوقی این موضوع، بهبود شرایط ترافیکی نبود، بلکه شرایط بهبود محیط‌زیست مدنظر بوده است. در بسیاری از کشورها برای بهبود کیفیت هوا برای خودروهای آلوده‌کننده معمولا در روزهایی که هوا آلوده است، محدودیت‌هایی قائل می‌شوند و می‌توان تنها از پکن (پایتخت چین) به عنوان یک استثنا نام برد که در مواقع آلودگی هوا از طرح زوج و فرد استفاده می‌کند. وی تاکید کرد: درباره همین تفکر جلسات مختلفی بین دبیرخانه شورای‌عالی ترافیک و شهرداری تهران برگزار شد و در جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران نیز مقرر شد که شهرداری تهران اقداماتی انجام دهد که طرح زوج و فرد از وضع فعلی خارج شود و ملاک ورود به محدوده پلاک خودرو نباشد؛ بلکه محدودیت‌ها براساس وضع آلایندگی خودروها در نظر گرفته شود؛ مشابه طرحی که در جهان با عنوان محدوده کم‌آلاینده از آن یاد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها