عراقچی: دیدار با آمانو، خوب و سازنده بود

توافق ایران و آژانس برای تسریع در همکاری

یک روز پس از مذاکرات ژنو میان ایران و آمریکا درباره پرونده هسته‌ای کشورمان، معاون وزیر امور خارجه کشورمان با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد و پس از آن به خبرنگاران گفت: دیدار بسیار خوب و سازنده‌ای با یوکیا آمانو داشتیم. همزمان آژانس هم این دیدار را مفید ارزیابی کرد.
کد خبر: ۷۷۴۳۲۱

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس عراقچی پس از این دیدار دو ساعته که در مقر آژانس برگزار شد، با بیان همکاری مثبت میان ایران و آژانس افزود: همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد. عراقچی تاکید کرد: با توجه به نقش مهمی که آژانس در هرگونه توافق احتمالی میان ایران با 1+5 دارد، مرور این همکاری‌ها ضروری بود. وی گفت: نشست‌های کارشناسی بین ایران و آژانس به صورت مستمر وجود داشته و در آینده سرعت بیشتری خواهد یافت.

در دیدار دیروز، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه، رضا نجفی سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بهنام بلوریان معاون سفیر ایران در آژانس حضور داشتند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این دومین دیدار عراقچی با آمانو در وین در یک سال اخیر است. سیدعباس عراقچی ششم آبان سال گذشته با وی دیدار کرده بود. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان و مدیرکل آژانس در حاشیه پنجاه و یکمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ در این شهر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

نگرانی تندروها از احتمال توافق 10ساله

همزمان با این گفت‌وگوها که باعث افزایش احتمال توافق میان ایران و 1+5 شده، رسانه‌های غربی مدعی شدند که ایران و آمریکا در حال بررسی چشم‌انداز یک توافق هسته‌ای هستند که با اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران، تهران را دست‌کم برای یک دهه از انباشت مواد هسته‌ای منع می‌کند. ایران پس از طی این دوره، مجاز به ساخت توانمندی‌های هسته‌ای خود خواهد بود.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در تحلیلی بر این توافق آن را «امتیازی عمده» از جانب طرف آمریکایی قلمداد کرد که پیش از آن خواستار محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای یک دوره بیست ساله بود. سناتور باک کورکر در گفت‌وگویی که روزنامه وال‌استریت ژورنال آن را انعکاس داده، چارچوب زمانی ده ساله را غیرقابل قبول دانسته و گفته است که این زمان برای جلوگیری از برنامه‌های هسته‌ای تهران کافی نیست. یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی هم با بیان این‌که اسرائیل این مذاکرات را کاملا غیررضایتبخش می‌داند، گفت این رایزنی‌ها ایران را در فاصله‌ای «بسیار نزدیک» به یک «زمان گریز خطرناک» قرار می‌دهد. این ادعا در حالی است که بتازگی اسنادی از موساد منتشر شده که نشان می‌دهد سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی سه سال قبل صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورمان را تائید کرده است.

توصیه نیویورک‌تایمز به نتانیاهو

همزمان با بالا گرفتن انتقادات از توافق احتمالی ایران و 1+5، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی با یادآوری ماجرای دخالت فرانسه در مسائل داخلی آمریکا در سال ۱۷۹۳،‌ به نتانیاهو هشدار داد مراقب باشد این قضیه برای تل‌آویو تکرار نشود.

به گزارش فارس، این روزنامه به سال 1793 و ادموند چارلز جنت، سفیر فرانسه انقلابی در آمریکا اشاره می‌کند. این سفیر برای حمایت از نیروهای فرانسوی (در جنگ با اسپانیا و انگلیس) و با وجود سیاست بی‌طرفی جورج واشنگتن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اقداماتی از قبیل ایجاد ارتشی از داوطلبان آمریکایی برای پیوستن به جنگ انجام داد که با مخالفت شدید کاخ سفید روبه‌رو شد و در نهایت واشنگتن از پاریس خواست سفیر خود را تغییر دهد. این روزنامه در پایان این مقایسه تاریخی، با اشاره به احتمال تکرار ماجرای فرانسه انقلابی و آمریکا خطاب به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان این طور هشدار می‌دهد: «آقای نتانیاهو، ‌آقای بینر به این موضوع توجه کنید».

پاسخ کری به منتقدان توافق: چیزی نمی‌دانید!

همچنین وزیر خارجه آمریکا دیشب در نشست کمیته تخصیص بودجه سنای این کشور با بیان این‌که هنوز توافقی با تهران صورت نگرفته و کسانی که علیه توافق صحبت می‌کنند، چیزی از آن نمی‌دانند، گفته بزودی تکلیف مذاکرات مشخص می‌شود.

به گزارش فارس، جان کری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، گفت: انتظار دارد که «بزودی» مشخص شود که آیا ایران یک توافق قابل قبول و قابل راستی‌آزمایی را می‌پذیرد یا نه. او اضافه کرد: «روشن است که ما بر ایران متمرکز هستیم. رئیس‌جمهور (باراک اوباما) به صراحت اعلام کرده است که ایران یک سلاح هسته‌ای نخواهد داشت و من هم قاطعانه‌تر از او نمی‌توانم بر این امر تأکید کنم.» وی با بیان این‌که هنوز توافقی صورت نگرفته و منتقدان مذاکرات عجله می‌کنند، افزود: «سیاست ما این است که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد، کسانی هم که این طرف و آن طرف می‌روند و می‌گویند که توافق چنین و چنان است، نمی‌دانند که توافق چگونه است، چراکه هنوز توافقی وجود ندارد.» کری افزود: «به آنها توصیه می‌کنم که منتظر بمانند و ببینند که این مذاکرات به کجا می‌رسد. از سال 2013 داریم می‌آزمائیم که ببینیم آیا می‌شود از طریق دیپلماتیک به نتیجه رسید یا نه، هنوز هم نمی‌دانیم. اما طی چند هفته و چند ماه آینده ثابت می‌کنیم که این موثرترین راه است.» وی ادامه داد: «از زمان برنامه اقدام مشترک (توافق موقت)، مذاکرات 1+5 پیشرفت‌هایی داشته است. پیشروی برنامه هسته‌ای ایران تعلیق شده و ما به شناخت بی‌سابقه‌ای از این (برنامه) دست یافته‌ایم. فکر می‌کنم بزودی هم متوجه می‌شویم که آیا ایران حاضر است طرحی قابل قبول و قابل راستی‌آزمایی را بپذیرد یا نه.»

وی همچنین با بیان این‌که اسرائیل و کشورهای عربی به طور کامل در جریان روند مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار دارند، گفت که روز جمعه با اعضای شورای همکاری خلیج فارس دیدار می‌کند، تا با آنها در رابطه با ایران گفت‌وگو کند.

ریابکوف: پیشرفت در مذاکرات ملموس است

با وجود سنگ‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی، معاون وزیر امور خارجه روسیه از پیشرفت ملموس در مذاکرات هسته‌ای خبر داده و تاکید کرد بازگشت به مساله تحریم‌ها در این شرایط اصلا سازنده نخواهد بود. به گزارش فارس، سرگئی ریابکوف اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور احتمالا در اوایل ماه مارس (فروردین) با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار و مذاکره خواهد کرد. به نوشته خبرگزاری نووستی، ریابکوف یادآور شد که هنوز توافقات قطعی در این رابطه صورت نگرفته، ولی به احتمال زیاد این ملاقات انجام خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها