معاون درمان وزارت بهداشت گفت: سال آینده بیماران دچار سکته حاد مغزی و قلبی به طور ویژه در کانون توجه وزارت بهداشت قرار خواهند گرفت و در نظر است، حرکت سازمان یافته ای در مورد درمان حاد آنها انجام شود.
کد خبر: ۷۷۴۹۸۵
کاهش سن سکته مغزی در ایران

به گزارش مهر، دکتر محمد حاجی آقاجانی در مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی، از آمادگی وزارته بهداشت در سه حوزه پیشگیری، درمان حاد و توانبخشی بیماران دچار سکته مغزی خبر داد و گفت: با وجود آنکه کشورهای توسعه یافته توانسته اند، میزان ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهند، اما متاسفانه در کشور ما این آمار از شیوع بالاتری برخورداراست و از سوی دیگر پایین بودن سن سکته های مغزی در کشور سبب شده تا برنامه هایی از سوی وزارت بهداشت برای کاهش سکته در کشور به ویژه سکته حاد در دست اقدام قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه عوامل خطر سازی همچون دیابت، کلسترول و به ویژه فشار خون بالا از عمده علل ابتلا به سکته مغزی است، خاطر نشان ساخت: با وجود آنکه نظام آماری و ثبت اطلاعات بیماری ها از جمله سکته مغزی در کشور اشکالاتی دارد، اما اطلاعات موجود بیانگر آن است که سکته مغزی چهارمین علت مرگ و میر را در کشور تشکیل می دهد که به همین منظورکنترل عوامل خطرساز در برنامه های پیشگیری وزارت بهداشت، قرار دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: از معضلات در حوزه سکته های مغزی تکرار شوندگی آن است تا جایی که ۳۲ درصد سکته ها تکرار می شوند که این امر بیانگر آن است که در مورد این بیماران نه اقداماتی در حوزه پیشگیری اولیه انجام شده و نه پیشگیری ثانویه برای جلوگیری از تکرار سکته شده است.

وی گفت: سکته مغزی ۱۱ درصد علت مرگ و میر را در کشور تشکیل می دهد که یکی از نکات مهم درمان در مرحله حاد برای این بیماران و تجویز داروی TPA در سه ساعت اولیه ابتلا به سکته مغزی است که به غیر از دردسترس نبودن این دارو در برخی مراکز، مساله بیمه نبودن آن نیز از مشکلات بیماران دچار سکته مغزی است که وزارت بهداشت درتلاش است از طریق شورای عالی بیمه نسبت به بیمه این دارو و دسترسی بیشتر آن اقدام کند.

آقاجانی با ابراز تاسف از پایین آمدن سن سکته مغزی در کشور گفت: با اینکه سن ابتلا به سکته مغزی در دیگر کشورهای در حال توسعه بالای ۶۰ سال است، متاسفانه این سن در کشور ما ۵ تا ۱۰ سال کمتر است. نبود مراکز درمان سکته مغزی از دیگر مشکلات مربوط به این بیماری در کشور است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۵ هزار و ۷۰۰ تخت آی سی یو در بخش دولتی داریم و بدون درنظر گیری نیاز آینده به همین میزان نیازمند تخت در این بخش ها هستیم. همچنین حتی با احتساب اینکه بیش از ۲ هزار تخت آی سی یو هم در بخش خصوصی وجود دارد به همین میزان کمبود در بخش خصوصی نیز به چشم می خورد.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به اینکه کمبود تخت های آی سی یو همواره یکی از دغدغه های پزشکانی است که با بیماران دچار سکته مغزی سرو کار دارند، نیازمند یک سرمایه گذاری خاص در بخش های مراقبت های ویژه هستیم که اختصاص ۲ هزار و ۲۰۰ تخت آی سی یو از اقدامات وزارت بهداشت در سال ۹۴ است که بخشی از آن را به بیماران دچار سکته مغزی اختصاص داده می شود.

وی با اشاره به اهمیت بحث توانبخشی پس از سکته در بیماران دچار سکته حاد یادآور شد: متاسفانه توانبخشی در کشور ما تقریبا رها شده است. به این معنی که نه متولی خیلی روشنی دارد و نه سرمایه گذاری در این حوزه انجام شده است که بازتوانی بیماران دچار سکته مغزی در دستورکار وزارت بهداشت قرار دارد.

هفتمین کنگره سراسری سکته مغزی ایران که از روز گذشته در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران آغاز بکار کرد، امروز به پایان می رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها