حسادت حسی ذاتی است که غلبه بر آن نیاز به تربیت دارد

حسادت، در بافت اسطوره و علم

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در سخنانی برگفته از آیات و روایات علائم اهل بهشت را توصیف کرد.
کد خبر: ۷۷۳۶۸۵
علائم اهل بهشت چیست

حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در جمع نمازگزارن و مجاوران این مکان مقدس با اشاره به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) اظهار داشت: در این حدیث کلید و رمز موفقیت انسان برای رسیدن به قرب الی الله ذکر شده که هر کس آن را به کار ببندد طبق قول حضرات معصومین (علیهم السلام) اهل بهشت خواهد بود.

این کارشناس مسائل دینی و تربیتی با اشاره به حدیث «اِنَّ لاَِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعُ عَلاماتٍ، وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ، وَ لِسانٌ لَطیفٌ وَ قَلْبٌ رَحیمٌ وَ یَدٌ مُعْطِیَةٌ» افزود: امام صادق(علیه السلام) در این حدیث نورانی مهمترین ویژگی های اهل بهشت را به چهار دسته تقسیم کرده که نخستین نشانه روی گشاده و دومین آن ‌ها گفتار زیباست.

حجت الاسلام فرحزاد گفت: روی گشاده توسط اهل بیت (علیهم السلام) بسیار توصیه شده است و همه باید با گشاده رویی با یکدیگر مراوده کنند بطوریکه حضرت زهرا (علیها السلام) فرمودند: لبخند و تبسم مومن حسنه و ثواب است.

وی با اشاره به گفتار نیک و زیبا به عنوان دومین صفت اهل بهشت، افزود: در روایات آمده که غسال حق ندارد عیوب اموات را انتقال دهد و تا این حد باید اسرار مؤمنین مخفی بماند.

حجت الاسلام فرحزداد با بیان آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا»(احزاب/۷۰) گفت: پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) که منشاء علم الهی و برگزیده خداوند بودند این آیه را همیشه در منابر خود قرائت می کردند تا علاوه بر دعوت بر تقوا از مردم بخواهند که به نیکی سخن و در گفتار خود حق بگویند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که این روزها با استفاده از پیامک ‌ها و دیگر ابزارها، سخنان مختلفی پشت سر افراد گفته می‌شود، افزود: از امام صادق (علیه السلام) نیز نقل شده است که اگر کسی سخنی را نقل کند تا به مؤمنی صدمه بزند، خداوند آن فرد را از ولایت خویش خارج می‌کند و از نظر خدا می‌افتد.

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به گناه حسد، گفت: حسادت در اکثر انسان‌ها هست و تنها در کسی نیست که وقتی رقیبش به موفقیتی دست یافت، خوشحال شود. کنترل زبان بسیار مهم است و بیشتر گناه‌ ها از طریق زبان است. صدمات بدنی قابل درمان است اما زخم زبان، قابل درمان نیست.

وی افزود: دومین علامت اهل بهشت بر این اساس گفتار خوب است و سومین علامت اهل بهشت، قلب مهربان است و در حدیث آمده است که خداوند پدر یا مادری که به فرزندشان بسیار محبت می ورزند را به بهشت می برد بنابراین محبت به زیردستان بسیار توصیه شده است.

این کارشناس مذهبی گفت: سومین علامت اهل بهشت مهرورزی و قلب مهربان است و در بین افراد، محبت ورزیدن به دیگران به ویژه مدیران بر زیرمجموعه و کارمندان، نشانه قلب مهربان است. برخی از مدیران طوری عمل می‌کنند که وقتی از جایی می‌روند، زیر مجموعه آن ‌ها ناراحت و گاهی گریان می‌شوند.

حجت الاسلام فرحزاد چهارمین علامت اهل بهشت را، سخاوت و انفاق دائم دانست و اظهار داشت: سخاوت و انفاق از ویزگی های اهل بهشت است و بسیار در اسلام توصیه شده است و ای بسا کافر که به خاطر انفاق دائم و سخاوتمندی، مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرد.

وی افزود: کسی که کار مؤمنی را راه بیاندازد، خداوند کارهای او را راه می‌اندازد و حوائج وی را برطرف می کند و چه خوب که همه چنین رویه ای داشته و در عین حال به نقل احادیث نیز اهتمام ویژه ای داشته باشیم.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها