توصیه‌ها و نکاتی برای خرید و نگهداری از ماهی قرمز

راهنمای خرید ماهی قرمز برای عید نوروز

جام جم سرا: ‌مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با بیان راهنمایی‌هایی برای خرید ماهی قرمز عید گفت: خاستگاه اولیه ماهی قرمز کشور چین بوده که با گذشت زمان به نقاط دیگر جهان نیز معرفی‌ شده است.
کد خبر: ۷۷۴۸۲۰
راهنمای خرید ماهی قرمز برای عید نوروز

وهاب پیرانی اظهار کرد: ماهی قرمز یکی از اولین ماهیان آکورایومی بوده که توسط بشر نگهداری شده است. با فرارسیدن نوروز و احترام به آداب و سنن باستانی ایرانیان، علاقه‌مندی مردم برای خرید آبزیان زینتی به‌ویژه ماهی قرمز افزایش می‌یابد که در این‌ ارتباط رعایت اصول ساده بهداشتی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و ماهی و سلامت خانواده داشته باشد.
او افزود: البته تا‌کنون در کشور، گزارش مستندی از بروز بیماری‌های خطرناک منتقل‌شده از ماهیان زینتی منتشر نشده است؛ اما تهیه و خرید ماهی قرمز از مراکز معتبر تحت نظارت و کنترل دامپزشکی مهم‌ترین اقدام در زمینه حفظ بهداشت و سلامت است.
وی تصریح کرد: شهروندان از خرید ماهی از فروشندگانی که آن‌ها را به‌صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند خودداری کنند. همچنین باید از خرید ماهیانی که دارای علائمی مانند باله‌های تاخورده و جمع شده هستند، در اطراف دهان یا سطح بدن لکه‌های پنبه مانند دارند، روی سطح بدن آن‌ها زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز مشاهده می‌شود، بدن رنگ‌پریده و لکه لکه شده دارند، لبه باله‌هایشان خورده و ساییده شده، یا آن دسته از ماهیانی که حالت بی‌قرار دارند و بدون آن‌که در یک جا قرارگیرند، پیوسته بدن خود را به اطراف می‌مالند، چشم‌هاییشان به‌صورت یک‌طرفه و یا دوطرفه بیرون زده‌اند و پولک‌های ماهی ریخته است، خودداری شود.

پیرانی تأکید کرد: آبی که برای ماهیان انتخاب می‌کنیم باید دارای شرایط مناسب باشد. برای اطمینان از خارج شدن کامل موادی مانند کلر از آب نیز باید قبل از عوض کردن آب ماهی‌ها، آب را به مدت یک شبانه‌روز در ظرف بدون پوشش، نگهداری و سپس مورد استفاده قرار داد.

وی گفت: هرگز نباید اجازه داد ظرف ماهی‌ها کثیف شود چرا که این کار می‌تواند باعث بیماری، کوتاهی عمر و در ‌‌نهایت مرگ آن‌ها شود. برای تعویض آب نباید آن را یک‌دفعه عوض کرد، بلکه باید با آرامش کامل نیمی از آب ظرف را خارج کرده و سپس کم‌کم آب برداشته‌شده را با آبی که از روز قبل نگه‌ داشته‌ایم جایگزین کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اضافه کرد: در طول هفته باید ۱ یا ۲ بار آب ظرف ماهی‌ها را به این صورت تعویض کرد. مقدار آب مورد نیاز هر قطعه ماهی، حداقل یک لیتر است.

ماهیان قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و بهتراست که غذا در سطح آب شناور بماند، استفاده از غذاهای آماده بهتر است و غذادهی باید ۱ یا ۲بار در روز و به‌اندازه‌ای باشد که در مدت ۱ تا ۲ دقیقه مصرف شود

در ضمن به هیچ وجه نباید از شن و ماسه‌های رنگی و تیز برای تزئین تنگ‌های ماهی اسفتاده شود. بهترین دما برای زندگی این نوع ماهی‌ها بین ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است لذا دمای محیط را هرگز نباید به یک‌باره تغییر داد. نباید بیش از یک جفت ماهی در یک ظرف نگهداری کرد و در ضمن از ریختن نمک یا انداختن حبهٔ قند در آب خودداری شود.

پیرانی ادامه داد: ماهیان قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و بهتراست که غذا در سطح آب شناور بماند، استفاده از غذاهای آماده بهتر است و غذادهی باید ۱ یا ۲بار در روز و به‌اندازه‌ای باشد که در مدت ۱ تا ۲ دقیقه مصرف شود. غذادهی بیش‌ از حد باعث انباشته شدن مواد آلی و دفعی و در نتیجه مسموم شدن ماهی خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان با تأکید بر اینکه افراد حساس دارای سوابق آلرژی به هنگام تماس با ماهی از دستکش استفاده کنند، افزود: همه افرادی که با ماهی یا آب تنگ تماس دارند باید بلافاصله دست‌های خود را با آب و صابون به‌دقت بشویند و از دست زدن کودکان به ماهیان جلوگیری کرده و آموزش بهداشت فردی به آن‌ها در خصوص دستمالی نکردن چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریم ارائه شود. در صورت بروز هر نوع علائم و ناراحتی‌های پوستی به پزشک مراجعه شود.

وی با بیان اینکه از‌‌ رها کردن ماهیان زینتی خود در رودخانه‌ها، تالاب‌ها و آب‌های آزاد جدا خودداری شود، خاطرنشان کرد: در صورت بروز هرگونه علائم بیماری یا ناراحتی در ماهی‌ها، ماهی بیمار بلافاصله برای جلوگیری از سرایت بیماری جدا از سایر ماهی‌ها نگهداری شود و نگه‌داشتن ماهی بیمار به مدت بیست دقیقه در یک لیتر آب که یک قاشق نمک هم به آن اضافه‌ شده است، برای جلوگیری از بروز برخی بیماری‌ها می‌تواند مفید واقع شود.

مدیرکل دامپزشکی استان بیان کرد: به‌جای نگهداری ماهی در تنگ‌های کوچک و نامناسب لازم است ماهی در ظروف شیشه‌ای بزرگ مثل آکواریوم یا تنگ‌های شیشه‌ای مناسبِ بزرگ نگهداری شود تا علاوه بر احساس آزادی و راحتی، از اکسیژن بیشتری در آب برخوردار باشد و شرایط مناسب برای زندگی ماهی‌ها فراهم شود.

وی افزود: از قرار دادن آبزی‌ها و ظرف محل نگهداری یا تنگ‌های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه‌ها و یا داخل آشپزخانه خودداری کنید. برای حمل‌ونقل ماهیان زینتی در بسته بندی‌های کوچک (کیسه‌های پلاستیکی بدین منظور مناسبند) باید دو برابر میزان آب، فضای خالی از هوا وجود داشته باشد و ماهی نباید بیشتر از ۲ ساعت در این شرایط بماند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها